ik kan niet al je vragen beantwoorden maar hier alvast een paar:
die blauwe bol in level 5 is een portaal (teleporter) naar de Ark die enorm ver weg is.
die bol die je uitzet in level 7.... : leg even uit, weet niet welke je precies bedoelt.
op het einde activeerde je het Halo wapen, normaal zou dat een wapen zijn en het sterrenstelsel vernietigen maar deze Halo is nog niet af.... daarom kreeg je ook ruzie met 343 guilty spark dat je de installation (deze ring) zou vernietigen, dat wil hij niet.... maar de ring ontplofte dus omdat het wapen nog niet af was..
volgens mij zijn de brutes gestopt met vechten omdat ; ze nu eindelijk net zoals de Elites al eerder deden , dat "The Great Journey" nep is... die great journey is volgens Thruth dat ze voor hun geloof alle ringen moeten afvuren ofzo en dan rijkelijk beloond worden door hun goden....
woonplaats van de brutes is ergens anders.... is niet bekend evenals de andere thuisplaneten van de andere Covenant rassen.
en ze vallen aarde niet vol aan omdat dat een te grote kans is dat Master chief ze dan kan stoppen...
meer weet ik niet