Fitness

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lars, 7 mrt 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    Ahum...ik lees hier net dat elke dag 1,5 uur fitness behoorlijk slecht is.
    Ik ga ook zo goed als elke dag fitnessen, en puur krachtraining. Laten we zeggen, een uur per dag.

Is dat dan ook slecht? En wat kan ik dan beter doen?

2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Zoals eerder gezegd: op het moment dat je nog met dit soort vragen zit en je wilt wel serieus met krachttraining bezig dan zul je je echt in de materie moeten gaan verdiepen.

www.dutchbodybuilding.com heeft een erg groot forum en op het moment ben ik

http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm

aan het lezen waar echt tonnen info op staat (@ Gotcha: is er niet in ned, maar een beetje engels moet toch lukken? Kijk anders ook eens op dbb, staan veel logs op)

Je vraagstelling impliceert dat je nauwelijks tot geen verstand hebt van krachttraining en het gaat mij of iemand anders ook echt niet in deze thread lukken om dat wel op op peil te krijgen ;)

3. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Leuk allemaal die sites, maar de vraag of het allemaal medisch onderbouwt is vind ik erg belangrijk. :)

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    dbb staat erg veel rotzooi op, maar er zitten veel posters die met veel goed onderbouwde posts komen.

Het 5x5 programma is een schema wat door werelds meest gerenomeerde krachtsporters is opgesteld en kent ook zeker een 'enigzins' wetenschappelijke onderbouwing.

Echter compleet wetenschappelijke trainingsmethoden moet ik nog tegenkomen, het blijft toch ook een deel gezond verstand en 'best practice'.

Wil je echt de diepte in, kan je altijd nog eens hier kijken

www.pubmed.org

5. biggie

biggie ----Xbox360----

Leuk Bevonden:
    0

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    5 keer in de week goed? Waar zit je herstel dan? Spieren groeien juist tijdens het herstellen/rust.

Daarnaast is 1,5 uur training gewoon veel te lang. Bij zoveel training verkeerd je lichaam niet alleen per training maar ook nog de hele week door in een constante vorm van stress.

Lees anders dit stuk eens over overtraining. Jij bent continu aan het 'overreachen'

http://www.higher-faster-sports.com/PlannedOvertraining.html

7. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    Met alle respect hoor, maar deze thread is er toch om vragen te stellen.
    Ik lees dat het slecht is om elke dag 1,5 uur te gaan fitnessen.
    Ikzelf train 1 uur per dag en dan alleen krachttraining.
    Wat ik dan even vraag, is wat ik dan beter kan doen ipv mijn bestaande patroon.

Als iemand die op dit gebied veel ervaring heeft mij dat even kan vertellen, hoef ik me helemaal niet in de materie te verdiepen.

8. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Probleem is alleen dat je er niet omheen kan om je in de materie te verdiepen. Het lichaam is nu eenmaal een complex iets en er zijn niet voor niks 100en boeken over geschreven.

Maar goed misschien was mijn antwoord wel een beetje hoogdravend, sorry daarvoor ;). Een paar richtlijnen.

Train 3 a 4 keer in de week, maximaal een uur. Zo verzeker je jezelf er van dat je lichaam genoeg rust krijgt.

Werk met fullbody-workouts of met splitschema's. Met fullbody workouts pak je je hele lichaam per training drie keer in de week. Met splitschema's train je per training een aantal spiergroepen, bijvoorbeeld

ma: borst schouders,triceps.
    woe: benen, buik, kuiten
    vrij: Rug, biceps

probeer gewoon beide en kijk wat goed werkt.
    Doe veel samengestelde oefeneningen. Samengestelde oefeningen zijn oefeningen waar meerdere gewrichten een momentum hebben. Dus squats, deadlifts, bankdrukken, military presses etc

en mocht je het toch leuk vinden een keer een boek te lezen dan wordt deze veel aangeraden (moet hem zelf nog bestellen)

Starting Strenght

Daarnaast zijn voeding en rust ontzettend belangrijk. Zes keer per dag eten, twee gram eiwit per kg lichaamsgewicht, minstens twee liter water per dag, multivitamine en vitamine c1000 en veel geduld.

Dit is trouwens ook wel een leuk forum (wordt wat minder geblaat dan op dbb)

http://forum.bodynet.nl/

hoop dat je hier wat aan hebt ;)

9. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Splitschema is voor homo's :cool:

Met total body work-outs kan je perfect in de anabolic-fase trainen en persoonlijk vind ik het veel fijner trainen :)

10. being-xboxed

being-xboxed Peace here!

Leuk Bevonden:
    85
    Is het trouwens ook mogelijk om door middel van fitness je gewrichten zoals enkel en Knieen te versterken?

11. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Nou, echt gewrichten versterken gaat moeilijk. Wel kan je de botdichtheid verbeteren en je spieren die die gewrichten aansturen versterken zodat je spieren meer het werk en de klappen opvangen bij een zware inspanning.

12. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    je gewrichten niet, dat is bot ;)

je pezen (en soms spierenn) die dienen als plaatshouder voor je gewrichten wel.

edit: splitschema's voor homo's? :+

dan moet ik wel een enorme homo zijn. Heb eigenlijk altijd split gedaan en ben toch zeer tevreden met mijn stats. Ga nu echter eens kijken hoe het zit met full-body dmv de eerder genoemde 5x5

Laatst bewerkt: 2 jun 2007
  13. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Toevallig laatste weken naar zo'n sexparty in de omgeving geweest geweest dan? ;) /kidding

Het blijft deels natuurlijk een persoonlijke kwestie, je gaat natuurlijk ook vooruit op split schema's. Maar echte effecitiviteit? Die kan je meer bereiken met een full body, niet voor niks dat de betere personal trainers (fok fitvak ;)) deze dingen allemaal leren. Het feit dat toch nog 90% met een split schema traint is gewoonte, ze zien iedereen zo trainen die met dezelfde redenen zo zijn begonnen. Verder heb je genoeg betweters met het praatje; "Ik fitness al zolang dus ik weet waar ik het over heb", bullshit 8)

Laatst bewerkt: 2 jun 2007
  14. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Eens DE hoofdreden waarom ik altijd split heb gedaan is omdat ik niet anders gewend was, iedereen deed het.

Heb jij anders niet nog een paar leuke url's? Door deze thread ben ik weer ernstig aan het lezen geslagen :+

15. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Nee geen url's, ik haal de informatie hoofdzakelijk uit boeken en van mijn baas, die redelijk veel kennis heeft en trainingen geeft aan PT'ers (theorie en praktijk, ik heb een keer zo'n cursus gevolgt en mijn god wat je daar leert is echt fantastisch :)).

Ik zou sowieso niet uitgaan van ervaringen van andere mensen op het internet, ik kan je zo zeggen dat 80% niet goed onderbouwt is, maar alleen zoiets van "ik ga erop vooruit dus het is waar".
    Ik streef gewoon naar medisch onderbouwde feiten, tuurlijk er zijn weinig foute trainingsmethoden, (op overload na dan ;)), dus elke manier heeft wel wat effect voor de meeste mensen. Daarom is het lastig om een goede manier te vinden wat voor jou het beste werkt, want de onderbouwde trainingsmethoden zijn moeilijk te vinden ;)

16. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Deels met je eens.... echter ik ben van mening dat wat er in magazines staat vaak vele malen erger is. Zo heb ik in de flex wel eens schema's gelezen met 16 setjes (4x4) voor biceps ed, echt om te janken.

Als je een tijdje fora en sites rondstruint onderscheid je vanzelf het kaf van het oren. Weet je welke mensen onzin lopen te verkondigen en welke mensen wel met goede info komen.

Natuurlijk dan kan je alsnog op je smoel gaan, omdat je hetgene verkeerd uitvoert of omdat de info die als onderbouwd overkwam alsnog onzin blijkt te zijn of gewoon niet goed bij je past.

Is jouw baas overigens echt bb gericht of meer op fitness?

Heb trouwens besloten een logje bij te gaan houden mbt 5x5. Volgende week eerst mijn 1rm bepalen en dan de week erna los :D

17. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Mijn baas heeft de kennis van bodybuilding tot gewoon kracht tot fitheid. Pas als je het lichaam begrijpt hoe het werkt dan kan je pas echt snappen hoe zo'n schema in elkaar zit.

Demotiverend; des te meer je leert van het lichaam des te meer je erachter komt dat je geen drol weet :mad: Er is zoveel!

En over de bladen kan ik het niet zeggen, die troep koop ik sowieso niet :)

Succes met je 5x5 schema, wat wil je er verder mee bereiken? Echt je 1rm vergroten of echt goed je grenzen verleggen voor je volgende schema?

18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Twee doelen: 1rm omhoog en 2 a 3 kilo zwaarder.

er is idd teveel om ooit alles te leren, daarom blijft krachttraining ook een best practice.....

maar jij vertrouwt dus voor al het advies op je baas? :+

19. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Nee ik vertrouw op feiten, als ik daaraan kom via mijn baas is dat prima.

Ik werk btw op een sportschool, misschien dat dat het plaatje iets duidelijker maakt ;)

20. The Bolster

The Bolster --

Leuk Bevonden:
    0
    Even een vraagje tussendoor: hoe weet je wanneer je bent uitgegroeid? :D Want ik probeer nu toch echt flink te trainen maar ik wil ook niet krom groeien 8)

Even pats trouwens: ik kan 20 kg incline dumbell pressen \o/ Voelde me echt super toen het lukte _O_ Is dit veel of ben ik nog steeds een beginner?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina