Maker Resistance geeft tien redenen waarom de PS3 wint
Met het uitkomen van de PlayStation 3 in Europa en de andere PAL-gebieden en de aankondiging van de Xbox 360 Elite laait de next-gen console oorlog weer even op. En als er een vuurtje is, dan zorgt een portie olie erop voor extra hoge vlammen.
De Chief Creative Officer (dat klinkt tamelijk belangrijk) Brian Hastings van Insomniac geeft tien redenen waarom de PlayStation 3 de te kloppen console is. Insomniac is verantwoordelijk voor de veelgeprezen Ratchet & Clank serie, en bood bovendien met Resistance: Fall of Man de eerste exclusieve topshooter voor de PlayStation 3. Momenteel werkt Insomniac aan Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction, dat net als Resistance alleen op Sony's next-gen console verschijnt.
Brian Hastings ergert zich aan toenemende mate aan de continue negatieve sfeer die rondom de PlayStation 3 hangt, zowel van media als op gaming forums. Vlak nadat de gratis online dienst Home werd aangekondigd, zaten de fora alweer vol met mensen die redenen verzonnen waarom Home iets negatiefs zou zijn.
Om die kritiek tegen te gaan heeft Brian Hastings tien redenen op een rijtje gezet waarom de PS3 nog steeds de te kloppen console is:
1. Home & Little Big Planet. Home is volgens Hastings precies wat de online console gemeenschap nodig heeft. Little Big Planet is een game die wordt gedreven door de eigen creaties van de speler. Hij prijst Sony om diens innovatie en hoont de gedachte weg dat Home gejat is van Ninendo's Mii-aanpak. Dit laatste is overigens een bewezen feitelijke onjuistheid, omdat er onlangs documenten verschenen waaruit bleek dat Sony al veel langer met het Home-idee speelde.
2. Gratis online. Brian Hastings rekent uit dat als de Xbox 360 vijf jaar blijft en je al die tijd online zou spelen, dat dit $ 270 zou kosten, daar waar dit $ 0 voor de PS3 is. Bovendien zegt hij dat de online service van de PS3 heel snel Xbox Live aan het bijhalen is in termen van kwaliteit. Bovendien zul je op Live meer lag kunnen ervaren door peer-to-peer games, terwijl Sony dedicated servers gebruikt.
3. 50 GB games. Hastings zegt dat het een mythe is dat de grote Blu-ray discs niet nodig zouden zijn om games op te zetten. Op DVD's wordt er heel erg veel gecompressed, en toekomstige Blu-ray games zullen in potentie dan ook meer content kunnen bevatten dan op DVD's.
4. Casino Royale. Wat? Casino Royale op Blu-ray stond in de top tien van Amazon, waardoor het een mythe is dat HD films er slechts voor een kleine markt zijn. Bovendien wint Blu-ray het momenteel van HD-DVD. Het verkoopt meer, en de komende maanden zullen grote filmmaatschappijen een aantal HD-films exclusief op Blu-Ray uitbrengen.
5. HDMI. Door de HDMI-aansluiting zullen games en films op de maximaal mogelijke resolutie te zien zijn op de beste HD tv's. Overigens is deze reden met de aankondiging van de Xbox 360 Elite teniet gedaan.
6. Standaard HDD. In elke PS3 zit een harde schijf, maar er is ook een 360-versie zonder harde schijf. Dit leidt er volgens Hastings toe dat alle games die je voor de 360 ontwikkelt ook speelbaar moeten zijn voor de 360 zonder harde schijf, waardoor je als ontwikkelaar beperkt wordt in je mogelijkheden. Een optionele harde schijf is volgens hem grofweg gelijk aan helemaal geen harde schijf voor ontwikkelaars. Je zult als ontwikkelaar immers geen game maken die exclusief speelbaar is voor 360's met harde schijf.
7. De Wii-hype zal inzakken. Nadat je de Wii eenmaal kent, is volgens Hastings het unieke er snel af. Wanneer de mainstream, een nieuwe markt die Nintendo aangeboord heeft, de Wii eenmaal kent, zal de hype er snel af zijn. Daarom denkt Hastings dat de PS3 in de lange termijn de Wii zal overvleugelen, niet in het minst vanwege de grafische voorsprong.
8. De PS3 heeft een grote CPU-voorsprong. De grafische engines van de 360 en de PS3 verschillen amper, maar in termen van processorkracht heeft de PS3 een zeer grote voorsprong. Volgens Hastings is dat een feit dat elke technische programmeur je zou kunnen vertellen. Wanneer deze potentie uitgebuit wordt, kunnen we nog veel van de PS3 verwachten. Bovendien merkt Hastings op dat Sony ontwikkelaars steeds beter steunt om optimaal voor de PS3 te programmeren. Binnen twee jaar moeten er volgens Hastings games verschijnen die hetgene wat kan op de Xbox 360 overtreffen.
9. De PS2 verkoopt nog steeds beter dan de 360. Ja, de PS2 verkoopt nog veel beter dan de PS3. Maar de mensen die op dit moment een PS2 kopen, zullen volgens Hastings nog wel even wachten tot ze hun volgende console kopen. Maar als ze dan over een langere tijd een nieuwe console kopen, staat de PS3 er bij die tijd veel beter voor. De prijs zal gezakt zijn, de topgames zullen uitgekomen zijn en de grafische mogelijkheden zullen beter benut worden. Bovendien raken huidige kopers van de PS2 bekend met de Sony-franchises en zullen ze eerder voor de PS3 kiezen.
10. Games voor iedereen. Daar waar de 360 vooral volwassenengames maakt en de Wii kindergames, heeft de PS3 beiden. Hastings noemt een lijst op van Sony-franchises die (waarschijnlijk) zullen verschijnen op de PS3 om zijn punt te verduidelijken: The Getaway, God of War, Gran Turismo, Hot Shots Golf, Jak and Dexter, Killzone, Ratchet & Clank, Shadow of the Colossus, Singstar, Sly Cooper, SOCOM, Twisted Metal, Heavenly Sword, Lair, MotorStorm, Resistance: Fall of Man, Uncharted en White Knight Stories.
Brian Hastings sluit af met te zeggen dat de PS3 veel te vroeg wordt afgeschreven en dat de voordelen van de PS3 op de lange termijn heel veel goeds brengen. Hij denkt dat de markt zich de komende twee jaar geleidelijk richting de PlayStation 3 gaat begeven.
Klik om te vergroten...