Onderbouwen? Maar natuurlijk...
Ik vind CRASH een gruwelijk misbaksel omdat het werkelijk elk cliché van een 'goede film' in zich heeft maar het op bizar slechte wijze uitvoert. Het hele racisme vraagstuk wordt op een lachwekkende manier in beeld gebracht, die mozaïekverhaallijn hebben we ook al honderduizend keer gezien en het sentiment is zó ontzettend misselijkmakend dat ik het echt moeilijk had om niet m'n scherm in tweeën te hakken. De racistische agent die 'goed' wordt e.d. Mijn God, dit is werkelijk de aller makkelijkste manier om een 'goeie' film te maken. Hetzelfde had ik bijvoorbeeld bij Amores Perros. Ook zo'n uitgemolken concept waar je echt wel een sterke context omheen moet plaatsen wil je de film boven de middelmaat uittillen. Ook daar lukte het niet, maar het was stukken beter te behappen dan CRASH.
In mijn ogen moet je eerst eens 'n Kubrick, Tarkovsky of Hitchcock gezien hebben voordat je weet wat een goede film is. Film is kunst, en niet cashen. Hollywoodfilms draaien op een bepaald concept, wat we ook in 300 weer terugzien. Gelukkig is 300 een positieve uitzondering omdat er enig cynisme te vinden is onder de uiterst onrealistische slachtpartijen, wat het wél net dat accent geeft om zich te scheiden van de andere zooi.
Nee echt, CRASH is zo lachwekkend slecht. En dat jullie cijfers op IMDB niet allang met een korrel zout nemen verbaast me helemaal niks. Blijkbaar komen komen jullie (die CRASH geweldig vinden) niet verder dan de gemiddelde Hollywood blockbuster. Helemaal lachwekkend om mij dan vervolgens af te doen als iemand die waarschijnlijk meer van actiefilms houdt terwijl ik hier toch wel op iets hoger niveau naar films kijk dan bijvoorbeeld jij, LangeJan.
Ga Zerkalo of 2001: A Space Odyssey of Vertigo eerst maar eens kijken voordat je denkt de ware definitie van een 'goede film' te kennen
Klik om te vergroten...