Weet jij dan wel zeker of er nog genoeg olie is dan? Nee, het lijkt me niet verstandig om die gok te nemen. Of er genoeg olie is voor 30 jaar of voor 100 jaar, dat maakt niet uit. Fossiele brandstoffen zijn eindig en de hele wereld is afhankelijk van een eindige energiebron. Nu hebben we de tijd om te denken over vervangende bronnen voor als die tijd komt. Als straks alles op blijkt te zijn en je moet dan nog een oplossing gaan zoeken, dan is het gewoon te laat.
In het begin van de dertiger jaren werd er beweerd dat olie zou opraken binnen 10 jaar. Enkele jaren daarna werd er zo veel olie gevonden dat de prijs zakte tot een stuiver per vat. Nu ligt dat rond de 60-80 dollar. Onontdekte olievelden liggen waarschijnlijk onder de zee. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat we nog olie zullen vinden. Maar op dit moment wordt er per jaar meer olie verbruikt dan er nieuw wordt ontdekt. En let wel, olie is geen energiebron totdat het opraakt! Olie is niet bruikbaar op het moment dat het meer energie kost om het te winnen dan dat er bij de verbranding vrijkomt! Olievelden die nu nog niet ontdekt zijn liggen op plekken zo onbereikbaar dat het te veel energie kost om het te winnen. Dan kunnen we het nog wel gebruiken voor plastic, maar als energiebron is het verre van rendabel.
Duurzame energiebronnen zijn een must, omdat we een onafhankelijke maatschappij kunnen bouwen waar we eeuwig op kunnen bouwen. Je kunt duurzame energie niet veroordelen omdat het minder opbrengt. Duurzame energiebronnen werken totaal anders dan fossiele brandstoffen. Olie boor je ergens in de wereld op en verspreid je overal zodat je het ter plekke kunt verbranden om vervolgens er water mee te verwarmen.
Voor duurzame energie moet je op lokale schaal gaan kijken "Waar kunnen we hier goedkoop energie uit winnen?". Zo is biobrandstof niet te halen hier, te duur en het brengt te weinig op. Maar in bijv. Brazilië is het opstoken van graan een hele goedkope oplossing om makkelijk aan elektriciteit te komen. Duurzame energie hoeft niet duur te zijn! In de meeste gevallen is de aanschafsprijs van een installatie duurder, maar komt de winst op den duur.
Geloof ik in global warming? Ja, ik heb er veel mee te maken gehad dit jaar als deelonderwerp voor mijn profielwerkstuk. Is het overhyped? Ja, vreselijk, jammer genoeg want het is bijna niet meer serieus te nemen. Maar voordeel is dat er tenminste wat aan gedaan wordt. Fossiele brandstoffen zijn ontoereikend en global warming is slechts één probleem.
Klik om te vergroten...