De rondreis-reizen draad

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Eckie, 19 jul 2007.

1. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    De backpack en rondreis-reizen draad

Welkom in de draad over backpacken, rondreis-reizen en trektochten!

De rondreis-reis heeft een heel ander karakter en doel dan de 'standaard' naar-het-zuiden-reis en vergt over het algemeen wat meer voorbereiding. Hier kun je babbelen over wat je meeneemt, waar je heen gaat, wat je wilt zien en natuurlijk vooral tips uitwisselen over deze onderwerpen.

Ik open deze draad natuulijk niet voor niets. Afgelopen weekend heb ik het idee opgevat om zo'n 2 weken door europa te gaan reizen per trein.
    Even kort de details:

Doelen:
    1. Karhunkierros Trail (the bear's trail) in Kuusamo, Finland. Een 84 km lange trektocht door nationaal park Oulanka.
    2. De sauna's van Finland, waarvan minstens één boven de poolcirkel!
    3. Een al eerder geplande korte kampeervakantie bij de Documenta in Kassel
    Reiswijze(n):
    Per trein. Ik ga een interrail global pass voor 22 opeenvolgende dagen aanschaffen. Hiermee kun je onbeperkt door 30 europese landen reizen met de trein, en heb je in elk land recht op een aantal kortingen. Zo is het voor mij erg handig dat ik gratis met de ferry van Stockholm naar Turku of Helsinki kan (wat anders tussen de 20 en 90 euro kost voor een enkeltje).
    De trektocht is, voor de hand liggend, te voet en duurt een dag of 5. Ik neem dan ook een tentje mee waarmee je langs de route kunt slapen. (En tijdens de treinreis kan ik hiermee natuurlijk gemakkelijk op een camping gaan staan.)
    Data:
    Vertrek: 10 of 11 augustus
    Karhunkierros Trail: ongeveer 16 tot 20 augustus
    Aankomst Kassel: 22 of 23 augustus
    Weer thuis: 26 augustus

Ik heb m'n route bijna uitgestippeld en moet nog een heeeeleboel regelen. Ik zal jullie via hier wel op de hoogte houden. :)

Laatst bewerkt: 19 jul 2007
  2. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Yessur :+!

Heel leuk topic, handig dat we hier wat ideetjes kunnen uitwisselen.
    Ik ga deze zomer ook met wat vrienden rondtrekken door europa, ik maar daarbij gebruik van de Interrail Global pass. Die is 22 dagen geldig en in die 22 dagen kunnen we 10 dagen gebruik maken van de trein.
    Wij proberen niet teveel vooruit te plannen, maar een aantal steden staan toch echt wel op ons verlanglijstje; Boedapest, Praag, Berlijn en misschien ook nog even Barcelona. Alleen ligt dat nogal uit de route en qua reistijd schiet dit niet op.

We maken voornamelijk gebruik van jeugdherbergen, onze reservering voor volgende week staat op Frankfurt voor 1 nacht, daar beginnen we aan ons duits avontuur, wellicht sprinten we daarna door naar Praag of Wenen, geen idee verder :)

Ik heb er iig erg veel zin in!

Succes Eck :D

3. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Ik zou ook graag gewoon op de bonnefooi gaan, en maar zien waar ik uitkom, maar ik heb daar helaas niet genoeg tijd voor. Ik heb waarschijnlijk 10 augustus 's middags nog een optreden. Die avond, of de volgende middag ga ik weg, en dan moet ik de 23e in kassel zijn. (De anderen komen daar al de 22e aan, ik veroorloof mezelf 1 dagje speling.)

Ik heb alle reizen om een idee te krijgen ingetoetst in de internationale reisplanner en het komt precies uit op deze manier! Het liefst zou ik nog 2 of 3 dagen langer gaan, om wat speling te hebben.

4. Bianconero

Bianconero Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Leuk topic.

Vertrek data
    11-12-2007 t/m december 2008

HoofdBestemming
    Australie - ongeveer 8 tot 10 maanden

Subbestemmingen
    New Zeeland - 1 a 2 maanden
    HongKong - 2 dagen helaas (is stopover op heenreis)
    Bali of Thailand - 1 a 2 weken (is stopover op terugreis)

Reden
    Ik heb verschillende redenen waarom ik daar na toe ga. Onder andere om mijzelf te leren kennen en zelfstandiger te worden, omdat ik het hier in Nederland en thuis gehad heb, omdat ik wat wil zien van de wereld en dingen wil doen die ik normaal niet of nooit zou doen.

Ik ga daar voornamelijk overnachten in hostels, maar via vrienden en familie probeer ik wat gratis adresjes te bemachtigen. Ik ga daar sowieso 3 maanden in de agrarische sector werken om na mijn 1e reis een 2e working/holiday visum van een jaar te kunnen krijgen.

Activiteiten
    Wat ik daar allemaal ga doen ben ik nog niet uit, maar de volgende dingen gaan zeker gebeuren:
    - snorkelen en duiken
    - paragliden en parashute springen
    - surfen en kitesurfen
    - bungeejumpen
    - sandsurfen
    - lots of excursies
    etc.

Ik ben nu bezig met het zoeken/boeken van een hostel in sydney voor tijdens kerst en nieuwjaar. Dat moet nu al gebeuren anders heb ik daar straks geen plek...
    Daarnaast ben ik bezig met het vinden van een geschikte backpack, wat erg lastig is.

Ik heb trouwens wel gekozen voor een organisatie, om daar mee te gaan. Zij zullen mij de 1e week opweg helpen en assisteren waar nodig is tijdens mijn verblijf, ook zoeken zij werk voor mij terwijl ik met mijn lamme ballen op het strand lig.

5. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Die interrail global pass klinkt erg relaxed, zeker iets wat ik ook wel is wil gaan doen.

Mijn eigen reis:

Vertrek data
    Begin Maart.

Hoofdbestemming
    Australie, oost-kust. 3 Maanden.

Sub-bestemmingen
    Nog geen idee. Het liefst maak ik een onbeperkte stopover in Tokyo, maar dat is heel lastig te boeken (met mijn budget dan :+). Eveneens lijkt me een weekje ontspannen op Fiji niet verkeerd, maar dat is tevens tricky met een beperkt budget.
    Mocht ik geen van bovenstaande kunnen bereiken dan zal het waarschijnlijk een dagje/2 daagjes Singapore of Hongkong worden, wat ik trouwens ook niet verkeerd zou vinden.

Reden

Ik ben het een beetje beu hier, en wil gewoon is een tijd weg gaan (had liever een jaar weg gewilt, maar dat is helaas op dit moment nog niet mogelijk voor me ivm eventuele opleiding). Ook wil ik al sinds dat ik me kan herinneren naar Australie (en nog 1001 bestemmingen, maar de Oost kust van Australie staat hoog op me verlanglijstje :+).

Activiteiten
    Snorkelen/duiken. Dat ga ik _beslist_ doen.
    Voor de rest wil ik nog niet teveel plannen. Ik wil geheel vrij in mijn doen en laten zijn, er is daar overal wel wat te doen en dat wil ik dan ook kunnen doen als ik daar zin in heb. Wel verdiep ik me in allerlei bezienswaardigheden, activiteiten, routes, excursies. En er naderen al wel een paar dingen m'n "must do/see list", maar ik ben er behoudend in om er iets aan toe te voegen.

Route/manier van reizen

Sydney - Cairns
    De meeste populaire route van Australie. Ik wil in 3 maanden langzaam vanuit Sydney met de bus naar Cairns rijden, en waarschijnlijk nog iets verder dan Cairns. Maar ik wil aankomen in Sydney, en het is waarschijnlijk het makkelijkst/goedkoopst om weer terug te vliegen vanuit Cairns.

Ik ben er nog niet uit of ik via een organisatie boek, of het zelf boek. Ik heb veel minder zorgen aan mijn hoofd aangezien ik geen rekening daar hoef te openen noch werk hoef te zoeken, en als je het zelf boekt ben je vaak goedkoper uit. Maar ik moet nog wat brochures doorspitten, en nog is wat lui mailen. :+ En dat was het tot nu toe wel.
    Erg jaloers op Bianconero, had graag hetzelfde gedaan. :cool:

6. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Wanneer: Van 27 Juli tot ongeveer 13 augustus
    Hoe: Met de trein, Interrail Globalpass 22 dagen
    Waarheen: Een globale planning hebben we (rode lijn), maar uitwijkmogelijkheden als we tijd over hebben zat (geel) en zelfs buiten dat, als het ergens supervet is, dan blijven we daar natuurlijk :D

Slapen: In jeugdhergen
    Gepland: Het vertrek vanaf Rotterdam met de Thalys naar Parijs, daar 2 overnachtingen in een jeugdherberg en dan de TGV naar Nice waar we ook een jeugdherberg hebben. De rest wordt improvisatie :)

Bagage: Grote backpack rugzak, met al het logische natuurlijk. Verder hebben we ook nog sloten gekocht voor de beveiliging van de tas.

7. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Dingen die wij nog meenemen voor de zekerheid;

Ducktape (doet wonderen!)
    Medkit
    Jeugdherberg pas
    kopie van paspoorten mocht je het originele kwijtraken

Weten jullie nog dingen die niet vanzelfsprekend zijn maar wel rete handig kunnen zijn?
    Verder wel zo'n beetje het standaard paket

8. Bun

Bun gallie

Leuk Bevonden:
    1
    Bij de meeste pasport controls ben je dan de sigaar hoor ;) Zeker in het voormalig oostblok kunnen ze daar niet om lachen (Budapest etc)

Zelf ben ik op dit moment op Interrail :p
    Vanuit Krakow - Polen (ook zeker een aanrader!)
    Voor het 2e jaar op interrail, echt een super formule.. En nu zo mogelijk nog beter met die global passes.. Helaas konden wij maar 10 dagen uit 22 reizen wegens financieele redenen.. Maar toch weer leuk zo..
    Wij gaan eigenlijk compleet op de bonnefooi, geen flauw idee wat onze volgende stad is.. :p
    Heeft voor mij toch de meeste charmes! En het kan makkelijk, youth-hostels schieten hier als paddestoelen uit de grond..!

Maar wie van jullie houdt er ook een weblog bij voor het thuisfront?? Mijnes is te vinden in mijn profiel.. Mocht dit onder spam vallen :)

Groeten!

9. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Nouja je zit niet per se reclame te maken voor je webshop ofzo toch? Ik denk dat je je weblog wel gewoon mag posten.

Ik hou nu al een "standaard" weblog (of eerder een daily) bij, maar die is niet echt gericht op m'n reis. Het is wel een mobile daily, wat inhoudt dat ik hem (in NL iig) altijd on the road kan updaten. Hiervoor heb ik in NL een onbeperkt GPRS abbo. In het buitenland is GPRSsen (lees: mobiel internetten/mailen) onwijs duur volgens mij, en ik ga nog uitzoeken of ik hier bijv. een goedkoop abonnement voor kan afsluiten. Als dat kan zal ik zeker dagelijks op m'n blog zetten waar ik ben en hoe het gaat.

Verder heb ik een tijdje geleden een heel kleine en lichte camcorder gekocht. Ik wil van m'n reis een soort documentaire maken. Wat hier precies het concept van gaat zijn moet ik nog uitwerken, maar een deel weet ik al wel.
    Het moet echt een documentaire worden, en niet een standaard familie vakantiefilm. ("kijk... dit is de eiffel toren... en dit is... hoe heet het ookalweer Bep? nouja, dat glazen pyramide ding bij dat gebouw...) Er moet wel een soort van verhaal in zitten, en ik wil hem een beetje professioneel monteren met muziek en voice-over.

10. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Hahaha, ik vind het juist wel vrij briljant, voor de eifeltoren gaan staan en in de camera roepen: dit is de eifeltoren! Dit is een glazen gebouw! En dan varianten maken: voor een berg: dit is een berg! Voor de middelandse zee: dit is de middelandse zee! Voor een kerk: dit is een kerk! In de kerk: dit zijn gelovigen! etc,etc. :+

Ontopic. Ik woon al een jaartje in Beijing, (ik probeer chinees te leren, met de nadruk op proberen) heb op het moment even geen geld om rond te reizen. Hopelijk van de winter. Ik ben vorige winter van naar het zuiden van China gegaan. (Van Beijing naar Xian, Chengdu, Kunmin, Dali, Chongqing en weer terug naar Beijing.) Ik wil ook nog naar Hong Kong, Shanghai en Tibet. Maar dat zijn plannen voor volgend jaar.

11. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hahahah ja, dat is idd briljant. :D

Maar het is maar net wat je ermee wilt hè. Ik ben zelf een ontzettende documentaire kijker en liefhebber, en daarom lijkt het me bij deze reis gaaf om er echt een mooie documentaire van te maken. Op een andere reis op een ander moment zou ik misschien wel het idee gebruiken om er idd zo'n onwijs flauwe parodie op een familiefilm van te maken! 8) :9

12. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb overigens gehoord dat als je naar australie gaat voor een jaar, dat je dan niet meer terug mag komen, m.a.w je mag daar als toerist maximaal een jaar verblijven. Weet iemand of dit klopt?

Edit: nu ik erover nadenk lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Wat als je familie in australie hebt wonen?

Laatst bewerkt: 25 jul 2007
  13. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Zo, klinkt erg gaaf Blox. :eek:

En je kan in Australie maximaal 3 maanden blijven met een toeristen visum, 6 maanden op speciale aanvraag, en een jaar met een woon/werk visum. Echter dat woon/werk visum kan je maar 1 keer in je leven gebruiken, tegenwoordig kan je het ook nog een 2e keer aanvragen als je aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan gedurende je eerste keer op dat woon/werk visum.
    Maar een toeristen visum zou je zo vaak kunnen aanvragen als je maar wilt voor zover ik weet.

14. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    ik zit al jaren met een hoofd vol gedachten over een reis door Amerika.

Het plan is als volgt.

- Ik koop een camper, zou nog mooier zijn als ik in zo'n oude volkswagen bus zou gaan :D
    - Ik spaar een X bedrag (Zat zelf aan de €5000,- tot €10.000,- te denken..)
    Dat is exclusief tickets, en dan ga ik daar misschien alleen, misschien met vrienden, rondtouren tot het geld op is. Dat kan een week zijn, een maand, een halfjaar, langer, maar dat kan me me reet roesten zegmaar.
    - Ik heb wel een aantal steden die ik moet zien, waaronder New York, Detroit, Las Vegas en Los Angeles. Dus op die manier kan ik een soort route uit gaan stippelen, maar hoe precies ik dat ga doen, is nog toekomst muziek.

Vooralsnog is de eerste horde mijn rijbewijs, en als dat gebeurd is, ga ik dus sparen voor al die shizzle. Waarschijnlijk ben ik pas 23/24 als ik er heen kan, maar dan heb ik voorlopig nog een droom om naartoe te leven :D

15. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
  16. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik heb zoveel plannen voor reizen in de toekomst.

Mijn reisdromen in een notendop:

- Een (half)jaar wonen en werken in Australië. Dit zou binnen enkele jaren moeten gebeuren.
    - In een cabrio in de Verenigde Staten van de oost naar de westkust rijden.
    - Budgetreizen (eventueel backpacken) door Europa reizen. Het liefst liftend. Een beetje een roadtrip gebeuren.
    - Great Whites spotten in Kaapstad. Ben van kinds af aan gefascineerd door die beesten. Het enige beest wat niet voorkomt in dierentuinen, en wil ze in het echt zien.

17. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Mijn lijstje is ook vrij groot.

- Palau!!!
    - Seychellen
    - Oeganda
    - Tanzania
    - Namibie & Botswana
    - Galapagos Eilanden
    - Zuidwesten van de USA (Las Vegas, Grand Canyon, Death Valley etc)
    - Belize
    - Costa Rica
    - Cuba
    - Noorwegen
    - Antarctica (& South Georgia)

Volgend jaar kan ik iig een bestemming doorstrepen, want dan staat een vakantie naar de Malediven op het programma.

18. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Oeh reizen in de toekomst, dat is een hele waslijst bij mij. :+
    Reizen die hoog op me verlanglijstje staan:

- Japan (zo vaak en lang mogelijk als het even kan :cool:)
    - Vanuit Nepal richting Tibet en van daar richting Beijing, dan het vliegtuig nemen naar Seoul.
    - Antarctica (paar dagen)
    - Kenia (2/3 weken tot een maand)
    - Suriname (2/3 weken)
    - NYC en Las Vegas (beiden maar een paar dagen)
    - Fiji eilanden (2/3 weken in een luxe resort :+)

En nog een hele boel, maar dit hoop ik in ieder geval ooit te realiseren. :cool:

19. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    NYC kan ik doorstrepen. Alhoewel ik er nog best een keer heen zou willen. Wat een stad.

Maar Palau staat op 1 bij mij.

20. Shcaap

Shcaap Liev Gastje

Leuk Bevonden:
    4

Deel Deze Pagina