Je zegt over snoep dat een mens naar zoetigheid hangt. Dat het dus puur een gevoel is dat je snoep hebben wilt. Snoep heeft in eerste instantie net zo goed als sigaretten niets in zich dat je nodig hebt. En hang naar zoetigheid komt overeen met experimentatiedrang naar sigaretten. Beiden zijn het een gevoel naar het nemen- of proberen van snoep/sigaretten.
En dat je moet wennen/leren te roken is niets aparts aan. Met drank (bier) is dat hetzelfde geval. Ik denk niet dat veel mensen hun eerste biertje met veel plezier hebben opgedronken. Ook is dat zeer waarschijnlijk gebeurd onder groepsdruk, asociatie met gezelligheid etc.
Je kan het ook gewoon niet zover laten komen dat je er verslaafd aan raakt. Ik weet dat het moeilijk is, maar als je jezelf goed onder controle kan houden hoeft dit ook niet een punt te zijn. Zelf heb ik een maand lang elke dag zo'n 3 tot 6 sigaretten per dag gehad. Toen op een gegeven moment m'n pakje op was en geen nieuwe heb gekocht heb ik echter nooit de drang gehad weer een nieuw pakje te halen.
Zo af en toe rook ik nu nog, niet voor de gezelligheid etc., maar ook omdat ik het lekker vind om ergens rustig te zitten, wat te praten en ondertussen een sigaret te roken.
Ik wil overigens niet beweren dat je complete onzin zit te lullen. Maar veel van jouw argumenten vind ik gewoon niet sterk.
Ik mag hopen dat je dit voorbeeld serieus bedoeld?
Als iemand drie avonden lang 'een paar peuken' rookt, hooguit 10 ga ik dan vanuit, dan ligt de oorzaak van jouw zwakke longen toch echt niet bij de rook die van die sigaretten komt. Dan is het nog steeds je eigen schuld, moet je je maar niet lam zuipen.
Bovendien, als je bij elkaar aan tafel zit drie avonden lang ga ik er vanuit dat jullie vrienden zijn. Als vriend kan je dan vragen om niet zoveel te gaan roken of om het ergens anders te gaan doen. Je hóeft niet naast hem te zitten.
Laatst bewerkt: 1 dec 2006