[Discussie] Sinterklaas en zijn gekleurde Pieten

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 23 nov 2006.

1. Spartan_117

Spartan_117 bass

Leuk Bevonden:
    0
    waarom de FUCK maakt iedereen zich over sinterklaas:confused: t is fucking onze, wie laat zn kinderen in een ons andere gast egloven die kadotjes brengt? debiele shit is dat

2. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    zoiets noemen ze nou traditie misschien??? 8)

3. Spartan_117

Spartan_117 bass

Leuk Bevonden:
    0
    fuck traditie, t is onzin dat weet ej zelf ook wel

4. Victor

Victor Guest

You sir, are a complete ignorant idiot. :)

5. Spartan_117

Spartan_117 bass

Leuk Bevonden:
    0
    kk nerd, ignorant? want?

/Mod Let aub op je taalgebruik. -Conquistador

Laatst bewerkt: 30 nov 2006
  6. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    jonge, jonge, jonge, doe niet zo zielig zeg....

Antwoord op wie dat doet: Een ras echte Nederlander die trots is op zijn tradities en graag iets extras voor zijn kinderen doet en daarvoor ook wordt beloond met gezelligheid, goede sfeer.

Om jezelf Nederlander te mogen noemen, mag je ook wel eens wat aan je nederlandse taal achterstand doen....

En de meeste traditie's hebben geen nut en dat weet je zelf ook best wel... Niets mis met deze, dus loop niet zo te eikele zeg...

Laatst bewerkt: 30 nov 2006
  7. Spartan_117

Spartan_117 bass

Leuk Bevonden:
    0
    dus ik ben geen nederlander omdat ik sinterklaas onzin vindt? fuck jou, d8 het niet

kinderen belonen(waar voor eigelijk?) is prima maar dat dat onder do'n dek mantel moet vind ik gewoon beetje zielig.

8. Victor

Victor Guest

Dáárom ben je onwetend mijn beste. Kinderen hebben zo'n dekmantel nodig. Waarvoor zou je kinderen belonen? Als we zo gaan doen, waarom zouden we kinderen nemen?

9. Meneer Stefan

Meneer Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je ouders hebben je waarschijnlijk vroeger cadeautjes gegeven, en waarschijnlijk vond jij het als klein kind prachtig, heel het gebeuren om Sinterklaas enzo... Dus stop met whine en wind je ergens anders over op. Het is een traditie, en landen hebben die eenmaal nou.

10. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Sinterklaas is gewoon een Nederlands traditie, of je het nou leuk vind of niet.
    Voor kleine kinderen is het altijd weer een groot feest.
    Wat krijg je? Kijkt de kijk-piet? Waar komen die kadootjes vandaan?

Ik vond het altijd een erg gezellige periode, die we met de hele familie vierden.
    Het draait niet om de kadootjes, maar om de gezelligheid die erbij komt kijken.

Door deze traditie op deze achterlijke manier aan te passen, verliest Sinterklaas in mijn ogen toch een deel van de glorie.

Zwarte pieten zijn zwart, klaar. Tegen regenbogen kun je niet aanvaren, sodemieter op zeg. :emo:

11. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    Gekleurde pieten, onzin ten top.
    Als we het over racisme gaan hebben dan kunnen we ons beter tot andere dingen richten.

Sinterklaas is echt voornamelijk een Nederlandse traditie en moet zeker in stand gehouden worden. Het lijkt mij ook prachtig om later misschien je eigen kinderen zo te zien als jij zelf vroeger, mét de zwarte pieten, want waarom is het racistisch? Worden ze in een slecht daglicht gezet?

Net als dat van de Negerzoen dat ze nu de 'zoen' noemen. Vrijwel alle negroïde mensen vonden die negerzoen geen belediging van hun volk, maar juist een positief iets. Alleen 2 negers ofzo waren erop tegen wat resulteerde in die naamverandering.

En waarom de neuk moeten ze nu iets wat al eeuwen traditie is in Nederland in eens veranderen? Dit vind ik echt oneerlijk tegenover alle kinderen.
    Als er in eens een paarse piet rondloopt dan gelooft helemaal niemand er meer in.

12. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Dood aan blanke vla! Ik voel me zwaar in de zeik gezet!

13. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    Nog zo 1 ja.
    Vaak is het zo als het zwart is, dan noemen we het racistisch.
    En dat hebben we dus aan de geschiedenis te danken.

14. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Lekker bezig jij. Naast dat je niet kunt typen ben je ook nog eens heel irritant.
    Toon eens een beetje respect voor anderen. Nog een leer schelden en je hebt een ban te pakken :{

15. Dragonmaster

Dragonmaster Registered User

Leuk Bevonden:
    2
    hahahahah racistisch, volgens mij willen bijna alle kleine kinderen ook dolgraag piet worden (pietendiploma's en dergelijke op school) of die kinderen nou blank of zwart zijn. Het is dus gewoon een eervol beroep :)

16. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ik hoor dat Ad van den Berg ook zijn pietendiploma wil halen. Op de vraag wat lijkt je het leukst aan het werken als Piet antwoordde hij: 'ik ben dol op kinderen, en als ze in mijn zak graaien om mijn noten te voelen is dat een plezierige bijkomstigheid'.

17. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, hij gaat nu al voorop om de toekomstige kiezer te "paaien" of heeft ie liever aaien.

18. Dioxic

Dioxic Guest

Lol kijk maar eens op de artikelpagina van 'Blackface' op Wikipedia, daar is die ook gedeeltelijk op gebaseerd, fucking bullshit vind ik. Gebruik dan blanke pieten of zo, ga ze niet wijsmaken dat ze zwart zijn vanwege de schoorstenen :')

19. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Ik kan me wel wat voorstellen dat bij de zwarte gemeenschap dit beeld heerst. De zwarte worden altijd al benadeelt sins het begin der tijd. Het woord zwart komt ook bijna nooit in een positief licht. Altijd is zwart synoniem voor haat, angst, verderf, verdriet, verboden, slecht, crimineel, stom etc. Dus op een gegeven moment is het vol.

Maar het is toch raar dat een man met een kruis en een staf met een boot vol negers naar nederland komt en ze hier hard laat werken om blanke kinderen te bevredigen :+ Toen ik sinterklaas uitlegde aan een Amerikaan begon hij hard te lachen, hij dacht dat ik een grap maakte:9 Dit zit diep in de Nederlandse cultuur en je moet daarom om het rascisme heen kijken, of het fout is of niet.

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja rikkel,de legende wil dat de zwarte pieten hoe dan ook zwart zijn,het feit dat zij zogenaamd door een schouw moesten kruipen om het speelgoed af te leveren en daardoor zwart werden van het roet is een handig in het leven geroepen fabeltje en heeft niets met racisme te maken maar wel alles met herkenbaarheid.
    De sint zelfs is al dusdanig goed gecamoufleerd met zijn kleed,mijter,pruik en lange witte baard dat de persoon die erachter schuilt moeilijk herkenbaar is.
    De pieten echter is een ander probleem ,als je ze in rood ,groen ,geel of blauw zou sminken lopen de personen die achter deze figuur schuil gaan meer kans dat ze door kinderen uit hun leefomgeving zouden herkend worden.
    Door ze zwart te kleuren verkleint dit risico aanzienlijk,aangezien een zwarte kleur de kinderen als het ware een beetje afschrikt zodat ze de zwarte pieten niet goed durven bekijken van kortbij......

Deel Deze Pagina