Ik denk niet dat de gemiddelde consument echt deze evenementen op de voet volgt en dat de annulering van zo'n evenement echt veel invloed zal hebben. Het kan onderdeel zijn van een nieuw beleid of strategie of simpelweg kosten besparing.
Mee eens. Zowel een nieuw beleid als een kostenbesparing zijn. Ik wilde mijn punt wat verduidelijken, dus noemde het eerste geval niet. Wel moge duidelijk zijn dat het annuleren van zo'n evenement iets betekent. Waarom ik meer naar kostenbesparing neigde was het volgende: vertrek Moore, BioWare en Bizarre ziet er niet uit als een beleidswijziging, zeker niet in het geval van BioWare, waar je nog een trilogie mee gepland hebt
Dat men zich op de E3 concentreerde op dit jaar vond ik strategisch gezien een goede zet. Men wist dat men de beste kaarten had voor dit jaar en wilde dit even flink benadrukken. De sales in de afgelopen maanden zeggen genoeg, een goede manier om te werken aan de market share!
Ook mee eens, de positieve kant van E3 is zo goed benadrukt. De sales ben ik het echter niet helemaal mee eens: de Xbox 360 heeft met zo'n killer lineup nauwlijks meer verkocht dan de PS3 wereldwijd, in de maanden dat ze beide uitwaren in de gehele wereld. Het verschil zal in 2007 iets van 2 miljoen verkochte eenheden geweest zijn.
Microsoft liet de toppers zien die je op vrij korte termijn al kon spelen. Sony moest het doen met games die misschien ooit ergens in 2008 gaan komen, Killzone2, LBA, Home, GT5, etc. Probleem met de next-gen games momenteel is, is dat men gewoon geen duidelijke release datum kan geven, ze worden voortdurend uitgesteld dus waarom niet je pijlen richten op games waarvan de release datum wat zekerder is?
Heeft Microsoft gedaan, maar er is verder niets duidelijker geworden rond de games die later komen en later is nu: Sony heeft daarvoor concretere plannen
En over het vertrouwen van de cosument, Microsoft had in 2007 een beroerd jaar wat betreft de kwaliteit van zijn hardware maar toch lijkt men in december weer 1 miljoen stuks verkocht te hebben (in de USA), elke maand in 2007 meer consoles dan de PS3. Daarnaast geniet men van de idiote software sales. Ik zie weinig reden om aan dat vertrouwen te twijfelen. En hoe groter je market share hoe meer developers aan het werk gaan en de cirkel is rond.
Softwaresales op de Xbox 360 zijn inderdaad goed, maaarrrr: ik zie dat te weinig resulteren in exclusives op de Xbox 360 van de 3rd party kant. Cheapass games als Dark Messiah spreken mijn punt tegen, dat snap ik. Dat soort games tonen echter totaal geen investeringsdurf, die games zijn gewoon makkelijk ff snel van PC naar Xbox 360 te krijgen: goedkoop en goeie sales, leuk meegenomen. Een game die ik bedoel is een BioShock in 2007: een grote 3rd party game exclusief maken én laten zien dat zo'n game ook insane goed kan verkopen. Dit zou voor 2008 ook mooi zijn.
Resistance 2 is nog heeeel ver weg, als iemand geduld moet hebben deze generatie dat is het de PS3-gamer wel. Microsoft heeft zijn antwoord dan in de vorm van Gears of War 2 wel klaar denk ik. En een hype zegt ook niet alles, Killzone1 werd ook vreselijk gehyped.
Is Gears of War 2 dan ook niet heeel ver weg? We zijn in 2007 dan enorm verwend, dat kan in 2008 ook, dat moet in 2008 ook, want de concurrent gaat er in 2008 ook harder voor (de mate waarin, daar verschillen de meningen dus over) en je moet die bijbenen
Het hebben van de juiste developers is geen garantie voor succes (Lair, F1 team). Na het falen van de exclusive Ratchet & Clank is het maar de vraag of LBP wel een succes zal worden. Is het wel een game die de huidige hardcore doelgroep zal aanspreken? En Haze .. tsja, die hype begrijp ik totaal niet. Het weet me nog op geen enkel punt te overtuigen. Maar ik kan begrijpen dat de FPS fan reikhalzend naar een FPS game uit kijkt, die zijn er maar bar weinig.
Goede games hoeft ook niet altijd: een brede library bouwen met de juiste games moet je al vroeg mee beginnen. F1 is een grote naam, ookal is de game dikke crap.
Prima toch? Wees blij dat die investeringen worden gedaan.
Die zijn ook gedaan en die moet je als gemaakt zien, niet als blok aan je been, dat was mijn punt
Beetje flauw, Microsoft had een duidelijke doelstelling met de E3 en daarin zijn ze geslaagd. En alsof Sony nooit een slippertje maakt in het openbaar .. *mompelt iets over motorstorm in 60fps in 1080p*
Oke, beetje flauw
Dat is puur een aanname, de echte reden weten we niet. Persoonlijk zie ik de noodzaak van zo'n evenement niet, zeker niet voor de massa. De E3 is trouwens ook niet meer wat het geweest is.
Zo'n evenement bereikt wel degelijk de massa via de grotere pers, Xbox Live en ga zo maar door. Hoe komt een gewone consument dan bij de releasedatum van een GTAIV bijvoorbeeld?
Sony geweld? Er komen een paar toffe exclusieve games uit en dat is het dan wel weer zo'n beetje. Is maar de vraag of ze ook zo'n groot succes worden en of sommige wel 2008 gaan halen want keer op keer wordt men blij gemaakt met een wassen neus. En daarnaast, ook de 360 krijgt leuke exclusives dit jaar:
http://www.gamingtarget.com/article.php?artid=7934&pg=1&comments=
Ook ik vind die exclusives leuk, erg leuk zelfs, maar het gaat om grote namen en namen voor een groot publiek die nog even uitblijven en ik zou graag zien dat Microsoft laat zien hier nog even wat extra input in te geven
Flauwe aanname. Zeker niet stilgestaan bij het feit dat het net december geweest is? Een maand waarbij er vele, vele Live gamers bij zijn gekomen? Als je het mij vraagt heeft men dit overschat en kon het netwerk dit niet aan. Zulke problemen zijn niet in een paar dagen opgelost hoor.
Ze vragen 50 euro per jaar, mag je toch iets voor terug verwachten. De service draait al bijna een maand op een laag pitje, daarvoor had het ook al wat teveel hickups naar mijn mening.
Ik snap steeds minder van je verhaal ..
Je vergeet een paar zaken in je vrij zwakke betoog ..
- Sony en Microsoft hanteren beide een geheel andere strategie, Sony leunt (te veel) op de exclusive first party developers en koopt deze op waar nodig. Dit garandeert nog niet een succesvolle game. Mee eens, behalve het deel (te veel): 1st party games sturen ook 3rd party succes: je kunt beter zelf de boot sturen dan het door een ander laten doen
- Microsoft gokt op de third party developers en ondersteunt deze zeer goed, de resultaten zijn er overduidelijk. Zeer goed? Dat de Xbox 360 makkelijker is om voor te ontwikkelen wil nog niet naar zeer goede support wijzen. Toch geef ik je daar gelijk in, zie de steun voor Infinity Ward, die ze gaven op E3 en ook de steun voor Epic met Gears of War (ookal was dat niet zonder problemen met dat geld vragen voor DLC). De resultaten zijn idd prima, maar doe daar dan iets mee: meer 3rd party games alleen op je console.
- Next-gen third party games deden het, het afgelopen jaar vele malen beter dan de exclusieve games, zie COD4 en Assassin's Creed. Mee eens, maar ze onderscheidden de twee consoles niet van elkaar, los van het technische voordeel van de 360 (games zien er mooier uit, lopen beter), maar dat verhaal draait nog wel om.
- Next-gen games kosten sowieso bergen met geld, een exclusieve game is dan ook een gigantisch financieel risico, lees de recente uitspraken van exclusieve developers er maar eens op na zoals Square Enix. [/b] En toch zijn er studios die vrij gemakkelijk voor de PS3 kiezen, studio's met zeer ambitieuze projecten. De Xbox 360 heeft dit minder, zijn vaak studio's die ook al een game voor de PC maken. [/b]
- Developers hebben momenteel de neiging om onafhankelijk te zijn, zie o.a. Bungie en Bizarre en Microsoft geeft ze die vrijheid. Bizarre is die vrijheid allang weer kwijt. Onafhankelijkheid my ass trouwens: er is altijd een EA of andere uitgever op de loer bij talentvol spul: resultaat: multiplatform
- GTA4 zal DE titel van 2008 worden en zal Home, LBP en Killzone 2 doen verbleken. En dat is nu net een titel die op de 360 een speciale status heeft. Mee eens, maar maak duidelijk dat men hem op de 360 moet halen, want de gamer uit de vorige generatie had GTA op de PS2 en zal nu denken: die is ook voor de PS3.
[*]Last but not least, velen verwarren de noodzaak van exclusieve games met een reden om de console keuze te verdedigen terwijl het echter primair de manier voor een console fabrikant is om de eigen market share te vergroten.Mee eens, maar marktaandeel vergroten moet o.a. met exclusives. Ik heb zelf geen nood om het systeem te willen verdedigen oid: 400 euro en je hebt tegenwoordig een PS3, dus al die moeite om dit uit te typen is dat het niet waard. Ben zelf gewoon heel geinteresseerd in de strategie achter de systemen
Natuurlijk zijn exclusives belangrijk maar niet zo belangrijk als jij misschien denkt. Dat is de afgelopen tijd wel gebleken. En nogmaals, vergeet vooral de uitspraken van de grote studio's niet die zich de laatste tijd wel heel erg open en kritisch uiten over de PS3. Exclusives niet belangrijk? Hoe had de 360 verkocht zonder Halo 3?
Of een Xbox 360 arcade voor 279, nu weet ik wel dat die geen HDD bevat maar dat terzijde.
Een perfecte wereld bestaat niet. Die term pas net zo goed bij de PS3 na alle vertragingen op hard- en software gebied.
Typische uitspraak. Het marktaandeel van de 360 is immers 2x zo groot. Daarnaast krijgt de 360 ook nog eens exclusieve content.
In de vorige generatie had iedereen GTA op de PS2, naar welk platform zullen ze gaan voor een nieuw deel? Naamsbekendheid speelt een hele grote rol, prijs echter ook, daarom is het goed als de Arcade dan verder in prijs omlaag gaat
3 jaar extra garantie niet goed genoeg? gratis arcade games voor die xbox live ellende ook niet voldoende?
Die halen de aandacht niet van de punten weg omdat ze daarover gaan. Het 2007 gamesaanbod in het najaar heeft de hardwareproblemen in de pers mooi stilgekregen, vind je niet? Puur de aandacht op iets anders, belangrijkers, vestigen
Waarin? In studio's en developers? Als ze ergens niet in hoeven te investeren dan is dat het wel. Die maken maar al te graag games voor een platform met een 2x zo groot marktaandeel.
Zie ik anders niet veel van, op de talloze PC ports na. Laten ze nou eens de 360 als enig platform kiezen, zoals nu zelfs al met de PS3 gebeurd, ookal heeft die maar de helft van het aantal verkochte consoles
Mee eens. Alles draait om timing, je moet niet meteen de beste kaarten spelen. Een verdere prijsverlaging is niet meer dan logisch, dit is een voortdurend doel voor elke console fabrikant.
Het hardcorepubliek is ook nog niet gewonnen? Alleen Halo3 is al 8 miljoen (!) keer verkocht, dat noem ik aardig hardcore!
Als Halo 3 geen mainstreamgame is weet ik het ook niet meer. Elke gek in de V.S. heeft die game bij z'n 360. Wij Europeanen zijn anders dan de Amerikanen als het gaat om de gameskeuze, ook de mainstream.
Klik om te vergroten...