Ik zit er ook over te twijfelen of het de Epson TW-1000, JVC HD1 (maar die is een stuk duurder), of een Sony 1080p beamer moet gaan worden. Eind september krijg ik de sleutel van mn nieuwe huis, en ik verwacht rond december ergens tijd te krijgen om aan het HT te gaan werken. Misschien dat er tegen die tijd al betere (bv in prijs/kwaliteit verhouding) 1080p beamers te krijgen zijn.
Situatieschets; kamer 1 is 4,5 x 3,8m en dit wordt mijn geluidsstudio. Hier wil ik ook mijn HTPC hebben staan, die ik tevens als pc voor mijn geluidsstudio wil gebruiken. Dit wordt dus een nieuwe pc, die flink aan de specs moet zijn omdat hij zowel 1080p materiaal vloeiend (en dan ook alle codecs) retestrak moet kunnen outputten / streamen, als dat ik er stevige audio software op wil kunnen draaien.
Kamer 2, de beoogde toekomstige HT is naast kamer 1 gelegen is en 7,5 x 3,35m. Deze kamer is alleen te bereiken via kamer 1, de geluidsstudio.
Nu is het zo dat beide kamers op de bovenverdieping liggen, onder een schuin dak. Daarom is mijn vraag of het erg onhandig is dat de beamer wat lager komt te hangen, aan het schuine gedeelte van het dak. We willen graag 2 rijen van 4 bioscoopstoelen neer gaan zetten ergens halverwege de kamer en liefst een zo breed mogelijk scherm ophangen. Rond de 2,80 of 3m als dat mogelijk is. Is dit haalbaar? Hoever moet de beamer dan hangen. En moet de beamer heel erg gaan zoomen of met diverse correcties die de beeldkwaliteit verminderen gaan werken als hij niet op de 'normale' plafondhoogte kan hangen? De schuine zijde van het dak zou dan in de rug van de stoelen steeds lager aflopen, terwijl voor ons de nokhoogte maximaal is (ik gok zo'n 2,4m). Daar is de wand oppervlakte voor het scherm zo'n 3,2m x 2,40m (bxh).
Ik struin al heel lang rond op htforum om info tot me te nemen, maar voel me hier meer vertrouwd
Misschien dat ik daar deze vragen ook eens aan wat experts moet stellen.. ben helaas zelf niet zo handig met 3d tekenprogramma's, om de situatie precies te kunnen weergeven.
Klik om te vergroten...