Het heeft te maken met de capaciteit van de chip in de tv. Wanneer het gehele beeld in één keer getekend wordt, spreken we van Progressive scan scan, maar vaak kunnen full hd-tv's maar een inkomend signaal aan van maar1080i.
Moderne TV's zoals LCD (Liquid Crystal Display), Plasmascherm of RPTV (Rear Projection TV) zijn per definitie progressive en hebben elektronica aan boord om de frames samen te voegen. Bij een stilstaand beeld zou je dus geen verschil zien tussen een interlaced en een progressive, want de even en oneven lijnen kunnen gewoon boven en onder elkaar geplakt worden.
Een gevolg van het samenvoegen van twee interlaced frames kan zijn dat er een zgn. 'kam effect' ontstaat, doordat er bij een bewegend beeld verschillen zijn tussen de twee frames. Er worden dan twee frames samengevoegd die in tijd 1/25e van een seconde verschillen. Dit resulteert in twee verschillende momentopnames in één beeld. Hiervoor moet de televisie compenseren. Deinterlacing [1] noemt men dit.
De tv's worden hier wel steeds beter in.
De DCDi Faroudja chip bijvoorbeeld, schijnt erg goed te zijn in het deinterlacen van beelden.
Ik denk zelf ook dat het van veel factoren afhangt. Sommige mensen zien werkelijk alles wat niet helemaal perfect is. Ikzelf zie bij mijn lcd scherm geen enkel ghosting, maar toch is het maar n 16ms en dat is tegenwoordig toch behoorlijk traag. Er zullen zeker mensen zijn die het bij mn scherm zullen zien, maar ik zie het niet. (aan de andere kant, ik kèn natuurlijk geen ander scherm dus misschien zie ik het verschil wel wanneer ik n andere koop)
Laatst bewerkt: 4 mrt 2007