'De bekrompen Hollander'

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Q-Dancer, 30 dec 2003.

1. Virus666

Virus666 BIER!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn niet zuinig, we weten hoe we met geld om moeten gaan.

2. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Er zit zeker een kern van waarheid in. Vooroordelen zijn er omdat we als "hollanders" een bepaald zelfbeeld hebben en dit uitdragen. Binnen een groep en ook cultuur ontstaat een bepaald groepsgedrag.

Met de samenstelling van de groep zullen ook de vooroordelen veranderen. Ik denk dat over een paar jaar de "hollander" wel gastvrij is en goed kan dansen.

Natuurlijk ervaren wij ons gedrag niet zo als de ander ons ziet. Bijvoorbeeld : Onze gezonde koopmansgeest kan door de ander als gierigheid worden gezien.

Het is jammer dat tegenwoordig vooroordelen vaak discrminatie tot gevolg heeft.

3. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    We waren ook wel cool volgens mij..maargoed het gaat de aatste tijd neit echt goed in Nedeland..en daar krijgt het buitenland natuurlijk ook wel wat van mee...
    En er zit wel kern van waarheid in de vooroordelen.
    We zijn nou eenmaal niet zo gastvrij meer, zuinig zijn we altijd wel genoemd.. ik moet zeggen ik schaam me ook weleens voor de gemiddelde nederlander.. dat is toch de persoon die uit zijn dak gaat op frans bauer..redelijk burgerlijk is...dingen waar ik me niet echt bij aansluit.

4. XboxruleZ

XboxruleZ Xtraordinary

Leuk Bevonden:
    1
    Weleens de duitse televisie gekeken? Die carnavalshows van ze, dat is pas schandalig ;)
    En dat 'emotieloos' is naar mijn mening ook onzin natuurlijk, Italianen kunnen dan misschien wel meer 'emotie' hebben, dat hoeft geen goeie eigenschap te zijn want veel van die mensen worden heel snel kwaad, die heetgebakerde italianen ookO-) Hollanders zijn dan weer wat relaxeter, komt misschien door t klimaat?
    Btw, welke buitenlanders hebben deze vooroordelen over nederlanders gegeven, die uit de omliggende landen of de allochtonen in nederland?

5. ImpulzZ

ImpulzZ Katie Holmes

Leuk Bevonden:
    0
    deze uitdrukkingen zijn engelse uitdrukkingen uit de tijd dat Engeland oorlog ( :confused: weet ik niet helemaal zeker - iig conflicten) had met Nederland. En die Nederlanders hadden die Engelsen even een lesje geleerd dus die Engelsen kregen op die manier natuurlijk een grote hekel aan de hollanders in die tijd. Dus gingen ze dat ook in de taal gebruiken, en dat verklaart dan weer die genoemde uitspraken.

dutch auction
    dutch barn (open schuur/ dak op palen)
    dutch comfort (schrale troost)
    dutch concert (helse lawaai)
    dutch courage (dronkemansmoed)
    dutch crossing (schuin oversteken)
    dutch gold (klatergoud)
    dutch treat (partijtje waarbij ieder voor zichzelf betaalt)
    to go dutch (overeenkomen dat ieder voor zichzelf betaalt)

Even wat overgetypt van het woordenboek :+
    Ik vind het wel grappig eigenlijk - maar volgens mij valt het nog hartstikke mee :p

6. Wasabi

Wasabi Forza Utreg

Leuk Bevonden:
    0
    Nederland heeft echt wel goeie koks

7. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re: 'De bekrompen Hollander'

idd, wat een ratten, eigenlijk....die engelsen

het enige wat wij naar hun hebben vernoemt is engelse drop....en das niet eens negatief :eek:

8. ToanToan

ToanToan nicceee

Leuk Bevonden:
    1
    maar er zit wel een lichte vorm van waarheid in vind ik. om een voorbeeld te noemen: als wij uit eten gaan geven we soms wel 3 euro fooi. en meestal geven de nederlanders maar 50 cent ofzo. het kan ook gewoon dat wij veel geven en dat het in onze ogen weinig lijkt.

9. Stinky

Stinky /?/?\?\

Leuk Bevonden:
    0
    zoals ik:p 8)

10. Dodgie

Dodgie Beat me up Scotty

Leuk Bevonden:
    10
    Ach, dit is gewoon een subjectief artikel, geschreven door een subjectief persoon(buitenlander?) :+

11. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    Dat hangt er vanaf....als ik bijvoorbeeld naar de snackbar ga vind ik het niet nodig om fooi te geven...in een restaurant natuurlijk wel....

/edit: kan aan mij liggen, maar 3 euro vind ik ook niet echt veel:{

Laatst bewerkt: 30 dec 2003
  12. Tha Great One

Tha Great One Satu

Leuk Bevonden:
    1
    Re: Re: 'De bekrompen Hollander'

en niet te vergeten a dutch= een joint ...maar dat kunnen ook de amerikanen hebben verzonnen

13. ToanToan

ToanToan nicceee

Leuk Bevonden:
    1
    jah was ook maar een voorbeeld.

14. boomer

boomer Active Member

Leuk Bevonden:
    7
    Wat is er mis met een beetje zuinigheid, als je naar de V.S kijkt die hebben een begrotingstekort van 200 miljard per jaar. Doordat wij altijd zuinig hebben geleefd hebben veel mensen nog een appeltje voor de dorst. Beter een beetje zuinig zijn en nog wat hebben dan niks meer hebben in slechtere tijden.

Jullie discussie over het fooi geven: volgens de "regels" geef je 10% van het totale bedrag fooi. Teminste als de bediening en de keuken goed was natuurlijk! In de praktijk merk ik wel dat mensen soms wel iets te zuinig zijn met fooi. Een euro op een rekening van 150 euro vink ik niet echt veel, maarja alle extra's zijn mee genomen! :)

15. Wasabi

Wasabi Forza Utreg

Leuk Bevonden:
    0
    Ik werk zelf in een restaurant maar heb nog nooit maar dan ook nooit iemand gehad die maar 50 cent fooi geeft...
    Sorry maar dat vind ik echt gelul....

16. Wasabi

Wasabi Forza Utreg

Leuk Bevonden:
    0
    hehehehe

17. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    De kreet "bekrompen hollander" is eigenlijk wel vreemd. We krijgen vaak de meeste kritiek op onze creatieve oplossingen.

Bijv. tav het drugsbeleid, het homohuwelijk en euthenasie.
    Zo bekrompen zijn we toch echt niet. Zeker niet in ons denken.

18. boon4life

boon4life Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dominique

Vink ech nie leuk dat je dah zegt, Dominique

19. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    WTF? je postcount gaat hier toch niet omhoog? waarom een thread uit 2003 omhoog halen?

20. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Moet alles om het postcount gaan dan? Neemt niet weg dat dit nergens op slaat.

Deel Deze Pagina