Dat weten wij niet, althans ik niet! Ik was er niet bij en ik weet niet wat de oorzaak was van die fenomenen die gefilmd zijn.
Ik weet oprecht niet of wij bezocht zijn of niet. Ik hoop het wel, maar daar schiet ik niets mee op. Ik geloof niet dat we ze op film hebben gezet, ik ben door al die video's niet in het minst overtuigd van buitenaardse intelligentie. Voornamelijk lijkt het mij gewoon aardse stomiteiten. Wat wederom niet buitensluit dat het daadwerkelijk interessante fenomenen zijn van buitenaardse origine. Ik vind het alleen niet overtuigend.
Ik hoop natuurlijk van wel! Maar zal nooit oordelen dankzij deze beperkte tweede hands pseudo-bewijzen (ik wil ze eigenlijk niet eens de eer om bewijs genoemd te worden geven).
Die vogel die voorbijvliegt en door de sluitertijd en afstand vervaagd is laat jou geloven? Mij niet hoor.
Ik vind de beste oplossing altijd de simpelste en de meest praktische. Daarom zou ik altijd eerst naar een wetenschappelijke hypothese uitwijken. Wederom zal ik uitleggen waarom.
De stelling 'het was een buitenaards schip', maakt ons niets wijzer. Ten eerste is het niet bewezen, ten tweede geeft het ons geen aanknooppunt en werpt het alleen maar meer vragen op; 'waarvandaan, hoe werkt het schip, wie zat er in, waarom laat het zich filmen, waarom ziet het er uit als in een slechte B film', etc.
Een wetenschappelijke verklaring is oplossingsgericht. Misschien niet accuraat in het geval van lompe filmpjes of persoonlijke ervaringen, maar dat zegt niets over de wetenschap, maar over de kwaliteit van het bronmateriaal.
Als ik een vliegtuig moet bouwen van gescheurd tentzijl. Dan kan ik mij nog zo goed houden aan de wetten der aerodynamica, maar mijn vliegtuig zal niet goed vliegen, omdat de vleugels vol gaten zitten. De wetenschap is goed, maar het onderwerp is slecht omdat er simpelweg niet genoeg te meten is voor een adequaat onderzoek. Wederom de reden van de obscuriteit van UFO's en paranormale fenomenen, zoals ik eeder zei.
Ook de stelling 'bestaat God' is het toppunt van onduidelijkheid. Waarom bestaat God, wie heeft God gemaakt? Waar komt het vandaan? Een blind geloof, werpt dus nooit de schijnwerpers op het onderwerp zodat het duidelijk wordt, maar zal altijd meer vragen oproepen dan deze oplost.
Wederom geen argument voor het niet bestaan van de dingen, want dat zou best kunnen. Wel een argument voor ons gebrek aan capaciteiten om praktische verklaringen te zoeken voor deze fenomenen. Daarmo is de wetenschap zo belangrijk.
Wil je namelijk OOIT weten of er echt buitenaards leven is, dan zul je toch echt moeten investeren in wetenschap en techniek, die leveren de antwoorden. Misschien niet nu, maar misschien ooit. Geloof zal je dat nooit aanbieden, alleen maar gebakken lucht (wat ook uitstekend is hoor! niets mis mee verder).
Laatst bewerkt: 25 jan 2008