Ik betwijfel dit! Daar Irak demografisch uniek is. Waar we in Nederland te maken hadden met een relatief homogene christelijke (waarbinnen ene katholieke minderheid bestond) in een klein gebied is Irak een groot gebied met groepen die fysiek gescheiden leven.
Ik verzoek eenieder die deze discussie serieus neemt het volgende zorgvuldig te lezen. Als mensen zo maar een mening uitschreeuwen zonder iets van de regio te weten vind ik dat jammer. Daarom het onderstaande. Verveel ik me? Nee, de kroeg was gezellig maar ik was ooit Aadrijkskundestudent en vind dit gewoon interessant. Ik baseer me hier op feiten uit studieboeken. O.A. H.J.de Blij Geography (Realms, Regions and Concepts),
Waarom Irak niet te democratiseren is
Punt 1: Een democatie kun je niet opleggen. Dat gaat in tegen de democratie an sich. Een opgelegde democratie is zoiets als een democratische dictatuur. Beide schijnpolitiek. Denk eens aan de Europese democratiën. Ik noem twee punten:
-Democratiën zijn voorheen gegroeid, onstaan in gebieden waar mensen gezamenlijke belangen hadden.
-Er is veelal een proces geweest van democratisering, waarbij er eerst sprake was van census kieskrecht (op basis van materiele bezitting), gevolgt kiesrecht dat alleen voor mannen was, tot in een, veel, later stadium, algemeen kiesrecht.
Punt 2:Irak is demografisch (bevolkingstechnisch gezien) niet geschikt als democratie. Ik citeer hier eerst de Blij: "The regional geography of Iraq reveals the potent divisions within the country" Punten die je moet begrijpen zijn:
-Irak is geen homogeen gebied, maar ene regio waarbinnen de verschillende bevolkingsgroepen weinig gemeenschappelijke belangen hebben, dat is geen plek voor democratie.
-De bevolkingsgroepen leven geïsoleerd. Er is in een Sji'itische meerderheid, maar in bepaalde gebieden is een Soenitische meerderheid. Dat wil zeggen, in verschillende gebieden zijn er verschillende bevolkingsgroepen. Als je verkiezingen houdt wordt de stem van de meerderheid gedrukt op gebieden waar een minderheid meerderheid is.
-Naast deze twee bevolkingsgroepen is er ook nog een gebied met Koerden. Kortom nog een regio met aparte belangen, met ene totala afwijkende bevolking.
-De oliereserves van Irak liggen in het Koerdische gebied!
Punt 3: Iraks geografische ligging.
-Basra is een stad op de grens met Kuweit. Hier is ene constante strijd over de olie en van welk land deze olie is.
-Iran is een buurland dat al meermaals ene dreiging vormde.
Kortom, een democratie maakt geen kans van slagen in deze regio. Er zijn te veel verstrengelde belangen en te weinig overeenkomsten. Nu vaag je jezelf misschien af. Waarom geen drie gebieden maken die elk autonoom zijn? Een goed plan? Maar voor wie zijn dan de oliereserves?
Nu wordt het pas interessant. Amerika heeft namelijk een groot belang bij één Irak. Waarom? Eem bevriende regering die heel Irak bestuurt kan alle fosiele reserves van Irak aanboren en voor ene redelijke prijs aan Amerika aanbieden.
Waarpom Amerika irak bevrijd en andere landen niet
Wat feiten:
*Amerika verbruikt de meeste fossiele brandstoffen. Amerika's eigen bronnen raken uitgeput. Al acht jaar geleden spraken Amerikaanse minsteries over de noodzaak een alternatief gebied te vinden om deze brandstoffen te halen.
*Irak heeft de grootste oliereserves van het midden oosten.
*Irak beslaat 60% van het totale Midden Oosten en omvat 60% van de bevolking van de regio.
Voor iemand die deze feiten kent, is het allemaal snel duidelijk. Het is toch belachelijk dat Amerika een land "OP VERDENKING" van het bezit van massavernietegingswapens aanvalt (die er niet zijn) terwijl er landen zijn die atoombommen aan het ontwikkelen zijn en waar werkelijk acute dreiging vanuit gaat. het ware motief is gewoon oliebronnen en het midden oosten beheersen.
Als het om de bevrijding van een volk ging, had de VS beter een aantalandere landen kunnen bevrijden en democratiseren.
Overigens zijn er zo'n tien miljoen soenieten in Iraq. Niet handig van de huidige overheid deze mensen met die executiedatum voor het hoofd te stoten!
Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2007