1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Programmeren

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Modder-Eter, 5 apr 2007.

  1. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    VB heb ik het sowieso niet zo mee...

    Ben momenteel met C bezig voor school, en ik wordt echt gek van die pointers :+
     
  2. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben voor mijn school eerst begonnen met HTML / CSS, maar zoals je al zei is dat niet echt programmeren. Daarna kregen we php, hetgeen bij mij niet echt aansloeg.

    De grote lol kwam pas met actionscript 2.0, de object georienteerde programmeertaal van het programma flash. Dat is nu inmiddels AS 3.0 geworden en ik vind het steeds vetter.

    Heb een tijd terug een heel klein gamepje gemaakt, zwaar kinderachtige humor en nog smerig ook, DUS BEWARE, maar het ging om de programmeer oefening.

    http://oege.ie.hva.nl/~kaprit01/shoot1.swf

    En nogmaals: de link bevat content die sommige mensen schokkend of aanstootgevend kunnen vinden, dus als je snel beledigt bent NIET KLIKKEN :p.
     
  3. Baardaap

    Baardaap Active Member

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan iedereen RAPID Q aanraden; het is een beetje VB achtig maar heeft een paar belangrijke nadelen en voordelen;

    nadeel 1 : er wordt niet meer aan verder ontwikkeld (althans ... wel door de gebruikers, met nieuwe onderdelen en zo)
    nadeel 2 : onder XP bij opstarten van de ontwikkel omgeving kan je een rijtje alarmvenstertjes weg moeten drukken (dat ligt aan XP zelf, met Vista komt er één keer dat alarmpje)

    voordeel 1 : het is geheel legaal geheel gratis _O_
    voordeel 2 : Rapid Q kan hele compacte EXE bestanden maken en er zijn GEEN runtime bestanden nodig naast die EXE
    voordeel 3 : je kunt een heleboel in die EXE zelf [laten] stoppen, zoals geluiden en plaatjes, dus ook daarvoor geen extra bestanden vereist
    voordeel 4 : een Windows API aanroepen gebeurt precies als onder VB, je kunt dus Windows zélf gebruiken voor bepaalde functies (dat betekent dus ook dat als Rapid Q een bepaalde functie niet standaard heeft deze wél te imlementeren is)
    voordeel 5 : er zijn verschillende Rapid Q versies, de belangrijkste zijn uiteraard de Windows versie en de Linux versie

    Wil je met Rapid Q gaan spelen / werken dan heb je eigenlijk maar drie ZIP bestanden nodig; een met de ontwikkel omgeving / compiler (1,1 MB), een met de documentatie (in HTML formaat, 0,4 MB) en een (een grote, 7,2 MB) met voorbeeld programmaatjes (netjes in onderwerpen gerangschikt).

    Daarnaast is de Rapid Q gebruikersgroep op Yahoo! erg nuttig; een forum en archief van programma voorbeelden en vervangende (vernieuwde) onderdelen etcetera.

    (Heb er al eerder iets over gepost maar vond het een goed idee duidelijk te maken waarom Rapid Q hét gewoon al een paar jaar is voor mij. Ik gebruik het voor serieuze toepassingen [een warmtepompen bedrijf heeft een ermee door mij gemaakt rekenprogje op hun site staan, op mijn werk wordt een heel systeem gebruikt dat ik ermee gemaakt heb] maar er zijn UITERAARD ook spelen mee te maken - het ondersteunt Direct X bijvoorbeeld tot op zekere hoogte)
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2007
  4. Baardaap

    Baardaap Active Member

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    0
    Wazzikweer :) mocht iemand de drie genoemde ZIP's willen hebben (ze zijn redelijk makkelijk op 't net te vinden hoor) dan wil ik ze je uiteraard best mailen. En mocht je hulp bij het gebruik willen; no problem, mail me maar.
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ok, deze topic is alweer een tijdje oud, dus ik probeer hem maar weer eens te kicken.

    Is iemand ergens de laatste tijd nog mee bezig, ervaringen met nieuwe talen of iets dergelijks? Zo weet ik dat bijvoorbeeld The Fox op dit forum met C# gaat beginnen voor zn opleiding.

    Ikzelf heb een projectje in mn hoofd waar ik aan wil gaan werken icm met mn blog. Wat het precies is ga ik nog niet vertellen, maar ik denk dat ik eraan ga beginnen in de kerstvakantie of pas de zomervakantie. Rond die tijd horen jullie het wel.
     
  6. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatst bewerkt: 24 okt 2007
  7. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
  8. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ligt het aan mij of zie ik er nog vrijwel niets op, op een enter-plaatje en vervolgplaatje na?
     
  9. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Er staat toch wel degelijk een flash "animatie" op die pagina. Wel leuk gedaan met al die physics. Wat voor algoritmen heb je daarvoor gebruikt?
     
  10. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ah nu zie ik hem, grappig. Zie er nu nog weinig nut van in, maar zijn wel mooie dingen mee te doen of te bedenken.
     
  11. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ben ook met actionscript bezig (2.0) vooral veel met (co-)sinus functies :D Dus een soort VJ animaties. Was ook een opdracht voor school, maar vind het sowieso wel lachen!

    Dit ook met actionscript (recursie)gedaan :9 Ben er nog mee bezig.

    Klik!

    Als je dat met de hand zou tekenen(de groei) oid zou het formaat veel groter zijn dan de 3kb die de animatie nu is.

    Enige nadeel is dat de snelheid van de berekeningen nogal afhankelijk is van de snelheid van je pc.. Dus meerdere van die tak afsplitsingen kunnen flash makkelijk laten crashen.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2007
  12. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ziet er cool uit man, hoe lang ben je al met AS bezig?
     
  13. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    paar weken
     
  14. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Modder-Eter: moet jij voor jouw opleiding niet 's prolog doen? :eek:
    Is best een leuke programmeertaal (vooral omdat je aan je oude programmeer ervaring bijna geen zak hebt :+)
     
  15. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ik heb een piepklein beetje prolog gehad, maar dat is echt nihil.

    Haskell daarentegen heb ik wel meer gehad en ook daar heb je geen ene moer aan oude programmeerervaring.
     
  16. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nog nooit Haskell gehad, beetje leuke taal?

    Prolog vind ik over het algemeen best redelijk. (het Edinburgh dialect deed ik volgens mij) Het is vooral fijn als je iets met taalkunde wil doen, aangezien je dan de hele grammaticastructuur kunt inprogrammeren.
    Briljanter nog vind ik sommige errors, voor oneindige loops geeft een error met de melding dat het antwoord uiteindelijk 42 zal zijn _O_!
     
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    wow, hij geeft the answer of life :eek: (google maar eens op 42 ;))

    Haskell is wel aardig, maar net als Prolog is het een hele andere tak van programmeren en die spreekt mij persoonlijk niet echt aan.
     
  18. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn dit nou super OOP talen waar jullie het over hebben? En waar worden ze veel voor gebruikt?
     
  19. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Nee, ze hebben helemaal niets te maken met OOP. Zowel Haskell als Prolog zijn allebei deel van een aparte tak programmeertalen, en passen dus niet in het rijtje C, Java, C# etc. Haskell is een functionele programmeertaal en werkt op een heel andere manier. De programma's maak je in Haskell dus ook op basis van "wiskundige" functies. Het zal dus over het algemeen voornamelijk voor berekeningsdoeleinden gebruikt worden, want je kan er geloof ik niks grafisch mee.

    Prolog daarentegen is, zoals de naam als zegt, een taal gebaseerd op logica. Dit wordt vaak gebruikt voor AI.
     
  20. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Het verschil zit er bij prolog in dat je niet vertelt HOE de computer iets moet doen, maar WAT de computer moet doen. Uit een database van feiten kan prolog vervolgens van alles afleiden. Later in dit jaar ga ik een text based adventure game maken, in prolog.
     

Deel Deze Pagina