Yes hierzo. (late reactie though, sorries)
Maar ja, heb het begin van dit collegejaar bestuurskunde gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg, ergens in januari besloot ik te stoppen.. Nou moet ik zeggen dat ik echt geen flauw idee had welke vervolgopleiding ik moest kiezen. Zodoende vrolijk wat gaan orienteren, uni's bezoeken, studiebeurs etc.. Hoe mijn keuze uiteindelijk bij bestuurskunde terecht is gekomen is me zelf ook niet helemaal duidelijk meer, maar ik weet wel dat het een foute keuze voor me was..
Maargoed, over Bestuurskunde. In het geval van de Universiteit van Tilburg gaat er een behoorlijke selectieprocedure aan vooraf. Zo moest ik op een selectiedag onder andere een essay schrijven (politiek onderwerp), discussie voeren en uiteindelijk nog een psychologische test afleggen. Naar aanleiding hiervan kreeg ik een positief (of negatief ofc.) advies waarop ik nog eens een sollicitatiegesprek aan zou gaan. Het kwam neer op gemotiveerd ouwehoeren dat het je een zeer interessante opleiding lijkt en voila, je bent binnen..
Qua inhoud studeer je over de wetenschappen van het openbaar bestuur. Dus bereid je voor op een hoop droge theorie over het dagelijks bestuur in ons land, en de gehele beleidsvorming erachter. Ook kreeg ik vakken als rechten, politicologie en sociologie.
Qua lesvorm volg je uiteraard veel colleges maar kom je ook vaak in projectgroepen, waarmee je in de praktijk bijvoorbeeld op zoek gaat naar 'de kloof tussen beleid en uitvoering'.
Naja toch valt bestuurskunde best aan te raden. Mocht je de opleiding afronden kun je in principe overal terecht, aangezien je toch een deel organisatiewetenschappen mee zal krijgen tijdens de studie.
Maargoed, ik heb slechts een incompleet beeld van de studie aangezien ik er maar een half jaar mee bezig ben geweest. Het valt echter wel duidelijk op welke soort studenten aan bestuurskunde beginnen, en daar moet je maar net mee op kunnen schieten.
Hoop dat je hier iets mee kunt, succes met je keuze iig
/edit: 'k zie dat je ondertussen andere opleidingen in gedachte hebt, maar misschien dat je (of iemand anders) toch nog iets aan m'n verhaal hebt..
Laatst bewerkt: 8 mei 2007