Doodvonnis voor Saddam Hussein

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tim, 5 nov 2006.

1. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mooi zo mijn vriend, maar je hebt nog altijd niet mijn werkelijke vraag die ik toen stelde beantwoordt, en daar gaat het nét om.....

2. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Tja, Dat is een wellus nietus spelletje. No offence, maar het is nooit goed. Think about it.

Tuurlijk, de meeste mensen vinden dat. Uiteraard. Ik ben het echter niet met je eens over dat laatste. Die dingen die buiten het geloof leiden, met voornamelijk zelfmoord/aanslagen en dus niet een snoepje pikken uit de snoeptrommel:+ kun je bij mijn niet, hoe zeg je dat, goed praten. In welke zin dan ook. Of dit nou is om de so called "bezetter" weg te jaagen of whatever. Dan ben je geen waardig gelovige. Een zonde kan/mag. Als dit redelijk te noemen is. Moord/zelfmoord/aanslagen plegen valt hier bij mijn in ieder geval niet onder. Nogmaals, een hooligan is ook geen fan van een (voetbal)club. Of wel soms, OK. geloof is wat anders dan dit. Maar het gaat ff om het idee. Dit geldt niet alleen voor deze groep maar uiteraard ook voor andere personen die zich schuldig maken aan wanpraktijken. En ja, daar hoort ook groepje Amerikanen bij.

Dit is echt niet om jou af te vallen. Zeer zeker niet om jou maar ook andere gelovige (voor welke godsdienst dan ook) af te vallen. Geloof is mooi, als je er goed mee om gaat. Of dit nou de Islam, het jodendom, Christendom of welk geloof dan ook is. Je hebt wel gelijk wat betreft mijn kennis betreft de Islam, uiteraard is deze niet gigantisch groot. Ik probeer echter wel zo veel mogelijk te weten te komen over het geloof, door internet en door (Islamistische) vrienden op bijvoorbeeld school. Juist omdat ik er intresse voor heb waar andere mensen heil in vinden, of hoe zeg je dat.

Laatst bewerkt: 1 jan 2007
  3. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    onmogelijk, daarom zeg ik van mensen ze begrijpen Islam niet. een zonde is absoluut niet goed te praten en kan/mag absuluut niet. de beloningh is het vuur, 70 keer heter dan het hetste vuur op aarde. dus als ik zeg zus en zo is een grote zonde zijn het hele zware woorden die niet bedoeld zijn om het goed te praten.

maar zondes in zichzelf leiden en persoon niet buiten het geloof. dit is iets wat eigen is aan Islam en het is zeker niet voor een niet moslim om te zegegn deze persoon is geen gelovige. zeg dat over welk dan ook gelof waarvan je jzelf een autoriteit vind maar Islam is meer complex dan dat.

4. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ach je praat vanuit een godsdienstoogpunt gezien mijn beste, en heb je nou al een antwoord op mijn post nummerke 201 , jou geloof ervaar je als een sterk pantser mijn beste ,en het stelt helemaal niets voor weet je, jij denkt dat je via je geloof aan de winnende zijde staat , maar geloof me er zijn nog velen die denken wat jij denkt ...enne het zijn er niet allemaal van jouw geloof weet je, ik als niet gelovige vermaak me erbij dat jullie als het ware als kat en hond tegenover elkaar staan ...doe dus maar op , als het ene geloof het andere vernietigd zijn wij de ware die erover schieten....en dat zijn dan diegene die nét niet geloven in datgene dat jullie als de algehele waarheid willen aanvaarden....leef je hypocritie voluit ,wij zijn er je uiterst dankbaar voor....

Laatst bewerkt: 1 jan 2007
  5. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Even hier kort op terugkomen. Nee, ik begrijp compleet niet waarom je om die reden kwaad zou zijn. Het zou vele malen logischer zijn om kwaad te zijn op Saddam die niet alleen een sadistische tiran was en verantwoordelijk is voor de dood van honderdduizenden onschuldige mensen, maar ook nog eens de Islam compleet ongeloofwaardig maakt. Als de Islam inderdaad een vredelievende godsdienst is dan zou ik, als ik Moslim zou zijn, me zoveel mogelijk distantiëren van hem en zijn wandaden.

Over respectloos gesproken, heb je wel eens uitgebreid doorgenomen wat Saddam allemaal heeft uitgevoerd? Hij is er mild vanaf gekomen en of dat nu op een feestdag is of niet is bijzaak. Dat hij door bepaalde groepen Moslims nog gerespecteerd wordt is eerder schokkend en verbijsterend.

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Dat slaat er op, dat je negeert wat ik probeerde te zeggen. Jij viel over de vergelijking met de bezetting van nederland. Ik gaf daarbij zinnige argumenten waardoor die vergelijking in historisch opzicht plausibeler is dan je vermoedt. Dat negeer je en je begint over Rikkel an sich.

Luister, ik ben het met je eens dat Saddam slecht was. Maar executeren wij mensen met kerst?

Saddam doodmaken had best een dag of twee later gekund, rekening houdend met een religieus feest van bepaalde bevolkingsgroepen.

Hem doodmaken vind ik sowieso debiel en barbaars. Had hem een leven lang opgesloten en roemloos laten sterven. Dat kleine groepje idioten dat hem waardeert zag nu een man die waardig zijn lot onderging, een zelfbenoemd martelaar. Dat is minder handig dan een wegkwijmende rat.

/Mod Gebruik voortaan de edit-knop ipv dubbel te posten -/-Kameo
    Die posts waren beide over een ander onderwrep tegen een andere persoon, dat leek me overzichtelijker dan een lap vol quotes.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2007
  7. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    De redenering achter de datum van de executie is meer dan slechts provocatie en laten zien we de macht heeft. Het is oa ook gedaan om de rust te bewaren. Maakt het uit dat iemand een "feest"dag heeft? Iedere idioot kan op iedere dag van het jaar wel een feestdag hebben, geen reden om je daardoor van beslissingen te weerhouden.

Desalniettemin ben ik neutraal op het gebied van wel of niet saddam executeren. Ik was eerst tegen, maar er valt veel voor te zeggen en wat dat betreft kan ik me er ook wel weer in vinden.

Ach niemand zal de oorspronkelijke Islam ooit nog begrijpen, dat is nou eenmaal het risico met eeuwenoude religies. Tevens valt menig religie te intrepreteren op duizend en één manieren en dat is mede de reden waarom de ene moslim amerikanen opblaast in naam van Allah en de andere moslim dat gedrag veroordeelt in naam van Allah. De enige echte islam is die door de meerderheid beoefent wordt.

8. Shcaap

Shcaap Liev Gastje

Leuk Bevonden:
    4
    screenshots van een gelekt filmpje van een mobieltje van sadams laatste momenten.
    http://img243.imageshack.us/img243/10/sadamdiesjw6.jpg

9. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Ja, in de Islamitische wereld is het DE ALLER heiligste dag. En mischien moeilijk voor niet moslims om te begrijpen. Maar die dag defineerd het ware de ware moslim ik. God vroeg namelijk de profeet Ibrahim om zijn zoon de slachten, Ibrahim, als een echt gelovige die alles voor God over heeft, wou het doen. En op het allerlaatste moment zag God dat hij het ging doen en zei hij tegen Ibrahim een schaap te slachten, God zou het uiteraard nooit toestaan. Dat is de ultieme overgave aan God, je eigen zoon slachten. Met dat verhaal in het achterhoofd zijn moslims boos. Die dag is ook de dag dat men de titel Haj kan krijgen wat betekent dat je vanaf dat moment alleen het beste doet in je leven! Nooit stelen, liegen, moorden, verkrachten, beledigen, mensen zien lijden etc etc. De tijd om vanjezelf een percect mens te maken. Die dag is voor ons puur, schoon en eerlijk. Daarom is het richting de moslims de grootste slap in te face.

Maar Dat Sadam slecht was is gewoon een feit. Hij was in mijn ogen ook geen moslim. Maar de doodstraf van Sadam lost echt niks op. 5 uur nadat hij werd opgehangen zijn er vele aanslagen gepleegd in zijn naam met in totaal 142 doden. Die mensen zijn dan niks meer waard? Dat is even stom als die mensen die Sadam had vergast.

En het is uitgebried bekend dat de VS Sadam aan de macht hield in strijd tegen Iran voor 1991. Nadat ze hem niet meer nodig hadden keerde ze hun rug tegen hem. De VS heeft Irak ingevallen om reden die er niet waren. Het was in eerste instantie om WMD te vinden maar die waren er toch niet?

10. TheWalrus

TheWalrus Guest

Dat klopt, je vroeg mij of ik bedoelde dat rikkels post ook goede inhoud hebben, als het gata om het geen donder interesseren van dode Amerikanen. Dat vind ik zelf ook geen goed punt. maar dat komt door zijn zegswijze. Ik heb bijvoorbeeld wel begrip voor mensen die aanslagen plegen op Amerikaanse soldaten omdat ze hen als bezetters beeschouwen (dat zijn ze ook). Ik had liever geen enkele Amerikaanse soldaat daar gezien.

Maar Rikkels vergelijking van verzet door onderdrukte bevolkingsgroepen in het midden oosten, met Nederlands verzet in de tweede wereldoorlog vind ik wel goed. Ik droeg daar ene paar hele duidelijk argumenten voor aan en die negeerde je.

Het spijt me, maar een dicussie evolueert altijd. En een subonderwerp was de vergelijking van bezetters. Ik deed daar mijn zegje over. Dan wil ik ook graag dat je daaroop reageert.

De discussie heet niet rikkels ideeënhoekje, of wel? ;)

11. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Dat snap ik, als niet moslim zijnde, ook wel. Een soort van Kerst voor de christenen.
    Maar van wat ik van het hele Sadam verhaal heb mee gekregen, is dat de Irakeese overheid zelf, dus volgens mij ook gewoon moslims, de executie datum hebben bepaald.
    Tuurlijk, het is bizar dat ze juist zo'n dag hebben gekozen.
    Maar ze zullen er vast hun reden voor gehad hebben.

En ga me niet vertellen dat Amerika daarvoor gezorgd heeft, want dat is natuurlijk gewoon onzin.

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

Interessant propbleem. Je kan daar twee kanten mee op.

A.Amerika wil onrust voorkomen en juist liever dat de executie op een andere dag is.

B.Amerika heeft baat bij een snelle executie van Saddam.

Ik denk dat de nieuwe Irakese regering niet 100% democratisch is en dat Amerika veel te zeggen heeft inzake deze dingen. Ik ben hele benieuwd in hoeverre Irak "stabiel" blijft als de dreiging van Amerikaanse troepen (t.o.v de rebellen, verdwenen is). Maar dna nog blijft de datum vreemd.

Misschien dat juist deze datum gekozen is om te breken met het soenitische regime van saddam (er is een sjiítische meerderheid daar).

13. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Die gasten zijn sjiiten (de koerden net als de rechters) en niet soenieten (zoals Sadam claimde te zijn). Dat is het verschi :)

14. Graveheart

Leuk Bevonden:
    1.548
    Sorry, dat zegt me echt helemaal niets.
    Dat zijn toch allemaal gewoon moslims?

15. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
  16. Graveheart

Leuk Bevonden:
    1.548
    Oftewel, executie van Saddam op die dag om de minderheden te zieken ofzo?

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

Zo kun je het zien. Saddam was een soeniet, en dus betekend deze actie een schop tegen het oude regime. Maar er zullen vats nog meer redenen zijn.

18. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Claimde te zijn inderdaad. Dus waarom zou je er druk over maken dat iemand die de soennieten (en Moslims in het algemeen) een slechte reputatie geeft opgehangen wordt op een voor de soennieten heilige dag. Hij was immers geen soenniet/Moslim.

Ok, ik zal ophouden met naief te zijn. We weten allemaal dat een groot aantal soennieten Saddam helemaal geweldig vindt en daarom ze het afkeuren dat hij wordt opgehangen op een heilige dag voor hen. Maar neem me niet kwalijk als ik me niet zo druk maak om de gevoelens van mensen die iemand de hemel in prijzen die verantwoordelijk is voor honderdduizenden doden. Dat is vergelijkbaar met het niet willen kwetsen van neo-nazi's.

19. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Het gaat me niet om de persoon in kwestie. Maar om de doodstraf. Die is gewoon nooit terecht. Al zouden ze Bush morgen te grazen nemen... Doodstraf nooit.

20. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Goed, maar als je de doodstraf ter discussie wil stellen moet je dat doen in een thread over de doodstraf. Verder kan je de doodstraf wel afkeuren, maar het blijft Iraaks binnenlands beleid (en ik benadruk nog maar eens: beleid van een democratisch gekozen regering) en daar hebben buitenstaanders niets mee te maken.

Deel Deze Pagina