Ik zal jullie eens vertellen wat ik van de Wii vind. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een hype waar de massa tijdelijk als een kip zonder kop achteraan rent waarna het speelgoed na een tijdje in de kast verdwijnt.
Ja, Nintendo heeft het weer geflikt, het op de markt brengen van een spelcomputer voor de massa. Een stuk speelgoed wat je hoe dan ook op gespeeld moet hebben. Een spelcomputer die je voor de verandering op een innovatie maar echter wel vrij onnauwkeurige manier bedient.
Geen HD beeld, geen 5.1 geluid, weinig games en een onnauwkeurige infrarood controller .. Maar .. dat boeit allemaal niet! Zie ons lekker gek doen voor de TV!
De Wii is eigenlijk niets meer dan een re-release van de Gamecube die op een zeer slimme manier overnieuw op de markt is gezet. Maar de massa ziet en weet dat niet, dat maakt ook niet uit .. we willen met z'n allen lekker gek doen!
Ik merk zelf dat de Wii-massa praktisch blindelings het apparaat koopt zonder zich er echt in te verdiepen. In het begin is het natuurlijk prachtig maar blijft dat zo als de games niet komen, de graphics gaandeweg verouderen en de besturing begint te irriteren?
Met de Wii heeft Nintendo het gepresteerd om een nieuw apparaat op de markt te zetten voor de massa die eerder nog niet zo veel met Nintendo had. Waarom ik dat zeg? Kijk naar de treurige verkopen van Super Mario Galaxy in Japan. De enige reden die ik kan bedenken is dat de Wii voornamelijk werd verkocht aan klanten die meer interesse hebben in de gimmicky aard van de Wii in plaats van dat het 'hard-core' Nintendo fans zijn.
Deze nieuwe doelgroep (de massa-casual) heeft dus minder met Nintendo en hun mascottes dan de traditionele Nintendo-fan. Ja, in sommige landen verkoopt Super Mario Galaxy best aardig maar kom op mensen, dat is toch niet zo raar met de feestdagen en het treurige aanbod op de Wii? Ja hij kreeg goede reviews maar dat kreeg The Orange Box ook.
Al met al denk ik dat onder deze doelgroep het nieuwtje er vrij snel vanaf is. Om de Wii fris en interessant worden er dus allerlei accessoires bedacht plus de bijbehorende party-games, de eerste is de Wii-Fit. Straks zwaaien we dus niet alleen gezellig met z'n allen, nee we huppelen er dan ook nog vrolijk bij. Let's boogy!
Klik om te vergroten...