Weet niet hoe vaak je zo iemand gaat laten trainen in de week en wat hij prettig vindt.
Theoretisch gezien is het zo dat je bij een beginner eerst een goede basis moet aanleggen. Je kan hem niet meteen zwaar laten trainen (zo 70%+ van zijn max is te zwaar in begin). Wellicht is het beter om 3x in de week een Full Body schema te hanteren met een wat lagere intensiteit en setjes van 12 te laten draaien. Na 3-4 weken ofzo kun je de intensiteit gaan verhogen. Dat geeft hem ook de kans om de basis oefeningen onder de knie te krijgen en te leren wat een FB schema is en of hij het wat vindt. Door hoger in herhalingen te zitten, wat lager in gewicht en korte rust pauzes ben je tevens cardiovasculair bezig waardoor je geen tijd verspild in die fase dat hij de techniek van de basis oefeningen nog moet leren. Stel hij gaat dan meedraaien rond 80-85% van zijn kunnen dan leert hij ook wat voor een effect een FB op hem heeft. Als je totaal 6-8weken bezig bent geweest dan pas over te stappen op een split van 3 dagen.
In het begin zijn de meeste myode en dergelijk (weet ik veel hoe die shit ook al weer heet hehe) in de vezels merendeels in-actief. Door full body te draaien in het begin ga je meer aanspreken dan splits. In het begin moet je die zoveel mogelijk actief zien te maken, want hoe meer er actief is en hoe meer je tijdens toekomstige trainingen weet te benutten...des te meer ontwikkeling. Ga je een split doen ben je veel langer bezig eer je voldoende geactiveerd heb en is er overigens ook meer kans op overtraining.
Niets is beter voor je conditie dan squat overigens. Leert hij meteen fatsoenlijk ademhalen wat profijt leverd bij andere activiteiten. Borst vol met lucht en niet je buik.
Bij mij ligt de intensiteit zo hoog (85-90% met zo min mogelijk rust, zodat er sneller spierfalen en een tijdelijk 100% max belasting ontstaat) dat ik geen FB schema kan draaien. Als ik dat doe kan ik na 4 oefeningen niet meer de kracht opbrengen om de andere spiergroepen te pakken. Simpelweg omdat de voorraad van het lichaam dan op is en weer moet herstellen. Daarom vind ik een Split weer prettiger. Zo kan ik iedere dag een spiergroep of 2 voluit pakken. Maar ook dan moet je nog veel rust nemen om te herstellen van de toegediende stress.
En daarom moet je NA je work-out whei nemen. Tijdens training dien je stress toe, stress produceert Cortisol, wheij is snelle eiwitten welk Cortisol onderdrukt tot je eerst volgende maaltijd dat je tragere eiwitten neemt zoals kip. Hetzelfde princiepe is van toepassing als je wakker wordt na een nachtrust.
Qua eten kun je ook niet even overnemen. De percentages van 45%ew/35%kh/20%vet is een vrij standaard rekening voor af te slanken. Maar hou die gozer in de gaten en stel bij waar nodig. Om de paar dagen even vragen hoe het gaat, kijk wat voor symptomen hij vermeld en werk daar mee. Is hij duf, moe, hoofdpijn gooi zijn kh iets omhoog bijvoorbeeld.
And that concludes our lesson... <--sarcastisch bedoeld
Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2008