Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik de discussie PES vs FIFA heel erg onrealistisch geworden.
In het begin was Fifa altijd de onrealistische footie van de 2. Ballen vlogen er makkelijk in, de moeilijkheidsgraad was te laag en het leek veel te veel voorgeprogrammeerd.
Nu komt de nieuwe PES uit. Ongelooflijk snelle gameplay wat je niet meer realistisch kunt noemen, goals vliegen om je oren en het is heel eerlijk gezegd amper verbeterd.
Nu ben ik, net als vele hier, een PES fan. Ik had dit jaar alleen WEL Fifa aangeschaft en was gewoon aangenaam verrast. Deze game deed echt niet meer zoveel onder voor de PES serie.
Nu is PES uit en lees je weer de gebruikelijke discussies. Wat ik alleen zo vreemd vind is dat je heel vaak leest van PES fans dat het om de lol gaat, de goals moeten gescoord worden. Speelde je PES vroeger niet omdat dat HET realistische voetbalspel was? Dat was namelijk het argument van de PES spelers (waaronder ik). Nu zijn ze veel meer arcade geworden en slaan alle PES fans gelijk om. Ik snap dat iedereen gewoon PES beter blijft vinden, ieder zijn mening, maar steek niet je kop in het zand. De moeilijkheidsgraad is weer gelijk gebleven, komop, dit had toch ook wel verbeterd kunnen worden? Als klap op de vuurpijl krijg je van de ontwikkelaar te horen dat voorPES 2009 al modes heeft klaarliggen. Kom op zwg, had even wat meer je best gedaan bij deze versie!
PES is haast nergens verbeterd, de edit mode zit er nu gelukkig in maar dat had vorig jaar al gemoeten. Schandalig dat hij er toen werd uitgelaten. Teamvision is de enige unieke toevoeging, maar daar lees ik zowel positieve als negatieve reacties over.
FIFA daarentegen dit jaar, is compleet. Be a pro mode als extraatje, de gameplay, licenties en de verbeterde 'Master League Mode'.
Ook de sfeer en de graphics zijn vele male beter. De gezichten van PES veel mooier...? Daar heb je een punt, maar zoveel mooier is dat niet. En kom op zeg, de sfeer, de overige graphics, in alles is Fifa nu de baas vind ik. Ga dan niet steeds met het argument gezichtjes komen, dat is gewoon zwak.
Ik schrijf dit een beetje met een dubbel gevoel. Aan de ene kant wil ik PES nog steeds full supporten, maar aan de andere kant vind ik dat wat EA vroeger als kritiek kreeg, nu wordt uitgevoerd door Konami. Ik ga toch zeker de nieuwe PES kopen, het is inmiddels een routine, maar ik schrijf dit omdat ik vind dat de discussie tussen de PES en Fifa fans, gewoon niet helemaal eerlijk verloopt.
Klik om te vergroten...