Dat is waar ja, maar dat is opzich natuurlijk ook niet zo gek als we gewoon even naar de omstandigheden kijken.
Games
Laten we ten eerste al vaststellen dat games een bepaalde setting (lees: een verhaal, een omgeving, een spelwereld, hoe je het ook wilt noemen) hebben, die, nou laten we zeggen in 99,9% van de gevallen... Nee, ik denk zelfs 100% van de gevallen, dus ALLE spellen, zijn onrealistisch of bevatten in ieder geval elementen die onrealistisch zijn en dus onrealistische/onmogelijke situaties creeeren.
In elke game ben je een held of iemand met uiterzonderlijke talenten afhankelijk van wat er van je verwacht wordt in de game. Dit gaat sowieso al nooit op in het echte leven, dus je kan ook nooit realistisch reageren.
Dit is sowieso logisch aangezien je handelingen in een game beperkt zijn. Je kan niet alles wat je in het echt kan, ook in een game doen.
Hierdoor creeer je dus al (het zij onbewust) een 2e karakter, dat zich vertolkt in de wel bekende avatars. Zij zijn immers de vormgeving, het omhulsel van je 2e persoon en jij "bepaald" hoe je je gedraagt in de game, ook al is dat vaak maar beperkt en zal je verplicht een bepaalde verhaallijn moeten volgen.
Het feit dat je bij veel games of in ieder geval shooters een flinke blaffer (lees: gun ) in je handen geduwd krijgt suggereerd al dat je dingen gaat doen, die je (over het algemeen) niet in de werkelijkheid zal gaan doen. Hoop ik...
En dan kom je naar het aspect toe van de Role Playing Games ofwel het rollenspel. Ga je de goede of de slechte kant op. Ga je mega evil spelen en alles en iedereen het zwijgen opleggen of ga je de held uithangen en voor iedereen goed zijn.
In principe zou je dan kunnen handelen zoals je denkt in het echt ook te gaan doen, alleen zijn de situaties gewoon onrealistisch.
Echter kan je niet zeker zeggen dat je, STEL dat de game werkelijkheid zou zijn, je je huidige persoonlijkheid kan handhaven, aangezien je een game opnieuw kan spelen en als je in het echt het loodje legt, dan is het definitief game over.
Dus je morele afweging zijn bij een game al volledig uit balans.
Bovendien denk ik ook dat een game je gevoelens kan versterken, je zal eerder door het lintgaan (in de game) met een gun, vol de vuurlinie in rennen, vol agressie computer vijanden slachten, etc.
Immers, het is toch allemaal nep, niemand gaat het je kwalijk nemen, dus what the hell? Waarom niet?
Zoiets dus qua games
Internet
Ja, ook daar denk ik wel dat mensen een andere identiteit hebben.
Kijk alleen maar naar bijvoorbeeld MSN. Ik denk dat iedereen wel ervaring heeft met MSN en ik denk dat iedereen wel vastgesteld heeft of misschien nu ik dat zo zeg, dat de drempel om over dingen te praten, wat je in het echt misschien net niet zou doen, je dat op MSN wel zegt.
Vrouwen hebben dat, althans dat valt mij erg op, helemaal erg. Daar trek je via MSN echt een hoop informatie uit. Als ze eenmaal op hun gemak in de chatsessie zitten, dan doen ze niet zo moeilijk meer. Ook al ken je ze eigenlijk niet eens, of niet goed.
Dit heeft denk ik gewoon met een bepaalde... onpersoonlijkheid die er is tijdens zo'n chatsessie. Je praat met tekst, misschien een webcam, maar het feit dat die webcam aanstaat en je je laat bekijken zegt al iets over een bepaalde mate van openheid.
Vaak is het ook makkelijk om over problemen te praten met iemand die je niet kent, omdat die er buiten staat.
Waarschijnlijk creeert internet ook zo'n gevoel van afstand, alsof er een schild is, je voelt je immers veilig thuis achter je pc en je bent niet in een "gevaarlijke" omgeving.
Ik weet de term er niet van, maar er is een fysieke/concrete "privacy ring" die je onbewust om je heen hebt. In een cirkel van bijvoorbeeld 50 cm om je heen, is je privacy ring. Alleen vrienden mogen dichterbij dan die 50 cm komen en alleen geliefden dichterbij dan 20cm.
Die afstanden zijn verzinsels, maar het bestaat wel en klopt ook wel.
Bij internet is dat helemaal niet van toepassing omdat de ander waarschijnlijk niet eens in de buurt is.
Qua online games zal dat het ook wel zijn, je zit veilig achter je pc, niemand die je kan slaan ofzo, of in het echt kan beledigen of meer van dat soort ideeen.
Mensen gaan thuis ook met bijvoorbeeld online pokeren (voor echt geld) ook snel te ver omdat er thuis geen rem op zit. Je voelt je veilig thuis en denkt, ik speel wel voor nog die 5 euro extra.
---- Einde BullShit ----
Zo! Dominic ik hoop dat je wat aan dit gezeur hebt gehad Het is natuurlijk niks feitelijks, 't zijn alleen mijn bevindingen en ideeen.
Waarschijnlijk gaan mensen hier op reageren en wie weet komen we na discussie, wel tot een interessante conclusie!
PS. Zo haha, ik had heel dat verhaal getikt, druk ik op reactie verzenden zegt dat kreng dat ik opnieuw moet inloggen. Ik dacht echt "Shiiiiiiiiit, kan ik alles weer opnieuw gaan tikken!", maar gelukkig had hij het onthouden!
Laatst bewerkt: 8 feb 2008