http://www.nu.nl/news/109(...)tastische_stunt.html
Plasterk noemt Grote Donorshow fantastische stunt
Uitgegeven: 1 juni 2007 22:17
Laatst gewijzigd: 1 juni 2007 22:29
DEN HAAG - Minister Ronald Plasterk van Onderwijs noemt de Grote Donorshow van BNN "een fantastische stunt".
ANP
Dat de omroep een spelshow nabootste waar een nier op het spel stond, is "een intelligente manier" om aandacht te vragen voor het tekort aan donoren in Nederland.
Dat heeft Plasterk vrijdag via zijn woordvoerder laten weten.
Atsma
CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma heeft vrijdag met verbijstering zitten kijken naar de BNN Donorshow. Ook nu deze in scène gezet blijkt te zijn, blijft het hij spreken van een "smakeloze show".
Vooral de manier waarop kandidaten werden afgeserveerd trof Atsma. "Je zal het maar te horen krijgen als 50-plusser."
De fictieve terminale Lisa liet ouderen als eerste afvallen toen ze kandidaten voor haar nier moest aanwijzen.
Gemiste kans
"Ik vind dat het niet bijdraagt aan de problematiek. Jammer. Het is een gemiste kans van BNN om niet nader op de problemen in te gaan. Ik heb bijvoorbeeld geen medicus aan het woord gehoord."
Buitenlandse pers
Journalisten reageerden vrijdagavond in de Aalsmeerse studio van waaruit de Grote Donowshow werd uitgezonden, wisselend op het feit dat de show een publiciteitsstunt bleek om donoren te werven.
"Ik ben opgelucht dat het een publiciteitsstunt bleek", zei Eva Peeters van het Vlaamse VTM Nieuws. "De hele wereldpers is erin getrapt, en ik vind het goed dat de donorproblematiek nu op de kaart is gezet. Niet alleen in Nederland. De makers zijn in hun opzet geslaagd."
Voor niets
De Spaanse Olatz Simons, verslaggever voor de Baskische televisie, vindt het heel erg dat ze "voor niets naar Nederland is gekomen". "Dit is niet de manier om de aandacht te vragen voor dit probleem, dit is een slechte manier om de aandacht te trekken."
Klik om te vergroten...