Dit kan heel misschien werken voor leerlingen met een hoger niveau, maar je vraagt al behoorlijk wat zelfstandigheid van een leerling. Uit de praktijk blijkt dat als je leerlngen zelf het leertempo laat bepalen dat er zeer weinig gebeurd of zeer selectief. Ook de manier van leren is tot op zeker hoogte vrij, maar ik vind dat bepaalde basisvaardigheden zeker aanwezig moet zijn, zoals het lezen van een tekst. Hoeveel leerlingen hier al niet een enorm probleem mee hebben op elk niveau. Ook het simpelweg opvolgen van een opdracht moet niet meer dan normaal zijn. Niet iedereen heeft straks zijn eigen bedrijf en moet simpelweg orders van zijn baas kunnen opvolgen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, ik ben het met je eens dat docenten/begeleiders meer moet weten over de leerlingen, maar je met er ook tijd voor hebben. Naast mijn lestaak (ja, ik geef les op een middelbare school) van 24 uren ben ik evenzoveel tijd kwijt met voorbereiden, nakijken enz. Dan heb ik het nog niet over de vergaderingen, gesprekken met ouders, op de hoogte blijven van je vak, surveilleren enz. Als je dan ook nog eens elke leerling individueel moet gaan begeleiden is het einde zoek.
Zoals overal in de maatschappij is het de middenmoot die regeert, steek je hierboven uit of onderuit val je in het nederlands onderwijssysteem buiten de boot. Dit is slecht, maar zo gegroeit door beslissingen van de overheid. Leerlingen die (hoe hard het ook klinkt) niet in het regulier onderwijs terecht horen zijn nu ineens rugzakleerlingen geworden die vaak met moeite mee kunnen komen in het onderwijs, maar wel het lestempo beïnvloeden, zij moeten de stof immers ook snappen.
Ik zou heel graag meer contact met mijn leerlingen willen hebben, maar ik kan er simpelweg geen tijd voor vrijmaken. Het is altijd maar doorgaan, doorgaan...Gelukkig ben ik in de positie dat ik heel veel buitenschoolse activiteiten organiseer en meega op schoolreizen enz, maar hier zie je vaak altijd de zelfde leerlingen.
Het werkt erg negatief op de docenten dat er vanuit de overheid elke keer weer regeltjes worden gemaakt waar wij op straffe van een boet aan moeten doen. Denk jij dat wij blij zijn met die 1040 uur? Laten we alsjeblieft de stof wat meer verdiepen en niet alleen maar op kwantiteit blijven zeuren. De lesstof is erg aan het afnemen. Pak maar eens een examen van 7 jaar geleden en vergelijk het maar eens met examen van vorig jaar.
Ik hou er nu even mee op, want ik moet een evaluatie schrijven voor de directie.....
Laatst bewerkt: 26 nov 2007