1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gamen met een Beamer [Deel 2]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Occisor, 17 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand ervaring met dit scherm van Kingpin?

    Voor mij zou dit het ideale scherm kunnen zijn. Alleen zou ik graag willen weten of je het scherm helemaal uit moet rollen of dat hij ook kan stoppen op het punt dat je net het projectievlak ziet? Het zit namelijk zo; ik wil hem op een schuine muur op zolder hangen. Hij hoeft dan echter niet helemaal naar beneden. Dus het zwarte vlak wat boven het projectievlak zit heb ik niet nodig. Ik wil hem zo ophangen dat ik alleen het projectievlak kan uitrollen. Het scherm is 153 cm hoog en het projectievlak is 83 cm hoog. De overbodige 70 cm wil ik dus gewoon in de behuizing laten zitten.

    Mijn vraag is dus of je het scherm op elke willekeurige hoogte kan uitrollen zonder dat hij weer terug rolt o.i.d.?

    Hoop dat het een beetje begrijpelijk is, beetje lastig uit te leggen ;)
     
  2. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Ik zit er ook over te twijfelen of het de Epson TW-1000, JVC HD1 (maar die is een stuk duurder), of een Sony 1080p beamer moet gaan worden. Eind september krijg ik de sleutel van mn nieuwe huis, en ik verwacht rond december ergens tijd te krijgen om aan het HT te gaan werken. Misschien dat er tegen die tijd al betere (bv in prijs/kwaliteit verhouding) 1080p beamers te krijgen zijn.


    Situatieschets; kamer 1 is 4,5 x 3,8m en dit wordt mijn geluidsstudio. Hier wil ik ook mijn HTPC hebben staan, die ik tevens als pc voor mijn geluidsstudio wil gebruiken. Dit wordt dus een nieuwe pc, die flink aan de specs moet zijn omdat hij zowel 1080p materiaal vloeiend (en dan ook alle codecs) retestrak moet kunnen outputten / streamen, als dat ik er stevige audio software op wil kunnen draaien.

    Kamer 2, de beoogde toekomstige HT is naast kamer 1 gelegen is en 7,5 x 3,35m. Deze kamer is alleen te bereiken via kamer 1, de geluidsstudio.

    Nu is het zo dat beide kamers op de bovenverdieping liggen, onder een schuin dak. Daarom is mijn vraag of het erg onhandig is dat de beamer wat lager komt te hangen, aan het schuine gedeelte van het dak. We willen graag 2 rijen van 4 bioscoopstoelen neer gaan zetten ergens halverwege de kamer en liefst een zo breed mogelijk scherm ophangen. Rond de 2,80 of 3m als dat mogelijk is. Is dit haalbaar? Hoever moet de beamer dan hangen. En moet de beamer heel erg gaan zoomen of met diverse correcties die de beeldkwaliteit verminderen gaan werken als hij niet op de 'normale' plafondhoogte kan hangen? De schuine zijde van het dak zou dan in de rug van de stoelen steeds lager aflopen, terwijl voor ons de nokhoogte maximaal is (ik gok zo'n 2,4m). Daar is de wand oppervlakte voor het scherm zo'n 3,2m x 2,40m (bxh).

    Ik struin al heel lang rond op htforum om info tot me te nemen, maar voel me hier meer vertrouwd :) Misschien dat ik daar deze vragen ook eens aan wat experts moet stellen.. ben helaas zelf niet zo handig met 3d tekenprogramma's, om de situatie precies te kunnen weergeven.
     
  3. Orchid

    Orchid Active Member

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    Geluidsniveau Epson TW700

    Ik lees in een review dat de Epson ventilator erg rumoerig is.
    Dat is geen probleem wanneer je Xbox 360 aanstaat (:mad:) maar ik wil de projector ook gebruiken voor het bekijken van DVD's.

    Kunnen de gelukkige eigenaren van de TW700 mij vertellen of het ventilatorgeluid inderdaad (te) hard is voor het afspelen van films?
    Het gaat mij dan voornamelijk op de 'theater dark' modus en het dan te horen geluidsniveau.
     
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    @ Marius: wow dat zijn wat vragen, zal even kijken of ik zsm met wat handige info kan komen.

    Mijn beamer gisteren neergezet in mijn dedicated HT!!!! Echt wat een verschil met mijn vorige stek waar die in de woonkamer stond. Scherm van ruim 1.60 bij 90 cm is ineens veel en veeeeeel te klein. Ik projecteerde even op de muur met mijn zoon en vriendin erbij en we werden letterlijk weggeknald door de grootte van het beeld. Dat wordt groter! (Iaw binnenkort een zelfgemaakt scherm voor de liefhebber te koop)

    Ik ben van plan die speciale verf te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? White & Bright oid. Erg duur (voor verf) maar het resultaat schijnt mega te zijn.

    Van de week even alle kabels bestellen en dan volgen ook direct de foto's.
     
  5. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is moeilijk in te schatten zonder tekening, maar ik zal het proberen:):
    Als de projectiewand 3,2 meter breed is, en je daar een scherm op monteert van 3 meter breed, waar wil je dan de speakers laten? Ik denk dat met een kijkafstand van 4 meter, een schermbreedte van 2,40 meter een mooie maat is.
    Een Sony VPL-VW50 hoeft maar 3,50 meter van het scherm af te hangen om een beeld te geven van 2,40 breed. Dus ik denk dan niet dat je in de problemen komt met afstand/plafond, ed.
    Nog een voorbeeld: een Epson TW700 kan maximaal 4,90 meter van het scherm afhangen, en minimaal 3,40.
    Als de beamer toch lager komt te hangen dan het plafond/bovenkant van het scherm, kun je bij de meeste beamers lensshift toepassen. Hierbij wordt de lens van de beamer bewogen, zodat het beeld op een hoger/lager deel van de lens wordt geprojecteerd, waardoor je zonder kwaliteitsverlies het beeld horizontaal en verticaal kunt verplaastsen. Bij teveel lens shift heb je wel kans dat het in de hoeken onscherp wordt, maar daar merk je niets van tijdens het film kijken (mijn eigen ervaring).

    Wel erg bruut trouwens, zo'n grote ruimte voor ht:cool:.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2007
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Tnx dat je het werk voor me hebt gedaan :p

    Wat betreft de grootte van het scherm kan je nog altijd eerst de beamer halen zonder scherm. Gewoon projecteren op de muur en kijken hoe groot je hetzelf wilt. Trouwens niet beoordelen aan een stilstaande shot, maar adhv bewegende beelden. Dan pas merk je of je teveel naar linkt en rechts moet kijken.

    Lensshift is idd een superoptie! Ik heb mijn beamer ook onder een schuin dak staan en ik ga hem dus ook tegen het korte rechte stukje aanzetten. Vrij laag dus. Lensshift zorgt er voor dat ik zonder kwaliteitsverlies toch hoog genoeg kan projecteren. Kan alleen geen flessen meer neerzetten op de salontafel :+
     
  7. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Van lensshift wordt het wel ietsje onscherper aan 1 kant van het scherm, maar daar is goed mee te leven. Ik gebruik het zelf ook gewoon :)
     
  8. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd, ik gebruik vrij veel lensshift, en de onderkant van mijn beeld kan een beetje onscherp zijn. Maar daar zie je echt nooit iets van tijdens bewegende beelden.
     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik heb de verf gevonden! Dit wordt echt een meerdagen project waar ik ontzettend veel zin in heb. Als ik de reviews moet geloven krijg je dezelfde kwaliteit als een prof. doek. Het zal me benieuwen. Scherm wordt voor de kijkafstand waarschijnlijk ook echt megagroot (3,5 meter en het scherm wordt om en nabij 2,80 bij 1,40). Uiteraard eerst even testen of dat nog een beetje te doen is.

    Ik moet eerst de radiator nog ombouwen, want daar komt de beamer permanent op te staan. Vervolgens de exacte grootte bepalen en dan de volgende megapdf volgen (tenminste voor een beetje verf)

    http://www.thuisbioscoop.nl/mpw20.html

    (pdf staat onderaan, krijg hem niet gelinkt)

    Ik zie trouwens ook echt geen verschil tijdens gamen of film kijken met lensshift.
     
  10. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoor mijn TW700 echt nooit, ik las idd ook dat de geluidsopbrengst erg hoog was maar ik vind het zelf bijzonder meevallen. Het is wel zo dat de ventilator minder toeren maakt in de Theater standen ( omdat de lamp dan minder fel gaat branden = minder warmte opbrengst = minder warmte afvoer nodig ). Het is dat ik nu niet thuis ben maar anders had ik graag even willen luisteren of ik de beamer hoor met de wat dynamischere standen..

    PS: misschien hoor ik mijn beamer nooit omdat ik altijd alles aan heb staan dat kan ook... Toch blijf ik erbij dat de geluidsopbrengst erg meevalt..



    Edit: @ Kevf, Hier is de directe link naar het .pdfje klik
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2007
  11. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    hihi heb nu even een Hitachi CP-X440 Projector hier staan :9 Leuk om even mee te spelen. Zelfs op een zwarte muur ziet het er nog best leuk uit :D

    Vrijdag bruiloft en daar ga ik video projecteren, vandaar
     
  12. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan heb je vast een goed blacklevel :9
     
  13. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik het licht uit doe hier heb ik ook goed blacklevel. Als ik daarna de projector aan zet wordt het blacklevel weer minder:+.
     
  14. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Jah... Echt wit daarentegen is dan weer wat lastiger :+
     
  15. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Zou toch wel gruwelijk zijn he; dat je geen verschil zou zien met een zwart scherm op je beamer en je beamer uit. Wie weet maken we het nog mee. Op tv's in ieder geval, op beamers....wie weet.
     
  16. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    maakt het ook wat uit hoever je beamer van je scherm afstaat ( heb zelf geen beamer, mischien over een paar maanden/jaar)
     
  17. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    CRT komt er aardig bij in de buurt, toch? Lijkt me echt geweldig om te zien, zo'n absoluut blacklevel.

    Ja. Bij mij was het screendoor veel minder zichtbaar toen ik mijn beamer 1 meter verder van het scherm zette.
     
  18. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    als ik een beamer wil/mag. dan komt hij ongeveer 2,5/3 meter te hangen van het scherm af
     
  19. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Jup, maar ik doelde meer op een wat compactere, digitale oplossing :)
     
  20. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Haha bas, toch maar een beamer? Ik wil er ook wel 1. Maar het geld is toch wel een probleem :D De Hitachi PJ-TX300 is volgens mij de beste koop nu.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina