pff weer een eindelose discussie over afkneipen van motoren.
Zal het 1x proberen.
Als je je motor afknijpt moet het ook op je kenteken vermeld staan, met alleen een vermogen uitdraai opzat rijden is net zo illigaal als op een vol vermogen rijden.
Motoren voorbij de 600cc zijn niet officieel als 25kw te krijgen, er zijn wel truucjes voor zoals de gashendel beperken of rubbers in het inlaat traject inbrengen zodat de motor 25kw heeft. Vervolgens de motor naar duitsland in te voeren en dan weer terug naar nederland. Gevolg, je motor staat dan als 25kw op kenteken ongeacht het aantal cc's, nadeel: kost ontzettend veel (2x invoeren!) en als je na 2jaar je motor op vol vermogen wil kan je het zelfde verhaal weer gaan doen!
Bij een motor die via de dealer gewoon 25kw op kenteken kan gaat de procedure totaal anders, dan bouwen ze een 25kw kit in (motoren met injectie krijgen een andere ECU) vervolgens stuurd de dealer jouw kenteken + papieren van de 25kw kit op en paar week later krijg jij een nieuw kenteken in de bus waarop staat dat je motorfiets 25kw is.
MET ALLEEN EEN UITDRAAI RIJDEN IS VERBODEN EN JE RIJD DAN ALSNOG ONVERZEKERD ROND! Het is zo dat verzekerings maatschappijen het wel accepteren maar als het puntje bij paaltje komt heb je geen voet om op te staan. Tevens als de politie je aanhoud en ze willen je papieren zien heb je kans op een boete van 185 euro!
Tevens ben ik een voorstander van de 25kw regel (toen ik 18was natuurlijk helemaal niet) maar ik merk toch dat je eerst rijervaring + verstand moet opdoen voordat je onbegrenst gaat rijden. Als ik op min 18de een onbegrensde motor had dan had ik hier nu niet meer gezeten, dan kan je wel zeggen ja ligt aan je eigen rechter handje maar zodra je met anderen gaat rijden die al een stuk meer ervaring hebben ga je toch stoer doen. Dit verschilt per persoon maar uit ervaring weet ik dat er maar een handje vol verstandige mensen zijn die ook zo verstandig zijn op dat ogenblik.
Ook ik ben met schade en schande wijzer geworden en heb nog steeds leer momenten. Ze noemen niet voor niks een motorrijder de zwakkere verkeers deelnemer, een ongeluk hoeft niet eens aan jezelf te liggen maar had wel voorkomen kunnen worden als je met je verstand rijd ipv je rechterhandje.
Trouwens, nette wedstrijd van Stoner zonet, hield goed zijn concentratie erbij, wel jammer dat pedrosa een foutje maakte want hij had aardig veel kans om rossi in te halen.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2007