Scholieren in Actie!

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mozilla, 23 nov 2007.

  1. Mozilla

    Mozilla Active Member

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    0
    Scholieren in actie
    Uitgegeven: 23 november 2007 11:42
    Laatst gewijzigd: 23 november 2007 13:48

    RIJSWIJK - In het hele land zijn vrijdag scholierenacties uitgebroken. In diverse steden hebben scholieren rond 11.00 uur de scholen verlaten. In verschillende plaatsen liepen de acties uit de hand en verrichte de politie arrestaties.

    [​IMG]
    Scholieren in opstand [​IMG]
    De scholieren komen in opstand tegen de hoge werkdruk en het aantal lesuren van 1040 per jaar. Op sommige plekken gaat dat gepaard met onrust, het gooien van eieren en vuurwerk. Naar verluidt heeft een msn-bericht geleid tot de omvangrijke staking. [​IMG]
    Amsterdam
    Amsterdamse Scholieren hebben rond het Museumplein ruiten van auto's vernield tijdens hun protestactie. Op het plein kwamen vrijdagmiddag zeker duizend actievoerders bijeen. De politie is aanwezig maar had rond half twee nog geen arrestaties verricht. De leerlingen scanderen leuzen en maken herrie.
    Op het Leidseplein, waar enkele honderden scholieren waren samengedromd, gooiden actievoerders met grote schaakstukken naar trams en winkels. De schaakstukken zijn afkomstig van het grote schaakbord in het trottoir op het Max Euweplein. Ook op het Leidseplein waren rond half twee nog geen aanhoudingen verricht door de politie.
    Eieren
    Een groep van tweehonderd leerlingen van het Jan van Egmond Lyceum in Purmerend blokkeerde het verkeer op straat en gooide met eieren naar de politie. Die heeft de stakende jongeren "als het ware de school weer ingeduwd."
    Behalve van eieren maakten scholieren van het Zaandijkse Saenredam College en het Zaandamse Compaan ook gebruik van vuurwerk.
    Overhoop
    Stakende scholieren van het Norbertus College in Roosendaal zijn naar het Stadskantoor van de gemeente gegaan en hebben de centrale hal overhoop gehaald. De leerlingen gooiden stoelen en tafels omver. Ook werden informatiefolders uit rekken gehaald en op de vloer gestrooid.
    Middelburg
    In Middelburg zijn zeker drie arrestaties verricht. De politie hanteerde de wapenstok. Een politiewoordvoerder liet weten dat alles in het begin rustig verliep. "Maar daarna werden de scholieren baldadig en was er sprake van openbare ordeverstoring. Toen moesten wij als politie ingrijpen."
    Ook in Raamsdonkveer zijn drie scholieren gearresteerd. Het drietal zou tijdens een schoolstaking een bus hebben vernield.
    Vakbond
    De vakbond van leraren AOb is niet blij met de relletjes onder scholieren in hun protest tegen de lesroosters. Wel ondersteunt de bond het doel van de leerlingen.
    Volgens een zegsman kan de bond zich voorstellen dat de scholieren zich keren tegen de manier waarop op dit moment met "paniekvoetval" de roosters door scholen worden ingevuld. Onder druk van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt proberen de scholen zo het minimum aan lesuren te halen.
    "Maar wij zijn zeker niet voor relletjes. Dat moet niet gebeuren", aldus de woordvoerder.



    Bron:
    http://www.nu.nl/news/1327942/10/Scholierenacties_in_diverse_steden.html






    Bij ons opschool hebben ongeveer 800 VMBOers en HAVOers van het 3rde en 4rde jaar gestaakt.
    Niet echt iets gebeurd tot dat iemand een vriend me omver had gereden, Vervolgens zet de vent zen Auto in zen achteruit en stapt uit terwijl zijn Auto weg rijd >_>.
     
  2. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja was bij mijn school ook gebeurd. Leerlingen van een andere school(Jan van Egmond) kwamen naar onze school nadat hun eigen staking geslaagd was. Hele plein stond vol etc, weg werd geblokkeerd maar weinig vernielingen. Er was wel politie bij. Uiteindelijk mochten we naar huis.

    Daarna gingen ze nog naar een andere school en daar ging het wel mis. Ramen werden ingegooid en er moest ME bijkomen, schijnt dat ze nu opgesloten zitten op school ofzo.

    Vind het best dat er werd gestaakt, moeten ze maar oprotten met hun 'schooltijdverhoging'
     
  3. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Kansloos die vernielingen.
     
  4. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Nee, de scholieren komen in opstand omdat ze stijf staan van de hormonen.
    Ik snap niet dat scholieren de mogelijkheid hebben om te staken/demonstreren. Massaal aanpakken die hap. Pas als ze 18 zijn en ook mogen stemmen mogen ze het nog een keer proberen.
     
  5. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Jep maar waarom staken ze dan op school en niet in den haag waar ze die regels bedacht hebben? Ach ja, ben ik weer een paar uurtjes eerder thuis :cool: .
     
  6. Yko

    Yko Active Member

    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Bilal B.-effect?

    Het lijkt er meer op dat de meeste scholiertjes het leuk vinden om een beetje te rellen en wat lesjes te missen, dan dat ze ook echt wat hebben te melden.

    Maar blijkt toch maar weer dat scholieren best naar het journaal kijken (Frankrijk), want echt origineel is dit natuurlijk niet. Waarschijnlijk ook niet erg effectief, kom op zeg, een stadskantoor lastigvallen....
    Het compaen is dan ook een vmbo-school met een hoog gehalte aan (niet-)allochtoonse crimineeltjes.
     
  7. Magixz

    Magixz Give me some fun

    Berichten:
    451
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ze nu al staken omdat ze zoveel uur naar school moeten wil ik ze wel eens zien in het bedrijfs leven, dan maaken ze nog meer uuren + de overuren eventuel.Dit is gewoon kansloos, blijf gewoon op school en je red het wel of het nu paar uur meer izjn of minder je moet toch leren om je vak te bereiken.
     
  8. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies ik wil net zeggen, school is zo veel makkelijker dan werken. Het is een lui leventje. En ik kan best voorstellen dat mensen het niet leuk vinden als ze tussenuren ofzo hebben, was ik ook niet altijd blij mee. Maar staken heeft volgens mij totaal geen nut, de scholen hebben je geld al en de uren laten ze je vast wel inhalen. Dus veel bereik je er ook niet mee. Zoals iemand al eerder zei weet ik zeker dat 99% van de mensen die meededen niet eens wisten waarvoor ze het deden, en deden het dus alleen maar om niet naar school te hoeven en om relletjes te schoppen.
     
  9. xbox3604life

    xbox3604life Active Member

    Berichten:
    409
    Leuk Bevonden:
    0
    best wel zielige scholieren.
     
  10. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    De lesuren zijn langer geworden, ook mogen we niet meer naar huis als de les uitvalt. Het probleem is dat we gewoon niks te doen hebben in die extra uren, bijbaantjes kunnen we nu ook wel vergeten!
     
  11. Yko

    Yko Active Member

    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    In tegenstelling tot vorig jaar, dan ging je in je tussenuren gewoon een bijbaantje doen?

    Ik snap ook wel dat het natuurlijk niet zo gewaardeerd wordt dat men langer op school zit, maar waarom zou je daardoor geen bijbaan meer kunnen hebben?
     
  12. Ashavan

    Ashavan Guest

    Inderdaad. Die pubers klagen merg en been over van alles en nog. Het onderwijs systeem is ook niet geweldig qua kwaliteit dat er geleverd wordt. Maar kom op. Die huilies van een leerlingen moeten niet overal lopen klagen wat nergens op slaat.
     
  13. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Omdat ik op sommige dagen pas rond 4 uur uit ben. Sommige leerlingen zelfs half 5! In het weekend kunnen we natuurlijk wel werken. 's avonds werken komt zelden voor.
     
  14. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kan toch gewoon savonds een bijbaantje nemen zoals de meeste scholieren doen? En dat je niet weg mag in tussen uren dat snap ik dat je dat niet leuk vind, maar ik denk niet dat staken daar een oplossing voor is.
     
  15. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Ben het ermee eens dat het staken geen zin heeft,maar wat ik wel vind is dat scholen algemeen veel te weinig aandacht besteden aan de leerlingen met hun bepaalde stellingen of mening.

    En ook als er iets is met gedrag zoals pesterijen,ruzie met leerlingen onder elkaar dan word het helemaal niet goed opgelost door de leerkrachten.

    En dan ook nog die stelling,je moet studeren anders kom je niet verder,zo overgeforseert allemaal.
    Zoals die rayman op zijn scooter in die reclame met zijn 18,verschrikkelijke gast opzichzelf al.
     
  16. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    Het onderwijssysteem is niet geweldig? Wat zijn mensen toch goed in het napraten van elkaar zonder dat ze feitelijk zijn. Over het HBO ook altijd zulke verhalen. Totdat je bv de scripties van nu vergelijkt met die van 15 jaar geleden. Wat een verschil in kwaliteit!
     
  17. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.037
    Leuk Bevonden:
    5.855
    Staak Hype 8) Het begon in Groningen en nu overal in het land. Mijn school staakte niet, maakt me ook niet veel uit was toch voor 1 uurtje op school. In vrije uren mag je naar buiten hier, mijn rooster heeft geen half 5 meer en op de Woensdag vrij. Zie geen nut om te staken bij mij, en wanneer ik lang naar school moet ga ik gewoon eerder weg.

    Maar ja voor mensen die de hele week van half 9 tot half 5 moeten, tja dat is niet zo leuk. Zou imo dan ook wel staken ookal heeft het niet veel nut.
     
  18. Roerbakmie

    Roerbakmie .....

    Berichten:
    602
    Leuk Bevonden:
    0
    Was net een staking bij ons in Ede, er zou een steekpartij zijn geweest of iets dergelijks?
    Kan der nu nog niks over vinden op i-net though.....
     
  19. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    Kijk, gewoon iemand die rationeel is. :thumbs:
     
  20. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Qua aantal uren heb ik persoonlijk niks te zeiken (6VWO), zit vaak al met de lunch thuis maar als ik soms roosters zie van de 2e en 3e klas, die dus elke dag tot kwart voor 4 op school zitten en dan ook nog is huiswerk moeten maken en natuurlijk andere prioriteiten heb snap ik best dat je dat niet wil accepteren.

    Helaas wordt er nu echt misbruik gemaakt en wordt het echt alleen maar gebruikt om even lekker te gaan rellen op straat. Je leest dingen van een aangevallen politie bureau, gesloopte ramen en prullenbakken, overhoop gehaalde scholen en gemeentehuizen. Dat kan toch niet.

    Overigens krijg ik nu ook al weer zo'n zelfde msn bericht over dat 'we' het maandag maar nog weer een keertje moeten doen. Als dat doorgaat denk ik dat het nog veel erger is, nu was het nog een beetje een verassing voor een hoop maar dat is er nu af natuurlijk. Loopt een beetje uit de hand ben ik bang.

    Zelf wil ik er echt niks mee te maken hebben, ik zie de lol er niet echt van in om met z'n allen over straat te hollen en herrie te schoppen.
     

Deel Deze Pagina