[Scriptie] Hulp!

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 17 sep 2007.

1. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hey people!

Ik moet dus een scriptie gaan bouwen om te kunnen afstuderen. Nu zit ik al 2 dagen met mezelf te brainstormen over een fatsoenlijk onderwerp, maar er komt gewoon niks boeiends! :mad:
    Nu dacht ik, laat ik de creatieve geesten op XBW eens raadplegen.. Misschien rolt er wel een geniaal onderwerp uit, zodat ik aan de slag kan. :cool:

Voorwaarden:

• Het MOET over communicatie gaan
    • Het is een onderzoek, dus ik moet een onderwerp hebben waar ik goede onderzoeksvragen bij kan verzinnen

Dus eigenlijk de vraag:

Wat is vanuit het communicatieve oogpunt interessant om te onderzoeken?

2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Een marketingonderzoek hoe effectief reclame is in computergames en welke mogelijkheden er allemaal zijn?

(of is dat teveel commercieel?)

3. AgentSmith

AgentSmith Guest

Wat dacht je van de communicatie van gamers over het Xbox Live Network.
    Communicatie tijdens het gamen, hoe dat wordt gedaan. Hulpmiddelen voor het communiceren (denk aan de nieuwe chatpad) enz..

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Of combineer dat met de vraag hoe dat van invloed is op de traditionele communicatievormen. Gaan we ook echt anders communiceren of hebben we er alleen extra middelen bij?

5. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Nee niet te commercieel. Heb ook al aan zoiets zitten denken, maar kwam er toch niet helemaal uit en eigenlijk is het nog iets te kleinschalig. Denk ik.. Ik zal me er nog een beetje in moeten verdiepen.

Nee, ik bedoel meer iets in de richting van wat Kevf ook zegt. Ik heb al voorbeelden gehad van een CRM (Costumer Relationship Management) onderzoek en iets met Second Life (waar ook heel veel marketing in zit/zat). Maar beiden boeien me te weinig om me daar eens goed in te verdiepen en dan ga ik zeker vastlopen.. ;)

Thanks beiden.

//edit;

Dit zou wel kunnen, zo was dat ook bij het second life idee (communicatie ontwikkelingen in nieuwe media) Maar ik kan er nog te weinig mee.. Moet echt een concreet onderwerp hebben.

//edit2; Misschien iets met Social Networks. Deze media worden steeds meer gebruikt om met andere mensen te communiceren en ook reclame zie er steeds meer in terug (denk aan media als YouTube en Hyves). Alleen wordt het dan misschien weer te breed.. Damn.

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    kleinschalig...je kan alles zo groot maken als je wilt. Ken een kerel die afstudeerde aan de uni op twee van die zenschaaltjes (kom even niet op de naam), als je ze goed tegen elkaar tikte kwam er een bepaalde rustgevende toon uit.

Scriptie was 70 kantjes ;)

7. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Whehe ja dat kan ook ja. :cool:

8. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    70kantjes is ontzettend weinig voor een scriptie..

9. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Valt wel mee hoor.. Ik heb hier de voorwaarden voor me liggen: ca. 40 pagina's. Minimaal 30 en maximaal 50 exclusief titelblad, voorwoord, inhoud, bijlagen etc.

Zit zelfs een maximum van 50 pagina's aan.

10. Gerjan

Leuk Bevonden:
    221
    hmm vaag. Met gewone projecten halen we al vaak dik de 50pagina's..

11. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Ja wij ook hoor.. en net m'n afstudeeropdracht af (wat anders dan scriptie) en die zit daar ook overheen.. Aber goed.. Moet een onderwerp hebben. :mad:

12. Gerjan

Leuk Bevonden:
    221
  13. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Thanks! :D

14. Baardaap

Baardaap Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het knapste van een goede reclame maker is dat die niet echt een reclame maakt, maar iets dat er voor zorgt dat mensen over het product gaan praten. Een van de truukjes daarbij is - als het over computerspelen gaat - het laten "uitlekken" van wat informatie (zoals een screenshot of zo). Sony ging er met hun nep websites wat té ver in, maar het idee werkt als zodanig duidelijk wel (dus is dát geen idee voor je als onderwerp?).

Reclame in spelen blijkt trouwens eigenlijk NIET te werken, als je speelt ben je geconcentreerd bezig en focus je op je figuur (kan ook de auto in een racespel zijn) en de directe omgeving, zodat er een soort "tunnelvisie" optreedt waardoor reclames in de omgeving amper waargenomen worden. Reclame die WEL opvalt in spelen wekt vooral irritatie op - omdat het je van het spelen afhoudt.

Ik zou persoonlijk kiezen voor "Misleiding als tactiek in reclame beleid" omdat het lekker breed is en vooral om misleiding buiten de eigenlijke reclame gaat (want misleiding daarin mag dus nou net weer niet hé).

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Waar basseer je dat op? Ben al jaren afgestudeerd en had met mijn verslag van 65 kantjes toch echt 1 van de grotere scripties.

Kameraad van mij is net afgestudeerd aan de RUG (Economie), leverde om precies te zijn 22 kantjes in. Het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit :b:

@Goiz: communicatie op het medisch vlak naar andere culturen toe? "Hoe behandel je een moslimvrouw" bijvoorbeeld.

Roep ook maar wat, moet eigenlijk aan het werk zijn :+

16. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Hmm weet niet, maar ik snap je punt. Thanks.

Het maakt uiteindelijk voor mijn onderwerp niet uit of het wel of niet werkt. Ik kan ook uiteindelijk een conclusie schrijven waarin dus duidelijk naar voren komt dat deze vorm van reclame dus niet effectief is o.i.d.

Trouwens (is persoonlijk), ik zie dit soort reclame juist altijd wel.. Maar ik ben dan ook vaak met de omgeving bezig als ik een game speel. En dan doel ik inderdaad niet racespellen, want die speel ik bijna niet :p

Hoe bedoel je dit precies? Mensen op het verkeerde been zetten in campagnes ofzo?

Thnx

//edit;
    Hehe. Volgens mij heeft mijn generatie het inmiddels over niks anders dan multi culti geblaat. Dit komt me echt mijn strot uit en ga dus niks in die richting doen. Medische meuk doet me ook niet veel.

Thnx weer & Werkse :cool:

17. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    'Zorgt een verbetering van de technologie ook daadwerkelijk voor een betere communicatie, los van een snellere?'
    Wat je ook zou kunnen vervormen naar iets als 'Treedt er minder miscommunicatie op wanneer de technologische hulpmiddelen beter worden?'
    'Omdat we onze hulpmiddelen om te communiceren blijven verbeteren, wil dat zeggen dat traditionele communicatiemiddelen voor slechte resultaten zorgden?'
    'Is de groeiende gemiddelde leeftijd van de mens een gevolg van de verbeterde communicatie?'

Schoot me even wat te binnen. Waarbij je dus kijkt naar in hoeverre de communicatie met al de hedendaagse (technische) hulpmiddelen bijdraagt aan het verbeteren van de communicatie, in plaats van enkel sneller te kunnen communiceren.

18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Leuke voorbeelden haalt 2k daar aan. Ik ben bijvoorbeeld hypotheekacceptant geweest en waar een hypotheek in de jaren 80 en begin 90 in een dag kon passeren was er nu een minimale doorlooptijd van zes weken! Lang leve het overschot aan technologie en communicatie :+

19. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Whehe idd.. Thnks ook [2k]. Keep em comin! :cool:

20. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    ik weet niet of het niet al vaak gedaan is, maar een onderzoek naar het veranderen van de Nederlandse taal?

Want met de komst van internet, msn, sms, breezah en tmf schrijft onderhand de helft van de jongeren in een taal die voor de oudere generatie vaak onbegrijpelijk is.

Deel Deze Pagina