Het Voortgezet Onderwijs

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 25 nov 2007.

  1. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Al Jaren is de overheid bezig het voortgezet onderwijs te veranderen. In mijn ogen al die tijd zonder echt succes. De overheid krijgt ladingen kritiek over zich heen van de leraren, de leerlingen en de vervolgopleidingen.

    Ik wil in dit topic een discussie starten over hoe het voortgezet onderwijs eruit zou moeten zien. Dus hoe moet de middelbare school zijn doel bereiken.
    Het doel van de middelbare school is in mijn ogen het klaarstomen van leerlingen voor het WO, HBO of het MBO.
    Hoe zien jullie dat gebeuren?

    Er zijn verschillende opties:
    - De overheid wil op het moment leerlingen veel uren laten maken, waardoor ze hopelijk zoveel mogelijk opsteken, denk maar aan de 1040 urenwet.
    - Een andere mogelijkheid is minder lesuren met een hogere kwaliteit van de les en dan eventueel verplichte huiswerkuren oid.
    - Of een heel nieuw systeem bedenken voor het voortgezet onderwijs.

    Bij dit allemaal moet er natuurlijk nagedacht worden over de leerlingen. Hierbij moet je natuurlijk rekening houden met de leerlingen, hoe zijn ze. Ik heb 1 jaar geleden mijn vwo-diploma gehaald, en dat heb ik zoals heel veel leerlingen gedaan met de mentaliteit van zo min mogelijke inzet een maximaal resultaat behalen (daarmee bedoel ik dus niet heel actief in de les en enkele/een dag(en) van te voren beginnen met leren voor proefwerken). Deze mentaliteit verander je volgens mij niet zomaar.
     
  2. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Mja met dit soort dingen draag ik altijd weer een eigen mening,maar ik vind zelf dat een leerling voor zichzelf moet bepalen hoe hij of zij wilt leren.
    En ik ben ervan overtuigt dat als een leerling leert op zijn eigen manier dat dat veel beter helpt dan dat ze het door de strot krijgen gedouwd door het zogestelde leersysteem.

    En over mentaliteit gesproken,nou de scholen moeten eerst maar eens een kennis opdoen over zijn leerlingen zelf,want als je iets niet haalt van goede cijfers wil dat niet zeggen dat je als leerling niet leert.
    Er zijn nu eenmaal mensen uit gezinnen die door omstandigheden thuis niet goed kunnen richten op het leren zelf en daar word vaak geen begrip voor gegeven door scholen,om even wat te noemen.

    En als dat eens zou gebeuren dat leerkrachten er aandacht aan besteden dan zouden we al een end zijn.
    En al die onzin dat de lessen meer uren moeten bedragen,ben het er totaal niet mee eens echt niet.
    Maar wat ik wil zeggen is dat mentaliteit iets is wat je niet kunstmatig inelkaar kunt flansen want er word gewoon zo over geleutert uit weer het idealisme en zo zit het gewoon niet inelkaar.
    En ik heb in mn leven veel dingen zien gebeuren met leerlingen die mentaliteit hebben en vervolgens worden tegen gewerkt van alle kanten,je moet je diploma halen je moet straks slagen en de passies en droomberoepen worden toch niet gezien in een leerling.

    Misschien wel dat er af en toe een docent tussen zit die wat iemand opmerkt en er echt interesse in toont en probeert degeen te helpen,maar dat is echt soms ver te zoeken.
    Mentaliteit verander je inderdaad niet,zeker niet met de instelling hoe het nu word gebracht.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2007
  3. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    /edit: verkeerde topic.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2007
  4. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Hier hetzelfde, als je dan vervolgens op het WO of HBO komt heb je met deze mentaliteit een probleem.......
    Het is zeker te doen om die mentaliteit te veranderen d.m.v. zwaardere toetsen. Of gerichte programma's met bijvoorbeeld elke week een SO die voor 40 % meetelt aan je eindcijfer.
    Daarnaast denk ik dat een participatieplicht ook wel van toepassing kan zijn op een school. 80, 85, 90 of weet ik veel wat procent (landelijk vastgesteld) moet je in de lessen zijn anders mag je niet aan je tentamen meedoen.
    Ik heb het op mijn school vaak genoeg gezien dat leerlingen die er amper waren een 5 of iets in die buurt haalden en vervolgens 3 weken voor de examens allles blokken en een 6 voor het examen te halen.
    Dat werkt misschien op het VWO....maar niet op de universiteit of HBO
     
  5. Ztefann

    Ztefann Do we Care

    Berichten:
    236
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb echt nooit het gevoel dat ik iets heb geleerd. Als ik naar school ben geweest. De lessen zijn ZO slecht en nutteloos. Zit je soms een hele les een paar domme vragen na te kijken die niemand heeft gemaakt. En dan voor jezelf werken en natuurlijk doet niemand dat want het is te saai. En zo zit ik dan 1000 uur per jaar op school. Ik weet niet hoe het veranderd moet worden, maar ik heb echt zo veel uur/jaar al verspilt aan vakken die ik helemaal niet wil of nodig heb.
     
  6. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Dit kan heel misschien werken voor leerlingen met een hoger niveau, maar je vraagt al behoorlijk wat zelfstandigheid van een leerling. Uit de praktijk blijkt dat als je leerlngen zelf het leertempo laat bepalen dat er zeer weinig gebeurd of zeer selectief. Ook de manier van leren is tot op zeker hoogte vrij, maar ik vind dat bepaalde basisvaardigheden zeker aanwezig moet zijn, zoals het lezen van een tekst. Hoeveel leerlingen hier al niet een enorm probleem mee hebben op elk niveau. Ook het simpelweg opvolgen van een opdracht moet niet meer dan normaal zijn. Niet iedereen heeft straks zijn eigen bedrijf en moet simpelweg orders van zijn baas kunnen opvolgen.

    Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, ik ben het met je eens dat docenten/begeleiders meer moet weten over de leerlingen, maar je met er ook tijd voor hebben. Naast mijn lestaak (ja, ik geef les op een middelbare school) van 24 uren ben ik evenzoveel tijd kwijt met voorbereiden, nakijken enz. Dan heb ik het nog niet over de vergaderingen, gesprekken met ouders, op de hoogte blijven van je vak, surveilleren enz. Als je dan ook nog eens elke leerling individueel moet gaan begeleiden is het einde zoek.
    Zoals overal in de maatschappij is het de middenmoot die regeert, steek je hierboven uit of onderuit val je in het nederlands onderwijssysteem buiten de boot. Dit is slecht, maar zo gegroeit door beslissingen van de overheid. Leerlingen die (hoe hard het ook klinkt) niet in het regulier onderwijs terecht horen zijn nu ineens rugzakleerlingen geworden die vaak met moeite mee kunnen komen in het onderwijs, maar wel het lestempo beïnvloeden, zij moeten de stof immers ook snappen.
    Ik zou heel graag meer contact met mijn leerlingen willen hebben, maar ik kan er simpelweg geen tijd voor vrijmaken. Het is altijd maar doorgaan, doorgaan...Gelukkig ben ik in de positie dat ik heel veel buitenschoolse activiteiten organiseer en meega op schoolreizen enz, maar hier zie je vaak altijd de zelfde leerlingen.
    Het werkt erg negatief op de docenten dat er vanuit de overheid elke keer weer regeltjes worden gemaakt waar wij op straffe van een boet aan moeten doen. Denk jij dat wij blij zijn met die 1040 uur? Laten we alsjeblieft de stof wat meer verdiepen en niet alleen maar op kwantiteit blijven zeuren. De lesstof is erg aan het afnemen. Pak maar eens een examen van 7 jaar geleden en vergelijk het maar eens met examen van vorig jaar.
    Ik hou er nu even mee op, want ik moet een evaluatie schrijven voor de directie.....
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2007
  7. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Alle off-topic posts verwijderd, het gaat hier niet om de staking, maar hoe het voortgezet onderwijs verbeterd kan worden.
     
  8. Unrealer

    Unrealer Private 2nd Class.

    Berichten:
    405
    Leuk Bevonden:
    0
    Uh?! heb ik dit niet gepost? :)


    Het onderwijs is zo slecht, ga je een opdracht maken geen controle of je hem hebt ook al controleren ze geen straf ook al krijg je straf is het een uurtje nixen pff =(
     
  9. Ztefann

    Ztefann Do we Care

    Berichten:
    236
    Leuk Bevonden:
    0
    Goedzo jij begrijpt het ook. Andere al afgestuurde zeiken en beetje dat dat staken onzin is, ja kan het wel begrijpen maar 1040 dat is pas onzin. Je leert niet van zoveel les. Maarja het gaat niet over dat 1040 nu. Maar ik denk dat ik in 2 uur meer kan leren dan in 30 school uren. Gewoon 2 goede uren, ipv van 30 uur letterlijk niks doen. Zo gaat dat hier echt.
     
  10. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Nee ik begrijp je:)
    Maar ik bedoel het ook niet boos ofzo naar een docent en ik snap dat het onmogelijke taak is om elke leerling induvidueel te begeleiden en bij te staan.
    En ik twijfel ook niet aan je werkwijze.

    Maar is het dan niet mogelijk om bijvoorbeeld gewoon een systeem op te zetten zodat leerlingen misschien van de vakken waarmee er moeite is dat kan aangeven zonder dat vlak voor een klas te moeten zeggen?
    Normaal zou dat ook kunnen bij een rapport bespreking,maar goed het is soms niet makkelijk om als leerling je zwakke punten naar voor te halen natuurlijk.

    En ik begrijp ook heel goed dat de regering hier niet zijn best op doet en scholen de dupe worden,maar als het aankomt op toch weer die mentaliteit ja het blijft gewoon een probleem,
    En vooral bij klassen die te groot zijn is het inderdaad te lastig om iedere leerling maar apart te kunnen steunen.
     
  11. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn moeder geeft Nederlands op een middelbare school en die zegt hetzelfde.
    Het zijn grote klassen, je hebt als leraar veel tijd nodig om lessen voor te bereiden en toetsen na te kijken. Als er dan bijvoorbeeld elke week een SO is, dan ben je meer aan het nakijken dan dat je kinderen lesgeeft.
    Ook wat je zegt over de middenmoot, die redelijk kan leren. Op deze middenmoot is het onderwijs ingesteld, als je niet goed kunt leren, dan zijn er gewoon niet genoeg leraren en tijd om ze te helpen, voor de hoogbegaafden hetzelfde.

    Ik heb nagedacht over een nieuw systeem:
    Het HBO en het WO hanteren een systeem van studiepunten en modules.
    Elk kwartaal krijg je een module van een vak, aan het einde van het kwartaal word deze module/vak afgesloten met een tentamen. Als je dit tentamen voldoende afsluit krijg je er studiepunten voor. In een jaar moet je een bepaald aantal studiepunten halen om over te gaan.
    Stel nou dat je dit in het Voortgezet onderwijs integreert.
    Als voorbeeld neem ik Nederlands: Je hebt de modules fictie, spelling, grammatica en begrijpend lezen. deze verdeel je over de 4 kwartalen die in een jaar zitten.
    Voor mij als student werkt dat echt goed. Ik kan me voorstellen dat middelbare scholieren meer begeleiding nodig hebben enzo.
    Ik merk trouwens ook dat nu ik op de universiteit zit ik veel meer gemotiveerd ben dan op de middelbare school.
     
  12. falco1001

    falco1001 samsung tv 100cm:D

    Berichten:
    207
    Leuk Bevonden:
    0
    ANW is een goed voorbeeld
     
  13. Mb

    Mb Sakura Tuning.

    Berichten:
    597
    Leuk Bevonden:
    0
    ** Kuch ** Maatschappijleer ** Kuch ** CKV ** Kuch ** KCV ** Kuch ** Lichamelijke opvoeding ** Kuch **
     
  14. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    ANW, ckv en kcv (hetzelfde eigenlijk....heb je ckv dan heb je geen kcv en vice versa) zeg ik....oke dat moet je leuk vinden, maar zeker in een samenleving die we nu hebben vind ik maatschappijleer iets dat je niet 1 of 2 jaar moet hebben. Dat mag van mij best wel 4 a 5 jaar gegeven worden.
    Hoeveel van die koters snappen tegenwoordig waar het om gaat in de 2e kamer?? Het feit dat ze zich als een kleuter te gedragen onder het mom van "Wij staken" zegt alweer genoeg hoeveel waarde ze hechten aan het feit dat de nederlandse bevolking mag staken.
    Ik heb 1 jaar maatschappijleer gehad en dat vind ik jammer, ik vond het een vak die je ogen tenminste tracht te openen. Actualiteitstoetsen, debatten over actualiteit, geschiedenis over de grondwet, waarden en normen.......het zijn dingen die tegenwoordig missen in de ontwikkeling van een scholier.
    Oefenen op debatteren bij een ander vak dan alleen bij nederlands, actualiteit bijhouden, (kwaliteits)kranten lezen. Het zijn dingen die je onderwijzen en je beter je mening laat vormen en onderbouwen.

    Lichamelijke Opvoeding.....dat mag van mij 2 a 3 keer in de week gegeven worden, verplicht. Simpelweg omdat weinig conditie en vetzucht iets is wat op steeds meer scholen voorkomt.....
     
  15. Cybermaxxx

    Cybermaxxx It just a game!

    Berichten:
    667
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is allemaal zo nutteloos soms. Vooral die uurtjes flim kijken, gedichten besturderen en dat soort dingen. C'mon, wat leer je daar nou van?

    Ik denk (zoals in de startpost wordt gemeld) dat huiswerkuren zeer nuttig zouden kunnen zijn. Doe per week bijvoorbeeld twee huiswerk uren voor twee verschillende vakken, dit rouleert elke week dan waardoor je extra vragen/stof kan behandelen.

    Wij zouden in het geval van de 1040 uur, met de proefwerk week het 1ste en 2de uur proefwerken moeten maken, en dan tot en met het 5e "educatief" bezig moeten zijn met een of andere film.

    Terwijl we dus echt niks leren, alleen maar om die normering te halen.
     
  16. Ztefann

    Ztefann Do we Care

    Berichten:
    236
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 10 huiswerk uren in de week. Nog niks in uitgevoerd omdat als ik daar zit heb ik net geen huiswerk of heb je datgene dat je moet maken niet. En het is veel te veel uur voor te weinig huiswerk.
     
  17. Pine NL

    Pine NL WannaB | BannaW

    Berichten:
    1.923
    Leuk Bevonden:
    29
    Inderdaad veel nutteloze vakken zoals ckv, maatschappijleer (damn dat is echt dom, krijgen we ook nog van een duitser :confused:), levensbeschouwing (film kijken en dan 4 vragne maken).
     
  18. Madoperator

    Madoperator Rape

    Berichten:
    937
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is gewoon zwaaaaaaaaar nutteloos levensbeschouwing, ik bedoel ga dan goed lesgeven en vertel dus serieus iets over religies en/of van die spirituele vragen oid.. Maar nee, een rare film die nergens op slaat met een paar vragen erna waar je ook nog een cijfer voor krijgt... :x
     
  19. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ooit eens, op een blauwe maandag, aan een lerarenopleiding Nederlands begonnen. Tot mijn teleurstelling lag daar de nadruk vooral op de didactiek en niet zozeer op de vakkennis zelf. Dat zie je ook terug op de middelbare scholen. Ze verdrinken in de systemen. De tweede fase wordt ingevoerd en weer afgeschaft, namen voor nieuwe vakken worden verzonnen of veranderd, nieuwe leerboeken gekocht en weer verkocht en er wordt heel veel vergaderd over welk systeem het beste is en hoe dat dan wel niet zou moeten werken.

    Ondertussen worden de leraren steeds minder vakbekwaam omdat de nadruk niet meer op vakkennis ligt, maar op manier waarop kennis moet worden overgedragen. Ik vind: eerst heel veel vakkennis vergaren en dan leren hoe je dat moet over overdragen. De lerarenopleidingen doen het precies andersom: vooral leren hoe je iets moet overdragen, en daarnaast gooien we er wel een beetje vakkennis erbij. Gevolg: de leraren kunnen niet meer enthousiast en passievol over hun vak vertellen omdat ze er te weinig van afweten.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2007
  20. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben ik met je eens. Maatschappijleer is echt niet "nutteloos". Ik heb in die 2 jaar maatschappijleer veel geleerd en een andere denkwijze/kijk op de maatschappij ontwikkeld. Maatschappijleer vind ik een zeer belangrijk vak. Ik zou voor meer uren/langer maatschappijleer zijn. Alleen Lichamelijke Opvoeding 3x per week lijkt me wat veel. Ik vind dat vetzucht/dik worden je eigen verantwoordelijkheid is, ik vind niet dat dit een taak van de school is. Wat meer lichamelijke opvoeding lijkt me wel nuttig als er ook dingen zoals een kleine basis EHBO word gegeven.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2007

Deel Deze Pagina