Bedankt voor het advies. Zal zeker shakes bekijken mbt het aanvullen wat ik eventueel te kort kom. Op het moment maak ik eigen shakes van simpele magere kwark, water en 4-5 bananen. Daar doe ik vervolgens een 5-6 dagen mee a 1 glas per dag.
Zelf heb ik niet het gevoel me lichaam uit te hongeren. Ik eet zelfs zoveel dat ik gewoon het gevoel heb veel te veel te hebben. Vandaar dat ik van 2 blikjes a 190gr tonijn naar 1 ben gegaan en in de avond 75gr kipfilet heb toegevoegd om de eiwitten in balans te houden. Kreeg de tonijn gewoon niet op in 1x zoveel was het.
Daarnaast meet ik elke week mijn centimeters en ben in totaal 8cm kwijt in een week waarvan 3 rond mijn buik. Dus er zit vooruitgang in. Als alles inderdaad omgezet zou worden in vet zou het dan niet logischer zijn dat mijn buikomvang juist zou groeien? Zo niet alleen mijn buik, maar de rest ook aangezien vet niet plaatselijk aanzet maar in het gehele lijf.
Vervolgens zijn de cijfers van 1800-2000kcal maar gemiddeldes van het central gezondheids centrum van nederland. En gemiddeldes zijn voor gemiddelde mensen en niet voor sporters, fitnessers, bodybuilders. Daar gelden weer compleet andere berekeningen voor waardoor je of veel hoger, of veel lager uit komt. Zoals een zekere Veenstra die 8000kcal op een dag nodig heeft en dan nog afvalt puur vanwege zijn enorme spiermassa. Daarnaast verbruikt mijn lichaam gewoon erg weinig, slome stofwisseling etc etc. Dus als ik meer eet dan kom ik juist aan wat niet de bedoeling is. Volgens een programmatje genaamd "Eet Meter" zou ik volgens mijn levensstijl 3400kcal moeten eten. Als ik dat doe in de juiste proporties (20% vet, 30% koolhydraten/suikers en 50% eiwitten) dan groei ik dicht en zo rond als een ton. Volgens verscheidene berekeningen die ik zelf, me pa, instructeur op school....kwamen allemaal rond de 1500-1600kcal per dag uit wat ik nodig heb. Aangezien ik nog voldoende reserves heb om te verbruiken ga ik daar ook nog eens onder zitten voorlopig.
Het is gewoon lastig om een schema te hebben waar alles in zit. En daarom worden alle tekorten weggewerkt door 5-6 dagen aan het schema te houden en de 7e dag "normaal" te eten. Zodra mijn reserves op zijn zal ik natuurlijk wel meer gaan eten om te voldoen aan wat me lichaam benodigd.
Wat ik bedoel te zeggen is elk lichaam is anders en die gemiddeldes uit boekjes werken in de praktijk veelal niet. Je neemt een standaard pakket en dat pas je aan op de individu.
Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2007