Ik heb hem nu een flink aantal uren gespeeld en ik heb wel genoten hoor.
Begonnen met Feyenoord op professional, na 18 wedstrijden op plek 1; 2 punten voor op Ajax.
Wat me opvalt is het volgende (zat veelal ook al in de demo, maar voor de mensen die dat niet hebben gespeeld, is dit wel handig).
+ Scheidsrechter is een obstakel. Als je tegen hem aan loopt, verlies je je evenwicht. Alleen jammer dat dit niet altijd gebeurd bij de tegenstander.
+ Commentatoren zijn verbeterd. Er zit meer emotie in hun stemmen, wat je ook meer doet meeleven. Sommige zinnetjes hoor ik echter 2 á 3 keer per match.
+ Keepers zijn sterk verbeterd. Ze reageren goed op afstandsschoten; harde ballen stompen ze vaak naar buiten weg, ballen die geklemd kunnen worden, worden ook keurig gevangen. 1-op-1 laten ze niet meer zulke grote gaten vallen (heb ik nog niet ontdekt), dat scoren erg makkelijk wordt. Ze reageren erg goed.
Ook leuk dat ze wel eens mis zitten bij voorzetten, dat zie je vaak als er veel mensen om hem heen staan. Het geeft je de kans om van de keeper in de lucht te winnen.
+ Het doen en laten van je spelers. Ze vliegen nu de duels in als ze niet goed bij de bal kunnen, bij PES6 gaven ze de bal een klein tikje, maar kreeg die wel veel snelheid mee. Nu maken ze een sliding om als eerste bij de bal te zijn.
Ook halen ze voorzetten eruit door - zoals het hoort - in de lucht te springen, half te draaien en zo met hun rug naar de man en de bal te staan. Ziet er goed uit. Natuurlijk is het kousen optrekken ook een mooie animatie.
+ Corners zijn goed uitgewerkt. Mede doodat je nu verdedigers mee op kan sturen, is het véél drukker in het zestienmetergebied en is het lastig om de bal goed op het hoofd van je medespeler te plaatsen. Leuk om te zien, levert ook mooie klutsmomenten op in het zestienmetergebied waarbij de spanning te snijden is.
+ Hoge steekpass is iets eenvoudiger geworden. Ideaal voor de snelle counter!
+ Vrije trappen zijn ook eenvoudiger geworden. Ik heb mijn eerste er al inliggen, ze zijn lang zo onmogelijk niet meer als in deel 6. Ik vind ze vooralsnog ook niet te makkelijk.
+ Schietsysteem. Eindelijk lekker van afstand knallen zonder dat de bal alle kanten opvliegt, huizenhoog over gaat o.i.d.. Wel heb ook ik het gevoel dat de ballen te zwaar zijn. Je legt ze niet gauw in de kruising, laat staan dat ze overvliegen. Maar het is ook zeker niet te makkelijk, mede door de goede keepers.
+ Editten gaat mooi snel. Is zo gedaan.
+ Keeper hervat retesnel.
+ Cijfertjes terug na afloop!
+ Weer replays kunnen saven...
+ AI. Ik merk wel wat van Teamvision; ik kom er lastig doorheen op professional. Straks speel ik met alleen maar kleine clubs, dus dat wordt erg lastig.
+ Grasmat. Vind ik echt niet zo lelijk als iedereen hier doet geloven.
Verder is geen game compleet, en deze zeker niet.
- Replays stotteren nog erger dan Erben Wennemars. Niet normaal, ik hoop dat de truc van kwdtje lukt, dat is echt een opluchting.
- Ik heb nog niet ontdekt hoe je de snelle vrije trap uitvoert. Staat vast in de handleiding, maar vooralsnog moet je wachten.
- Menu's vind ik niet echt je van het.
- Om over de muziek nog maar te zwijgen... Lang leve de eigen muziek.
- Toch veel te weinig aanpassingen voor een nieuw deel. Ik zou dit deel blijven spelen, simpelweg omdat ik de gameplay heerlijk vindt, maar er mag toch wel iets echt drastisch gaan gebeuren.
- Grafisch erg wisselvallig. In het "rustmenu" zien je supporters er leuk uit, maar let eens op bij corners... Het publiek is dan niet breder dan 1 centimeter.
- Nog steeds zwaar klote dat er armen en benen door je lichaam heenvliegen. Makaay had laatste een kopduel met een verdediger, de verdediger stond achter hem, meer de hand van hem kwam uit Makaay zijn borst. Hallo zeg, laat hem ff heel...
- Scheidsrechter fluit soms toch iets te snel.
En dan vergeet ik nog het een en ander. Ik ga mezelf hier in ieder geval heel lang meer vermaken, dat weet ik nu al.
Klik om te vergroten...