Ik denk niet dat de gemiddelde consument echt deze evenementen op de voet volgt en dat de annulering van zo'n evenement echt veel invloed zal hebben. Het kan onderdeel zijn van een nieuw beleid of strategie of simpelweg kosten besparing.
Dat men zich op de E3 concentreerde op dit jaar vond ik strategisch gezien een goede zet. Men wist dat men de beste kaarten had voor dit jaar en wilde dit even flink benadrukken. De sales in de afgelopen maanden zeggen genoeg, een goede manier om te werken aan de market share!
Microsoft liet de toppers zien die je op vrij korte termijn al kon spelen. Sony moest het doen met games die misschien ooit ergens in 2008 gaan komen, Killzone2, LBA, Home, GT5, etc. Probleem met de next-gen games momenteel is, is dat men gewoon geen duidelijke release datum kan geven, ze worden voortdurend uitgesteld dus waarom niet je pijlen richten op games waarvan de release datum wat zekerder is?
En over het vertrouwen van de cosument, Microsoft had in 2007 een beroerd jaar wat betreft de kwaliteit van zijn hardware maar toch lijkt men in december weer 1 miljoen stuks verkocht te hebben (in de USA), elke maand in 2007 meer consoles dan de PS3. Daarnaast geniet men van de idiote software sales. Ik zie weinig reden om aan dat vertrouwen te twijfelen. En hoe groter je market share hoe meer developers aan het werk gaan en de cirkel is rond.
Resistance 2 is nog heeeel ver weg, als iemand geduld moet hebben deze generatie dat is het de PS3-gamer wel. Microsoft heeft zijn antwoord dan in de vorm van Gears of War 2 wel klaar denk ik. En een hype zegt ook niet alles, Killzone1 werd ook vreselijk gehyped.
Het hebben van de juiste developers is geen garantie voor succes (Lair, F1 team). Na het falen van de exclusive Ratchet & Clank is het maar de vraag of LBP wel een succes zal worden. Is het wel een game die de huidige hardcore doelgroep zal aanspreken? En Haze .. tsja, die hype begrijp ik totaal niet. Het weet me nog op geen enkel punt te overtuigen. Maar ik kan begrijpen dat de FPS fan reikhalzend naar een FPS game uit kijkt, die zijn er maar bar weinig.
Prima toch? Wees blij dat die investeringen worden gedaan.
Beetje flauw, Microsoft had een duidelijke doelstelling met de E3 en daarin zijn ze geslaagd. En alsof Sony nooit een slippertje maakt in het openbaar .. *mompelt iets over motorstorm in 60fps in 1080p*
Dat is puur een aanname, de echte reden weten we niet. Persoonlijk zie ik de noodzaak van zo'n evenement niet, zeker niet voor de massa. De E3 is trouwens ook niet meer wat het geweest is.
Sony geweld? Er komen een paar toffe exclusieve games uit en dat is het dan wel weer zo'n beetje. Is maar de vraag of ze ook zo'n groot succes worden en of sommige wel 2008 gaan halen want keer op keer wordt men blij gemaakt met een wassen neus. En daarnaast, ook de 360 krijgt leuke exclusives dit jaar: http://www.gamingtarget.com/article.php?artid=7934&pg=1&comments=
Flauwe aanname. Zeker niet stilgestaan bij het feit dat het net december geweest is? Een maand waarbij er vele, vele Live gamers bij zijn gekomen? Als je het mij vraagt heeft men dit overschat en kon het netwerk dit niet aan. Zulke problemen zijn niet in een paar dagen opgelost hoor.
Ik snap steeds minder van je verhaal ..
Je vergeet een paar zaken in je vrij zwakke betoog ..
- Sony en Microsoft hanteren beide een geheel andere strategie, Sony leunt (te veel) op de exclusive first party developers en koopt deze op waar nodig. Dit garandeert nog niet een succesvolle game.
- Microsoft gokt op de third party developers en ondersteunt deze zeer goed, de resultaten zijn er overduidelijk.
- Next-gen third party games deden het, het afgelopen jaar vele malen beter dan de exclusieve games, zie COD4 en Assassin's Creed.
- Next-gen games kosten sowieso bergen met geld, een exclusieve game is dan ook een gigantisch financieel risico, lees de recente uitspraken van exclusieve developers er maar eens op na zoals Square Enix.
- Developers hebben momenteel de neiging om onafhankelijk te zijn, zie o.a. Bungie en Bizarre en Microsoft geeft ze die vrijheid.
- GTA4 zal DE titel van 2008 worden en zal Home, LBP en Killzone 2 doen verbleken. En dat is nu net een titel die op de 360 een speciale status heeft.
- Last but not least, velen verwarren de noodzaak van exclusieve games met een reden om de console keuze te verdedigen terwijl het echter primair de manier voor een console fabrikant is om de eigen market share te vergroten.
Natuurlijk zijn exclusives belangrijk maar niet zo belangrijk als jij misschien denkt. Dat is de afgelopen tijd wel gebleken. En nogmaals, vergeet vooral de uitspraken van de grote studio's niet die zich de laatste tijd wel heel erg open en kritisch uiten over de PS3.
Of een Xbox 360 arcade voor 279, nu weet ik wel dat die geen HDD bevat maar dat terzijde.
Een perfecte wereld bestaat niet. Die term pas net zo goed bij de PS3 na alle vertragingen op hard- en software gebied.
Typische uitspraak. Het marktaandeel van de 360 is immers 2x zo groot. Daarnaast krijgt de 360 ook nog eens exclusieve content.
3 jaar extra garantie niet goed genoeg? gratis arcade games voor die xbox live ellende ook niet voldoende?
Waarin? In studio's en developers? Als ze ergens niet in hoeven te investeren dan is dat het wel. Die maken maar al te graag games voor een platform met een 2x zo groot marktaandeel.
Mee eens. Alles draait om timing, je moet niet meteen de beste kaarten spelen. Een verdere prijsverlaging is niet meer dan logisch, dit is een voortdurend doel voor elke console fabrikant.
Het hardcorepubliek is ook nog niet gewonnen? Alleen Halo3 is al 8 miljoen (!) keer verkocht, dat noem ik aardig hardcore!
Laatst bewerkt: 13 jan 2008