Dat is overduidelijk vgchartz.com. Een website die eigenlijk nergens serieus genomen wordt, allemaal natte vinger werk. Die cijfers schommelen daar voortdurend, ook cijfers van bijvoorbeeld een week geleden.
Helaas worden de officiële cijfers in veel Europese landen niet of nauwelijks vrijgegeven. De cijfers voor Amerika en Japan worden wel gepubliceerd.
En over die Japanse cijfers, Nintendo is duidelijk weer heer en meester. Sony moet nu toch echt zijn kroon afstaan. Nintendo hardware en software is niet te stoppen. De NDS heeft nu al de totale PS2 verkopen in Japan ingehaald, echt een sales monster!
Ik kan niet anders concluderen dat de HD consoles niet weggelegd zijn voor het Japanse publiek. Dat belooft heel weinig goeds voor titels als MGS4, GT5 en Final Fantasy. De feestdagen, prijsverlagingen, nieuwe modellen, een PES en een GT5P, het mag allemaal niet baten. Beide HD consoles zijn daar tot op heden een flop en ik betwijfel of dat ooit nog goed komt, de Japanner heeft inmiddels zijn keuze gemaakt.
En de reden dat de 360 daar sowieso niet van de grond kan komen horen we nu allemaal wel te weten, het zijn niet de games, ook niet de hardware maar het feit dat het een Amerikaans product is, de Japanners hebben daar een afkeer tegen. En dat zit weer diepgeworteld in de Japanse cultuur. En dan heb je ook nog eens concurrentie van zwaargewichten als Nintendo en Sony ..
Als Japanse HD developer zou ik nu onderhand al het werk laten liggen en volledig overschakelen op de Wii en de NDS.
Laatst bewerkt: 28 dec 2007