Verdonk wil met Wilders regeren
Gepubliceerd op maandag 24 december 2007
Rita Verdonk wil regeren met Geert Wilders. ,,Ik zou best in een regeringscoalitie met de PVV willen stappen'', zegt Verdonk maandag in De Telegraaf.
Trots Op Nederland, de beweging van Verdonk, is daarmee de eerste partij die openstaat voor samenwerking met de PVV.
Koran afschaffen
Verdonk benadrukt wel dat zij over een aantal zaken anders denkt dan Wilders. Zo voelt zij er niets voor om de Koran af te schaffen. ,,Voor mij is de grondwet leidend.''
,,Ik vind dat hij een paar keer de grens overgaat, want als er problemen zijn met Marokkaanse rotjongens, is de oplossing niet om de Koran af te schaffen'', zegt Verdonk over Wilders. ,,Maar hij is niet bang, steekt zijn nek uit. Ik begrijp best dat hij daarmee de mensen in het land aanspreekt.''
Politieke intimidatie
De voorman van de Partij voor de Vrijheid beschuldigt inmiddels het kabinet van 'pure politieke intimidatie'. In een interview in de Volkskrant maandag zegt hij dat het kabinet 'ontoelaatbare druk' op hem uitoefent om af te zien van zijn film over de Koran.
Wilders wil de film nog steeds eind januari uitbrengen. ,,De film zal commotie teweegbrengen. Het is niet mijn intentie dat het tot rellen zal komen, maar sommige tere zielen zijn snel beledigd'', aldus de PVV-leider. ,,Het belangrijkste is dat het mensen de ogen ervoor opent dat ellendige dingen uit de Koran, anders dan de Bijbel of de Thora, nog steeds in de praktijk worden gebracht. En het zou goed zijn als moslims eens een beetje leerden incasseren.''
Tientallen klachten
Volgens Wilders neemt justitie met opzet pas volgende maand een beslissing over wat wordt gedaan met de tientallen klachten die tegen hem zijn ingediend na zijn artikel in de Volkskrant in augustus. Daarin pleit hij voor een verbod op de Koran. ,,Dit uitstel is bedoeld om mij extra onder druk te zetten om van uitzending van de Koranfilm af te zien. Het kabinet stuurt het Openbaar Ministerie (OM) op mij af. Ongehoord.'', aldus Wilders.
Klik om te vergroten...