nou, hoe lager de auto tegen het asfalt aan licht, hoe meer grip, dus in een bocht wil je de wagen zo dicht mogelijk bij de grond hebben.
Maar grip op een recht volgas stuk, waar Rosberg dus stilviel, zorgt ook voor (lucht)weerstand en dus een lagere top snelheid.
Zou je de wagen dus een paar cm optillen op het rechte stuk, dan heb je veel minder luchtweerstand en ga je dus sneller (hogere topsnelheid en acceleratie), aangezen je die grip daar toch niet nodig hebt, je gaat toch rechtdoor en de downforce van de vleugels is al meer dan voldoende om de wagen stabiel op de baan te houden.
edit: en trouwens nou ik erover nadenk zou het dan ook best logisch kunnen zijn om alleen de achterkant op te tillen, zo voorkom je dat de neus te veel naar boven zou komen en de 'wind' onder de auto kan slaan waardoor je gaat vliegen, ook is het systeem dan makkelijker te verbergen natuurlijk, als het alleen achter ergens zit verstopt.
ik denk dat er zeker een halve seconde mee gewonnen kan worden, afhankelijk natuurlijk van het circuit en de lengte van het rechte stuk. Dan zou Monza dus best een goede race kunnen worden voor Williams.
Laatst bewerkt: 26 jun 2007