De zee en de lucht vormen dmv diffusie een balans van de CO2. Als de situatie voor de een verandert, beïnvloedt dat de CO2 opname/uitstoot van de ander.
Zij beweren dat ons aandeel in CO2 uitstoot zo klein is, in vergelijking met bijvoorbeeld vulkanen. Maar vulkanen maken deel uit van de natuurlijke koolstofkringloop, die moet je daarom verwaarlozen. Wij stoken
extra koolstof op die miljoenen jaren niet aan die kringloop heeft deelgenomen. En brengen de kringloop daarmee uit balans. (terwijl we het aantal CO2 reducenten verminderen)
Het argument dat CO2 slechts een klein deel van de gassen in de atmosfeer vormt vond ik persoonlijk het vreemdste wat de documentaire naar voren bracht. "De concentratie CO2 rekenen we in ppm (parts per million) en
dus is het verwaarloosbaar klein"?
De concentratie koolstofdioxide was 279 ppm voor de industriële revolutie, op het moment is die 380. Het broeikaseffect is rond 1890 ontdekt en nog voor dat global warming een issue werd, is al ontdekt hoe het natuurlijke broeikaseffect de temperatuur verhoogt
op het aardoppervlak.
En later is gesteld dat een hypothetische verdubbeling van de concentratie CO2 de temperatuur met 5 graden celsius zou verhogen. Dat was nog vóór global warming door de media als probleem naar buiten werd gebracht.
Daarnaast komen ze met het argument dat die korte periode waarin we nu een stijging merken slechts een fractie is van de periode die de Aarde gekent heeft, waarin zo veel temperatuursschommelingen hebben plaatsgevonden. Maar dit was juist een punt van Al Gore, dat deze temperatuursverandering in een te kort tijdsbestek plaatsvindt en dat dat juist onnatuurlijk is.
Geloof ik in een wereldwijde ramp door onze CO2 uitstoot? Nee, dat vind ik ronduit overdreven. Ik ben er wel van overtuigd dat wij bijdragen aan de opwarming van de Aarde, ik denk alleen niet dat de gevolgen zo catastrofaal zijn als ze ons doen geloven. Althans, niet voor ons.
Toch ben ik blij met deze media-hype, want wij verspillen op dit moment zo veel exergie en daar wordt eindelijk wat aan gedaan. Geloof je niet in global warming, ok, maar ik vind het geen excuus om op dezelfde manier door te gaan met het als een gek opstoken van olie en gas. Zuiniger en duurzaam leven is juist een besparing en daar wordt eindelijk werk van gemaakt.
Echter, deze docu tegen klimaatverandering faalt in mijn ogen al gigantisch door tien keer te roepen "Ja het is politiek correct en gunstig voor de wetenschappers om dit te beweren, dus is het niet waar".
Klik om te vergroten...