1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [Deel 13]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Biba, 9 nov 2007.

?

De best console van 2007 is (en waarom):

1. Xbox 360

164 stem(men)
    78,1%
  2. Playstation 3

30 stem(men)
    14,3%
  3. Wii

16 stem(men)
    7,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MM90

MM90 -xxx-

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ook wel hardcore dat ik een sword overkill had in Lone Wolf vandaag.

2. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    inderdaad! gefeliciteerd ;)

3. Anton996

Anton996 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Moet je maar eens naar de media markt in Brussel gaan...
    Sint-Pieters Leeuw zou het grootst zijn en ga ik na mijn examens eens naartoe,
    die in de nieuwstraat was ook wel de moeite. En goede prijzen.

4. DeKwakzalver

DeKwakzalver Guest

Ik zeg ook duidelijk over ene jaartje. De PS2 was in eerste instantie ook een leuke DVD speler, maar twee jaar later was het een stuk roest op dat gebied.

/Mod Arjan: leuk dat je een nieuwe provider hebt, zetten we deze weer in de ip-ban lijst, TheWalrus....

5. Appelkruimel

Appelkruimel Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Dat jij het niet met mee eens bent wil niet zeggen dat ik een zwak betoog heb. Gelukkig heb je goede tegenargumenten, anders had ik je post als niet geplaatst gezien. Goed, mijn kijk vetgedruk achter jouw punten. :)

Laatst bewerkt: 13 jan 2008
  6. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Uiteindelijk gaat het om de verkoopcijfers.

7. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Scherp ;)

8. E-lite Victoria

E-lite Victoria Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Sony Winstgevend met de ps3? NU? Echt niet.... Ze hebben zoveel moeten investeren, zoveel problemen gekend, zo weinig verkocht in het begin dat ze die prijs bijna gehalveerd hebben en dan denk jij dat ze nog winst maken? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij verdient Sony geen stuiver aan de ps3. Eerder aan de games maar die worden ook niet echt goed verkocht...

Wel ben ik het met je eens dat de ps3 een goed jaar te goed gaat en de Xbox en Minder jaar. Niet slecht, maar niet geweldig!

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    ms brakke hardware, sony brakke softwarebeloftes.... zeiden we dat tien threads geleden niet ook al? :+

Anyway: mbt de exclusieve content van GTAIV: volgens mij is al bevestigd dat de ps3 ook een vorm van exclusieve content krijgt?

10. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind persoonlijk dat men te veel zoekt achter het vertrek van Moore, het kan deel uitmaken van een uitgekiend plan. Naar wie vertrok hij? EA. Wie is multi-platform uitgever nr 1? EA. Weel behaalde in 2007 enorm veel meer omzet met de 360 dan de PS3? EA. Door wie worden de Madden en FIFA franchises in 2008 uitgegeven die op de 360 volgens Microsoft beter spelen en er beter uit zien? EA.

Uhm, niet om het een of andere maar beide hebben voor 2008 verschillende exclusies in de planning. Bekijk die link maar eens goed in mijn vorige post. Ja, Sony heeft enkele grote franchises in de planning maar verder? Het zijn geen nieuwe exclusies hoor, ook allemaal titles die al erg lang in productie zijn. Ik probeer te zeggen, de afgelopen maanden zijn er nauwelijk tot geen nieuwe aankondigingen geweest van nieuwe exclusies. Nieuwe PS3/360 games des te meer, een duidelijke trend naar mijn mening.

Zoals ik in mijn vorige post al probeerde aan te geven. Dat is niet de strategie van Microsoft. Een 3rd party gaat pas exclusives maken als het marktaandeel enorm veel groter is (zie PS2) of als de kosten te beheersen zijn. Op de 360 hoeven ze niet exclusive te zijn, al die multi-platform games verkopen toch wel in grote aantallen.

Dat is nogmaals niet de strategie. De games voor 2008 zijn al erg ver in productie natuurlijk, voor zowel PS3 en 360. En dan moet je als developer opeens een kamp teleurstellen en ook genoegen nemen met minder inkomsten. Lijkt mij in dit stadium niet echt verstandig. Wat je naar mijn mening wel meer gaat zien is exclusieve marketing, marketing betaald door Microsoft of Sony waardoor de consument denkt dat een game exclusief is terwijl hij dat niet is. Dat is een tactiek die Sony hanteerde met o.a. Assassin's.

*mompelt iets over timing*

Sorry, dit volg ik niet helemaal. De 3rd parties hebben de 1st parties in 2007 flink de les gegeven. Kijk naar de Wii, daar domineren de 1st party titels weer wel maar de 3rd party titels zijn een groot drama. Het gaat erom dat je als developer met gewoon toffe AA games komt die je doelgroep aanspreken, exclusive of niet.

Ik doelde eigenlijk meer op de creatieve vrijheid.

Ik zei duidelijk dat exclusives wel degelijk belangrijk zijn maar 2007 heeft getoond dat ook 3rd parties goed kunnen meekomen. Kijk bijvoorbeeld naar FIFA, Madden en COD4. Sony had in 2007 verschillende exclusives zoals F1, Motorstorm, Heavenly Sword, Lair, Ratchet die naast het feit dat sommige erg tegenvielen ook niet het succes werden waar men op had gehoopt en waren al helemaal geen system sellers.

Naast het feit dat ze daar alle reden toe hadden vind ik het niet meer dan normaal om als commercieel bedrijf met een winstoogmerk om het negatieve nieuws eens om te buigen in positief nieuws. De problemen worden nu aangepakt en daar is men vrij open in, ik zie niet waarom men daar nog langer over moet doorzagen, zolang het echter maar niet vergeten wordt.

Waarom zou ik als 3rd party geheel vrijwillig exclusief kiezen voor de 360? Ik ben een bedrijf dat winst wil maken en zo min mogelijk risico wil lopen. Dan kies ik voor een multi-platform aanpak. Je hebt het steeds over nodige investeringen en exclusives die moeten komen. Wat je vergeet is dat
    Microsoft er juist in geslaagd is om allerlei PS2-exclusives aan zich te binden zoals DMC4 en GTA4. Het verlies van GTA als exclusive vind ik misschien nog wel de grootste blunder van Sony. Microsoft is er zelfs in geslaagd om allerlei Japanse developers aan zich te binden zoals Capcom en Namco. Van origine Playstation developers maar die tijd lijkt geheel voorbij. Dit zijn allemaal grote successen op zich voor Microsoft en voor Sony een verlies.

Klopt helemaal. De enige regio waar de PS3 goed loopt is hier in Europa, behalve in de UK dan wat ook weer vreemd is want dat was ooit Playstation land #1. Geloof het of niet maar in Japan loopt de PS3 net zo 'goed' als de Gamecube toendertijd. De 1e week van Januari is de drukste en grootste shopping week daar en toch verkoopt men nu minder als 1 jaar terug terwijl nu prijsverlagingen zijn doorgevoerd en meer software op de markt is?! In de top 30 kwam geen enkele PS3 titel voor. Ja, daarmee wek je vertrouwen en hoop bij je publishers en developers! En dat in een land waar Playstation ooit groot is geworden.

Laatst bewerkt: 14 jan 2008
  11. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Nee de PS3 krijgt geen exclusive content voor GTA IV helaas.

12. Appelkruimel

Leuk Bevonden:
    0

Je leest het verkeerd: Sony maakt winst op het moment dat ze iedereen kunnen bedienen. Met de PS2 ging het precies zo: grote investeringen met EmotionEngine en DVD en pas na een jaar of 3 begon de geldmachine een beetje te rollen: dán maak je geld. Daarvoor heeft Sony alleen maar geïnvesteerd in de PS2. Dat was m'n punt. Dat de PS3 nu geen winst maakt is overduidelijk, snap ik ook wel, maar hun plannetje is dus om dat na 3 jaar weer te gaan doen: iets met zaaien en oogsten ofzo ;)

@MacDennis: je bekijkt het duidelijk vanuit het oogpunt van de 3rd party dev en die heeft er idd alleen maar baat bij om zoveel mogelijk platformen te bedienen, maar waar heeft Microsoft baat bij? Natuurlijk is het mooi dat 3rd party sales op de 360 veel beter zijn dan op de PS3, maar de consument kan nog steeds kiezen: is een game alleen op jouw platform en wil men die game hebben, dan is er geen keus en MOET er jouw platform gekozen worden. In 2007 was dan ook duidelijk te zien: de consument kiest, gooit een munt, of baseert zijn keuze op basis van de vorige generatie en dan wint de PS3. Waarom heeft Microsoft dan toch vaak het voordeel van de twijfel bij de Fifa of MADDEN kopende consument? Prijs? Promotie? Overig aanbod? Vrienden met hetzelfde systeem? Er moet altijd een reden zijn voor mij, als ik voor de schappen sta, om een 360 of PS3 te kopen. Stel ik wil een console met Fifa08 en ik zie hem staan met een X360 doosje en met een PS3 doosje, dan ben ik nog niets verder, wat stuurt mij naar de 360?

Laatst bewerkt: 14 jan 2008
  13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    van eurogamer:

14. Appelkruimel

Leuk Bevonden:
    0
    Dat gerucht is allang weer ontkend door Rockstar.

15. Daz

Daz Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    2.259
    Inderdaad. Microsoft heeft echt een flinke zak geld op de tafel gelegt om die downloadable content (chapters) exclusief te behouden voor op de Xbox 360.

16. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Grmmbl kan het naast mijn 40+uur baan duidelijk niet meer allemaal bijhouden. Kan me de zak met geld puur voor die content prima voorstellen btw, kan alleen niet geloven dat de ps3 dan niks anders krijgt.

17. Appelkruimel

Leuk Bevonden:
    0
    50 miljoen dollar voor twee stukjes extra content lijkt me reden genoeg dat de PS3 niks krijgt. 50 miljoen dollar staat gelijk aan een kleine miljoen GTAIV exemplaren verkocht (even heel smal gezien), dus dat heeft Rockstar mooi binnen.

18. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat was toen, nu is het 2008 waarin de situatie totaal anders is. Elke console fabrikant kijkt naar de langere termijn om winst te maken, bij de een gaat dat uiteindelijk wat sneller dan de ander.

Je kan naar mijn mening onmogelijk de situatie met de PS2 vergelijken met die van nu. In Japan verkocht de PS2 in het 1e weekend 1 miljoen exemplaren. Dan maak je direct al een mooie start. Hoe snel heeft de PS3 dat aantal bereikt? 8 maanden .. De geldmachine gaat pas rollen zodra je: a. je console een goed prijs niveau heeft bereikt. 2. je een flink marktaandeel hebt 3. en vele developers hebt bereikt die graag toffe games voor je platform maken. Op alle vlakken heeft Sony het afgelopen jaar steken laten vallen.

En dan heb ik het nog niet eens over de moordende competitie van de Wii en de 360. Zo'n tegenstanders had de PS2 niet toen hij verscheen. Al met al is het deze generatie veel moeilijker voor Sony om met de PS3 redelijk snel quitte te spelen. En omdat de inkomsten niet zo denderend zijn limiteert dit ook weer je marketing activiteiten.

1. Veel developers die al dan niet exclusives voor je platform maken, check. 2. Ondersteuning door Japanse 'Playstation' developers, check. 3. Vroegtijdig een groot marktaandeel creeren (zie PS2), check. 4. Veel toffe goedlopende AA games op je platform, check (eigenlijk te veel eind 2007). 5. Een bruisende (social) community, check.

En daar is hij weer ..

Die keuze geldt eigenlijk alleen voor Europa. In Amerika kiest men overduidelijk de 360 en in Japan is het Nintendo die de lakens uitdeelt. De PS3 is in die landen niet zo hot als de PS2 ooit was.

Je gaat er een beetje vanuit dat in Europa men sneller zal kiezen voor de PS3 versie vanwege het imago wat Playstation heeft. Daar heb je natuurlijk deels gelijk in maar er komt meer bij kijken. Ten eerste: het prijsverschil van beide consoles, ten tweede: het verschil in kwaliteit (zie de reviews, de 360 wint het nog voortdurend), ten derde: het sociale aspect (Live/PSN, hoe goed is het uitgewerkt), ten vierde: marketing en ten vijfde: de zaken waarmee een game zich weet te onderscheiden (exclusieve content op de 360 voor DE hit van 2008, exclusives zullen erbij verbleken, ja ook MGS4)

Noem eens een voorbeeld? Alleen de Europese landen tellen mee, behalve de UK.

Je vergeet een hele belangrijke. Imago! (zie boven). Zie verder de 5 punten die ik al noemde.

19. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
  20. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Hoezo de consument kiest?? Welke game heeft er beter verkocht op de PS 3 dan op de 360?
    Of in welke maand zijn er wereldwijd meer PS 3's verkocht dan 360's?
    De consument kiest in groten aantallen voor de 360 en Wii.

En wat stuurt jou en de meeste mensen naar de 360?
    A) Prijs, voor het minste geld een "next gen" console met High Definition games. Iedere multi game speelt minstens net zo goed of beter op de 360 dan op de PS 3.
    B) Prijs ;)

MS zn strategie is om als eerste van de twee op de casual prijs te komen (rond de €200,-) Niet kijkend naar alle extra's heb je bij de 360 gewoon de goedkoopste next gen console in huis (van de twee).
    Ouders, opa's en oma's etc. zullen sneller een 360 kopen als ze zien dat de games er op beiden consoles redelijk gelijkwaardig uitzien. Ook de grotere game libary die vaak ook nog eens goedkoper is telt natuurlijk mee ;)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina