Ik kan iedereen RAPID Q aanraden; het is een beetje VB achtig maar heeft een paar belangrijke nadelen en voordelen;
nadeel 1 : er wordt niet meer aan verder ontwikkeld (althans ... wel door de gebruikers, met nieuwe onderdelen en zo)
nadeel 2 : onder XP bij opstarten van de ontwikkel omgeving kan je een rijtje alarmvenstertjes weg moeten drukken (dat ligt aan XP zelf, met Vista komt er één keer dat alarmpje)
voordeel 1 : het is geheel legaal geheel gratis
voordeel 2 : Rapid Q kan hele compacte EXE bestanden maken en er zijn GEEN runtime bestanden nodig naast die EXE
voordeel 3 : je kunt een heleboel in die EXE zelf [laten] stoppen, zoals geluiden en plaatjes, dus ook daarvoor geen extra bestanden vereist
voordeel 4 : een Windows API aanroepen gebeurt precies als onder VB, je kunt dus Windows zélf gebruiken voor bepaalde functies (dat betekent dus ook dat als Rapid Q een bepaalde functie niet standaard heeft deze wél te imlementeren is)
voordeel 5 : er zijn verschillende Rapid Q versies, de belangrijkste zijn uiteraard de Windows versie en de Linux versie
Wil je met Rapid Q gaan spelen / werken dan heb je eigenlijk maar drie ZIP bestanden nodig; een met de ontwikkel omgeving / compiler (1,1 MB), een met de documentatie (in HTML formaat, 0,4 MB) en een (een grote, 7,2 MB) met voorbeeld programmaatjes (netjes in onderwerpen gerangschikt).
Daarnaast is de Rapid Q gebruikersgroep op Yahoo! erg nuttig; een forum en archief van programma voorbeelden en vervangende (vernieuwde) onderdelen etcetera.
(Heb er al eerder iets over gepost maar vond het een goed idee duidelijk te maken waarom Rapid Q hét gewoon al een paar jaar is voor mij. Ik gebruik het voor serieuze toepassingen [een warmtepompen bedrijf heeft een ermee door mij gemaakt rekenprogje op hun site staan, op mijn werk wordt een heel systeem gebruikt dat ik ermee gemaakt heb] maar er zijn UITERAARD ook spelen mee te maken - het ondersteunt Direct X bijvoorbeeld tot op zekere hoogte)
Laatst bewerkt: 15 jun 2007