Banden druk --> snelheid en grip.
B.v. op de timetrail op de oval. je kunt alleen hoog op de rankings komen als je je banden keihard op-pomt. Reden: banden worden groter en omtrek dus ook. Hierdoor meer top snelheid maar minder grip.
Kijk b.v. naar FWD auto's de voorbanden zijn snel warm dus meer grip. De achterbandjes blijven lang koud --> minder grip. Laat er wat lucht uit en ze worden sneller warm......
Rijhoogte: -> door een auto lager te maken, zal het zwaarte punt van de auto dichter bij de grond komen hierdoor betere handeling. Maar té laag en je raakt de grond en dus controle kwijt.
Hardheid vering: Je krijgt minder body-roll. Ofwel je auto zal minder overhellen in bochten dus strakker door de bocht gaan. Maar harde vering heeft ook nadeeltjes bij hobbels in de weg (is minder handeling)
stabilisator stang: Hierdoor verdeel je de druk op de wielen beter zodat er meer snelheid ontwikkeld kan worden. Heeft ook te maken met onder en overstuur.
Maar goed, dit zijn wat standaard dingen. En alles heb z'n voor en nadelen. Je moet er mee mixen totdat je voor je gevoel een prima auto hebt. Er bestaat ook geen standaard setup voor iedereen. Iedereen heeft zijn eigen rijstel en daar moet je dus je setup op afstellen. En alles met mate doen.
Hoe kun je het beste tunen?
Eerst met een standaard auto rondjes rijden en je tijden meten. Als je stabiel kunt rijden (dus vaak dezelfde tijden) iets gaan aanpassen (één ding maar) en dan weer rijden en meten. Ben je sneller is het goed anders weer de aanpassing ongedaan maken. En steeds maar één ding aanpassen, anders weet je niet wat je doet en welk effect welke optie heeft.
Op onderstaand link nog en goed stukje over caster/camber. Het gaat over modelauto's maar deze instelling is ook zeker van toepassing op "echte" forza auto's
http://www.pkracing.nl/cambercasterdoc-nl.html
Laatst bewerkt: 23 jun 2007