1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lespakket over Islam voor basisscholen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 10 sep 2007.

  1. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Nu.nl


    Hmm Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Als ik eerlijk ben vind ik het een beetje jammer, maar dat kan ook komen omdat ik niet genoeg van de Islam weet..

    Ik volg altijd de discussies op Nu.nl en dergelijke, maar waar er ook een discussie is, het lijkt er elke keer weer op neer te komen dat iedereen een ander beeld heeft van de Islam.. Moslims included.

    Bijvoorbeeld; Alles er nu wordt verteld over de profeet Mohammed, wordt er dan verteld dat het een goede en zachtaardige man was (verhaal A) of een verhaal als deze (even een quote van iemand op nu.nl):
    (verhaal B)

    Bij dit soort discussies krijg ik ook altijd het idee dat er verschillende versies van de Koran zijn. 1 die gaat over het vernietigen van ongelovigen en 1 die juist weer gaat over vrede. Ik zeg bewust verschillende omdat het me lijkt dat bovenstaande zaken niet samengaan.

    Ook in de bijbel staan trouwens dingen die ik verwerpelijk vind. Ik vind eigenlijk dat religie helemaal niet thuis hoort in het onderwijs, behalve misschien bij de geschiedenis les. Maar meer gewoon niet.

    Het enige positieve puntje wat ik hierbij kan vinden is wat mensen misschien wat meer inzicht in een andere cultuur zullen krijgen, maar dat vind ik dus absoluut niet opwegen tegen de rest. Oh, en dat de normen en waarden van de Nederlandse maatschappij zullen worden overgedragen is ook positief, alleen dat moet ik nog maar zien gebeuren...

    Dan ben ik heel benieuwd hoe ze dit zullen gaan doen.

    Wel verassend dit trouwens ook:

    Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk: PvdA.
    Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sharon Dijksma: PvdA.
    Minister voor Wonen, Wijken en Integratie Ella Vogelaar: PvdA

    :+

    Dit zal wel weer leuke discussies opleveren, maar goed. Kom maar op :cool:
     
  2. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Persoonlijk vind ik ook dat religie niet thuis hoort op school. Er zijn namelijk tal van verschillende meningen en opvattingen over elk geloof en geen enkele daarvan is en kan objectief zijn.

    Daardoor wordt er altijd een gekleurd beeld gegeven en daar kan ik niet achter staan.

    Als er toch wordt gekozen om religie te onderwijzen dan had ik liever een compleet pakket gezien waarin alle grote religies op een zo'n objectief mogelijke manier behandeld worden.
     
  3. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Helemaal mee eensch :cool:
     
  4. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Godsdiensten hangen voor een groot gedeelte af van interpretatie, vergelijk de gedachtengang over de Koran van de moslims hier maar eens met moslims in Turkije. Van wat ik over die mensen hoor is dat toch wel een groot verschil.
    Interpretatie van de Koran is iets wat mensen zelf kunnen maar ze laten zich toch ook voor een groot gedeelte beinvloeden door externe invloeden (TV, Krant, Samenleving). Dat is natuurlijk iets wat logisch is, een calimero effect mag je het wel noemen aangezien veel Nederlanders hetzelfde standpunt hebben tov Moslims (Land uit! etc. etc.)

    Verder hebben mensen het vaak in die discussies over het "aanpassen" en dat ze dat maar moeten doen anders rotten ze maar op naar hun eigen land. Een land waar ze veel minder verdienen. Laat dat nou net de reden zijn waarom ze instemden met het werk waar wij "nederlanders" te goed voor waren.

    Als je een goede basis kan geven op school met een goede interpretatie denk ik dat dit wel goed is aan de ene kant. Kinderen leren zo over andere godsdiensten en weten wat er speelt, aan de andere kant vind ik een lespakket met alleen de "Islam" te mager. Betrek dan andere godsdiensten en noem het voor mij part "een uurtje Godsdienst".
    Als het maar neutraal gebeurt, kinderen uit groep 7 zullen minder heftige discussies hebben dan koters in 4 VMBO in Zuid-Oost Bijlmer. In groep 7 ontwikkel je denk ik minder een voorkeur of afkeur tegen een bepaalde godsdienst dan in VMBO 4, een klas waar je al van alles hebt gezien/hebt meegemaakt dan wanneer je in groep 7 zit. Leer kinderen iets over andere godsdiensten, over de "basis" van deze godsdiensten en je krijgt tenminste volwassen discussies later.

    @Goiz:
    Waarom vind je religie niet thuis op school? Volgens hangt meer dan de helft van de wereldbevolking een "religie" aan. Zij het geindoctrineerd of niet.
     
  5. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn woorden.
     
  6. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Zie reactie Kevf.
     
  7. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    oke probleem 2: Wie maakt die pakketten?
     
  8. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Uit het bricht:

     
  9. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Ik doelde meer op die algemene pakketten waar kevf het over had :)

    Ik kan als Ajacied ook een Ajax DvD met de mooiste momenten maken om te laten zien hoe goed Ajax wel niet is. Jij bent het als Feyenoorder daar dan natuurlijk niet mee eens en uit waarschijnlijk kritiek.

    Zo is het denk ik ook met het Islam pakket van de ISBO, mooie dingen wel; kanttekeningen of objectieve interpretaties niet
     
  10. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Daarom moeten ze die zooi wat mij betreft uit het onderwijs laten. Een objectieve manier van het brengen van een geloof kan namelijk niet. Het is zo goed als altijd interpretatie.

    Een algemeen pakket.. Tsja klinkt leuk, maar hier ben ik het ook niet mee eens. Het moet altijd een keuze zijn wat mij betreft. Dus als het zonodig onderwezen moet worden, maak er dan - in een later stadium van het naar school gaan - een keuzevak van. En dan dient het onderwezen te worden door een onafhankelijke docent en niet een Imam ofzo.
     
  11. SneakySpidy

    SneakySpidy Supra

    Berichten:
    219
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit slaat dus weer totaal nergens op...

    Dat de ouders het hun eigen kinderen maar leren.
     
  12. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
    Moet niet gekker worden.
     
  13. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach zoals eerder aangegeven : Godsdienst in zijn algemeenheid staat open voor verschillende interpertatie`s , dit geld voor ALLE godsdiensten.

    Over godsdienst op school is kevf al duidelijk genoeg geweest en daar ben ik het mee eens.

    Aan de andere kant denk ik dat het alleen overlaten aan geïsoleerde ouders (Slechte intergratie , welke trouwens niet alleen licht aan hun maar ook aan de overheid. Maar dit is een andere discussie) ook niet perse wenselijk is in het huidige klimaat.. Een andere invalshoek an dan helpen bij het voorkomen van het "verkeerd" interpreteren van de Koran..

    Maargoed ik ben van mening dat dit voor ieder heilig boek geld en niet alleen voor de islam..

    edit @ smok3y : gelukkig onderbouw je je mening ook zo briljant
     
  14. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
    Dank je:b:
     
  15. Midas-vb

    Midas-vb Active Member

    Berichten:
    262
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het informeren over godsdiensten niet verkeerd is, maar wel als ze het al op de basisschool gaan willen doen en op de manier zoals ze het willen gaan doen. Onder andere om de redenen die Kevf gaf.
     
  16. Bianconero

    Bianconero Active Member

    Berichten:
    612
    Leuk Bevonden:
    1
    ditto :thumbs:
     
  17. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Leuk natuurlijk voor het onderwijs, maar zoals inderdaad al gezegd hoort godsdienst niet thuis op school. Ik heb vroeger nooit godsdienst gehad.

    Jammer is dan ook weer dat maar 4(!) islamistischescholen meedoen.. tja wat is dan het nut? De mensen waarvoor het juist is negeren het blijkbaar.
     
  18. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    dit = nederland, als ze iets willen leren over de islamitische godsdienst, laat ze thuis boeke lezen, of stuur ze terug man
     
  19. Tediz

    Tediz pendejo

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is algemeen bekend en het is een typisch geval van hedendaagse ethiek toepassen op dingen die meer dan 1000 jaar geleden plaatsvonden.

    Ja. Laten we vooral andere culturen compleet negeren, en iedereen die niet aan die eis voldoet het land uittrappen. Dat zal dit land in goede banen leiden. :thumbs:

    In dit geval wordt het tijdens het vak godsdienst gegeven, wat op zich niet nieuw of verwonderlijk is, aangezien ik tijdens godsdienst ook ongeveer een halfjaar les heb gekregen over de islam. Niet op iedere school wordt godsdienst gegeven, en er wordt alleen geïllustreerd hoe men in die culturen leeft/denkt (wat me niet onhandig lijkt aangezien mensen nogal wat volstrekt incorrecte dingen over de islam willen zeggen), zonder dat er waar dan ook een waarde-oordeel wordt geveld, dus ik snap überhaupt niet waarom dit als een probleem wordt gezien.

    Zolang ze maar geen godsdienstig getinte lessen geven tijdens wetenschappelijke vakken (uitzonderingen daargelaten) ben ik blij.

    Maar ja, Wilders en zijn horde ja-knikkers zullen wel weer wat one-liners uit de hoge hoed toveren en weer wat zetels winnen in de peilingen.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2007
  20. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    ik beodle het niet om rascitisch over te komen, maar turken + ander landen gaan allemaal naar nl, en dan dat stomme gezelschap wat daar in die 2e kamer zit, gaat een beetje alles op hun aanpassen, gewoon dit is onze cultuur, niet mee eens, ga maar terug
     

Deel Deze Pagina