Een hogere bitrate wil per definitie niet zeggen dat de beeldkwaliteit/geluidskwaliteit ook beter is. Een geavanceerde compressie techniek kan bij een lagere bitrate dezelfde, of zelfs een betere beeldkwaliteit leveren dan een minder geavanceerde compressie techniek bij een hogere bitrate. (MPEG-2 vs. VC-1/MPEG-4). Aardig wat professionele HD camera's gebruiken wanneer 't beeld gecomprimeerd wordt opgeslagen een bitrate van; 18, 25 of 35 mbps (MPEG-2 compressie). Wanneer men gebruik maakt van 't VC-1 of MPEG-4 codec, kan worden volstaan met lagere bitrates. De grotere opslagcapaciteit van Blu-ray en de hogere data transfer rate zijn (voorlopig) grotendeels marketing.
Ja maar zoals ik al eerder zij het is allemaal een kwestie van toepassingen. De huidige kwaliteit is niet de definitieve kwaliteit. En bluray heeft nou eenmaal die 2 voordelen wel. Al die tecnieken kunnen ook op bluray toegepast woorden wie zegt dat het niet zo is? PS nu moet ik zeker een Blu-Ray logo in mijn onderschrift zetten