De HDTV thread [deel 10]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Matrix, 15 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EgYoWns

    EgYoWns 7

    Berichten:
    1.235
    Leuk Bevonden:
    0
    1080i is toch even scherp als 1080p maar p beweegt soepeler toch?
     
  2. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo zou je het simpel kunnen zeggen jah. Het is wat vloeiender voor het oog.
     
  3. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Het heeft te maken met de capaciteit van de chip in de tv. Wanneer het gehele beeld in één keer getekend wordt, spreken we van Progressive scan scan, maar vaak kunnen full hd-tv's maar een inkomend signaal aan van maar1080i.

    Moderne TV's zoals LCD (Liquid Crystal Display), Plasmascherm of RPTV (Rear Projection TV) zijn per definitie progressive en hebben elektronica aan boord om de frames samen te voegen. Bij een stilstaand beeld zou je dus geen verschil zien tussen een interlaced en een progressive, want de even en oneven lijnen kunnen gewoon boven en onder elkaar geplakt worden.
    Een gevolg van het samenvoegen van twee interlaced frames kan zijn dat er een zgn. 'kam effect' ontstaat, doordat er bij een bewegend beeld verschillen zijn tussen de twee frames. Er worden dan twee frames samengevoegd die in tijd 1/25e van een seconde verschillen. Dit resulteert in twee verschillende momentopnames in één beeld. Hiervoor moet de televisie compenseren. Deinterlacing [1] noemt men dit.

    De tv's worden hier wel steeds beter in.
    De DCDi Faroudja chip bijvoorbeeld, schijnt erg goed te zijn in het deinterlacen van beelden.

    Ik denk zelf ook dat het van veel factoren afhangt. Sommige mensen zien werkelijk alles wat niet helemaal perfect is. Ikzelf zie bij mijn lcd scherm geen enkel ghosting, maar toch is het maar n 16ms en dat is tegenwoordig toch behoorlijk traag. Er zullen zeker mensen zijn die het bij mn scherm zullen zien, maar ik zie het niet. (aan de andere kant, ik kèn natuurlijk geen ander scherm dus misschien zie ik het verschil wel wanneer ik n andere koop)
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2007
  4. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is o.a. afhankelijk van de kijkafstand. Het menselijk oog kan de verschillen tussen 720p en 1080p op een bepaalde afstand niet meer onderscheiden. Volgens de volgende site is 1080p weggegooid geld als je verder dan 2.5 meter van een 40 inch scherm zit.

    http://www.carltonbale.com/2006/11/1080p-does-matter/

    Leuk hoor dat full hd / 1080p. Laat je echter niet verleiden tot iets wat je in de praktijk niet kunt zien.
     
  5. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    For a 50-inch (= 127 cm) screen, the benefits of 720p vs. 480p start to become apparent at viewing distances closer than 14.6 feet (= 4,5 meter) and become fully apparent at 9.8 feet (= 3 meter).

    For the same screen size, the benefits of 1080p vs. 720p start to become apparent when closer than 9.8 feet (= 3 meter) and become full apparent at 6.5 feet (= 2 meter).


    Dus als je minder dan vier een een halve meter afstand van een scherm van 127 cm zit dan zul je de voordelen van 720p ten opzichte van 480p gaan zien. En drie meter afstand dan is het verschil tussen die resoluties het grootst.

    En als je minder dan drie meter afstand van zo'n scherm zit begin je de voordelen van 1080p ten opzichte van 720p te zien terwijl de verschillen tussen die twee resoluties het grootst zijn vanaf twee meter.

    Ik kan je verzekeren dat ik het verschil tussen 480p en 720p zelfs op een scherm van 68 cm vanaf bijvoorbeeld 3 meter al heel duidelijk zie en heb gezien. Ik heb nog geen consoles games in 1080p gezien MAAR ik zie op mijn 24 inch crt pc monitor ook van bijvoorbeeld twee meter een duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld 1280x720 en 1920x1080 als ik games speel.

    Ik heb een 82 cm LCD gehad met een resolutie van 1366x768 en heb nu een 94 cm plasma met een resolutie van 1024x720. Dat is beide 720p en een veel kleiner verschil dan het verschil tussen 1080p (1920x1080) en 720p.

    Toch zie ik echt wel een duidelijk verschil in scherpte, en al helemaal bij meer stilstaande beelden of als ik mij pc er op aansluit. Bij mij wordt dit echter gecompenseerd door de betere beeld kwaliteit van plasma tegen LCD (kleuren, contrast, zwartwaardes). En ik zit op minder dan twee meter afstand te gamen. Dus de auteur van dit artikel heeft een mooie grafiek gemaakt op basis van wetenschappelijk feiten maar ik weet wel zeker dat de praktijk anders uitpakt.

    Je hoeft niet dichtbij een megagroot scherm te zitten om de voordelen van 1080p waar te nemen. Ook op de kleinste full HD formaten (94 cm/37inc en 107cm/42inch) zul je de afstanden die deze auteur noemt duidelijk kunnen zien dat 1080p een groot verschil maakt met 720p.

    Deze discussie zal ook blijven totdat wij met onze eigen ogen ps3 games zullen gaan zien in 1080p en 720p en dan kunnen vergelijken.

    Wel grappig trouwens dat hij, net als ik, adviseert dat meer mensen op xboxworld plasma moeten kopen. ;)

    In conclusion: If you are a videophile with a properly setup viewing room, you should definitely be able to notice the resolution enhancement that 1080p brings. However, if you are an average consumer with a plasma on the far wall of your family room, you are not likely to be sitting close enough to notice any advantage. Check the chart above and use that to make your decision. Also, the Imaging Science Foundation (ISF) states the the most important aspects of picture quality are (in order): 1) contrast ratio, 2) color saturation, 3 ) color accuracy, 4) resolution. Resolution is 4th on the list and plasma is generally superior to LCD in all of the other areas. ;) So pick your display size, then measure your seating distance, and then use the charts above to figure out if you would benefit from the larger screen size.
     
  6. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het hier trouwens puur over het zichtbaar effect bij deze resoluties bij games.

    Misschien ligt het met ander HD materiaal (HD DVD's en Blu Ray) en TV signalen in HD wel anders, maar mijn mening is dat 1080p voor gamers wel degelijk een heel duidelijk verschil zal maken, en niet alleen als je op drie meter van een 50 inch scherm zit (al vind ik drie meter afstand van een 50 inch scherm overigens niet eens zo raar voor een gamer).
     
  7. Mr.Bubbles

    Mr.Bubbles Guest



    Misschien is het dan wel belangrijk om te vermelden dat je een plasma moet kopen die ook een wat hogere resolutie heeft? ;)
     
  8. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dan is het helemaal ideaal. Maar ook met de lagere resoluties die momenteel gangbaar zijn voor plasma zou ik dus plasma halen O-)

    Plasma op 1024x720 zou ik persoonlijk niet doen voor gamen denk ik. Maar tot 94 cm kan het nog prima.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2007
  9. Jort

    Jort Active Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    0
    Even vraagje. Ik heb nu eens wat rondgekeken, maar bij aansluitingen van TV's zie ik veel staan (HDMI, Scart, Component, Composiet etc), maar nergens zie ik de gewone ouderwetse kabel aansluiting staan. En dan bedoel ik die zoals hieronder.
    Kunnen die uberhaupt wel in dit soort HDtv's, want da's toch wel handig als je gewoon TV wilt kijken :p.

    [​IMG]


    En de meeste HD Ready TV's zijn toch wel 720P?
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2007
  10. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    netjes hoor 8)

    Maarre, het heet toch niet voor niets een lcd tv? Zonder tuner is het gewoon een monitor ;)
     
  11. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Het is natuurlijk ook allemaal een kwestie van smaak toch? De één vindt scherpte belangrijk, de ander kleuren of de zwartwaarde.
    Ik zit nogal dicht op mn scherm en ik neig toch wel naar lcd. Maar wie weet wat voor beeld je krijgt op een 1080p plasma, misschien is dat wel helemaal geweldig (de prijs ook waarschijnlijk:mad: )
     
  12. ValsSpeler

    ValsSpeler Active Member

    Berichten:
    245
    Leuk Bevonden:
    0
    1080x720 lijkt me gewoon iets te weinig op een 50inch TV, maar het is ruim voldoende op mijn 37inch plasma. De meeste plasma's die groter dan 42inch zijn hebben ook een resolutie van 1366x768. En die zijn behoorlijk duur. Voor een goede praat je dan toch over ruim boven de 2000 euro. Full HD heb je volgens mij nu alleen nog maar vanaf 50inch. En die krengen zijn nu dus nog veel duurder helaas.

    Dat wordt voor mij nog wel een tijdje wachten helaas.
     
  13. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    jup elke tv heeft wel een kabel/antenne aansluiting.

    en elke hdready tv moet ook minstens 720p ondersteunen ja
     
  14. hacktic

    hacktic PSN ID: hacktic

    Berichten:
    273
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben op zoek naar een LCDTV die FullHD ondersteunt. (1920 x 1080)
    Het enige probleem is, is dat ik MAX een 32 inch wil en alleen maar schermen vind van 37 inch of groter.
    Weet iemand toevallig een scherm wat FullHD is en 32 inch bijvoorbeeld?
     
  15. Speurneus

    Speurneus Active Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    is er niet
     
  16. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Die zijn er niet en zullen er denk ik ook niet komen omdat 1080p bij 32 inch onzinnig is, je ziet het verschil simpelweg niet.
     
  17. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    Dus jij hebt je monitor gewoon op 640x480 staan? :+ Tuurlijk zie je dat wel, als je er maar dicht genoeg met je snufferd op zit
     
  18. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2007
  19. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Hadden we het dan over een monitor?
     
  20. Benson

    Benson Kriepkriep

    Berichten:
    1.360
    Leuk Bevonden:
    7
    Nee, maar dan nog is het onzin dat je het verschil niet zou zien :confused:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina