Vertrek Alonso kost misschien drie tienden per ronde
Renaults Pat Symonds denkt dat het vertrek van Fernando Alonso wel degelijk heeft bijgedragen aan het verval van het kampioensteam. Volgens de Engelsman scheelt het mogelijk drie tienden per ronde.
Direct na de eerste drie overzeese races, toen de teams weer even een beetje op adem konden komen, werd nog ontkend dat het vertrek van de tweevoudig wereldkampioen de oorzaak voor het verval was. Wat al die boze tongen in de media beweerden, dat was niet het geval.
,,Het zou geen enkel verschil maken als Fernando nog voor ons zou rijden. Zelfs hij zou deze auto niet sneller kunnen maken”, klonk het in Bahrein uit de mond van Giancarlo Fisichella. Teambaas Flavio Briatore liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. ,,Als je met een team werkt en je raakt iemand kwijt die belangrijk was, dan is dat altijd een verlies.”
Toch hebben deze berichten in de media Renault aan het denken gezet. In vergelijking met Fisichella was Alonso immers vrijwel altijd een paar tienden sneller in de kwalificaties. Niet voor niets won hij twee wereldtitels, terwijl 'Fisico' in twee jaar tijd slechts twee zeges pakte.
Volgens Symonds kan na onderzoek geconcludeerd worden dat er wel degelijk sprake van is dat Alonso, tegenwoordig McLaren-coureur, Renault op dit moment goed van dienst zou kunnen zijn. ,,We hebben het toch eens geëvalueerd. Als je afgaat op de statistieken zou je kunnen zeggen dat het drie tienden per ronde scheelt.”
Nog afgezien van het uitlezen van statistieken denkt de Frans/Engelse renstal veel belangrijkere ontwikkelingen in kaart te hebben gebracht. ,,Het onderzoek loopt nog, maar we denken te weten waar het deze winter fout is gegaan”, deelde Symonds mee in een podcast van het team. ,,Simpel gezegd: het ligt aan de aërodynamica.”
,,Het interessante is om te leren waarom het is gebeurd en wat er exact fout is gegaan, het onderzoeken van zoiets heeft wat tijd nodig. Dat duurt ook nog wel even. Desalniettemin denk ik nu te kunnen zeggen dat we de diagnose hebben gesteld. En het ziet er naar uit dat we steeds beter door beginnen te krijgen wat we moeten verbeteren om tot een oplossing te komen.”
Opvallend genoeg geeft Symonds nu aan dat Renault een probleem heeft met de aërodynamica, terwijl eerder de Bridgestone-banden na de gedwongen overstap als boosdoener werden aangewezen.
,,Kijk eens naar McLaren, zij weten schijnbaar iets dat Renault niet weet. Het ligt heus niet alleen aan de banden”, verzuchtte een Bridgestone-engineer begin mei in Spanje tegenover FORMULE 1 RaceReport toen hij werd geconfronteerd met de vingerwijzing van Renault.
Monteurs van het Renault-testteam voegden daar diezelfde dag overigens wel meteen aan toe dat de renstal na de Noord-Amerikaanse races een grote stap voorwaarts denkt te zetten in vergelijking met de huidige prestaties.
Wordt het misschien toch nog een mooie zomer.
Klik om te vergroten...