ik heb het over geweld in videogames gedaan
dankje matrix!:
Geweld in games.
23 Maart was het dan eindelijk zover de Playstation 3 kwam uit, een moment waar vele gamers van over de hele wereld
(beter is misschien: "wereldwijd") op hadden gewacht. Maar dit was ook weer een moment voor tegenstanders van geweld in games om van zich te laten horen.
("maar" aan het begin van de zin kan eigenlijk niet) Dit terugkerend
e gespreksonderwerp haalt ondertussen
bijna het bloed onder de nagels van de gamers vandaan. Is dit terecht en wie zijn de aanstichters hiervan?
(aparte formulering van de hoofdvraag)
Op het moment dat je een game speelt, ben je even weg van de wereld. Je concentreert je volledig op het spel, en hoort niks meer wat er om je heen gebeurt. Je waant je voor eventjes in een andere wereld.
(niet voor iedereen zo)
Bij elk spel is dit dan ook weer anders en elk spel heeft weer een andere invloed op je. Maar hebben gewelddadige games een dusdanige invloed op je dat je er zelf ook gewelddadig van wordt? Volgens tegenstanders is dit de realiteit. Mensen zoals advocaat Jack Thompson en politicus Jeroen Dijselbloem zijn van mening dat gewelddadige spellen verboden zouden moeten worden
(bron?), maar is dit niet gewoon het zoeken van de maatschappij naar een zondebok waar je als er iets fout gaat je vinger naar kan wijzen? Spellen van het bedrijf Rockstar zijn al jaren onderwerp van gesprek, zij zouden de aanstichters zijn van geweld bij kinderen. Met games als Bully en Grand Theft Auto
(niet iedereen weet wat voor spellen dit zijn, uitleg?) brengen ze onnodig geweld in de wereld, zo zeggen de twee mannen
(alleen zij? overigens ook een vrij late terugverwijzing in een andere alinea, mag dat wel?). De games zouden een schande zijn en hoorden verboden te worden. Maar hebben meneer Thompson en Dijselbloem deze games überhaupt zelf wel eens gespeeld? Waarschijnlijk niet
, want deze games bevatten niet meer geweld dan een avondje tv kijken op zaterdag.
Welk kind van 13 jaar heeft nou nog niet een film gezien van Jackie Chan of Steven Seagal?
(maar één, niet erg sterk argument in het hoofdgedeelte van het betoog, tikkeltje matig)
Persoonlijk denk ik dat de taak om te voorkomen dat jonge kinderen gewelddadige games spelen bij de ouders ligt en niet
, zoals de twee heren zeggen
, bij de makers van games. Die dragen hun steentje al bij door op een game een leeftijdsgrens te ‘plakken’.
(hoe werkt dit?)
Mijn conclusie is dus, dat gewelddadige acties niet alleen te wijten zijn aan gewelddadige games, en dat je je agressie er juist in kan uiten.
(dit kwam niet eens in je betoog voor, in de conclusie behoor je geen nieuw punt in te brengen) De ouders horen er op te letten. Er zitten niet voor niks waarschuwingen op de spellen! Ook de pers helpt een handje mee met het in kwaad daglicht zetten van games. Niet alle games zijn gewelddadig! Je hebt duizenden alternatieven voor dat soort games! Allemaal zonder geweld! O ja, veel plezier met gamen
Ik ga weer verder!
(1. veel teveel uitroeptekens, 2. erg informeel...)
Jorden Bailey.
*knip*
Klik om te vergroten...