Online gamen (en dan eigenlijk alleen Xbox Live)
Heeft voor mij een grote rol gespeeld in mijn sociale ontwikkeling en in mijn leven,
Ik lieg dan ook niet wanneer ik zeg dat de vrienden die ik op live heb gemaakt mij door een moeilijke periode in mijn leven hebben geholpen.
Of anders gezegd, Zonder de vrienden die ik op Xbox Live gemaakt heb zou ik hier vandaag nu deze tekst niet intypen.
Veel vrienden heb ik namelijk nooit gehad tot ik mij aanmelden op Xbox live,
Daar heb ik enkele mensen ontmoet die ik nu regelmatig ook in het echt zie. (ik ga naar hun, zij komen naar mij en samen gaan we naar beurzen de bioscoop en andere dingen)
Ook heb ik ongeveer 4 of 5 jaar geleden iemand leren kennen op live met wie ik meteen goed kon opschieten,
Het heeft dan ook niet lang geduurd of we waren al hele goede vrienden.
Beste vrienden eigenlijk, Want de band die ik met hem had heb ik nog nooit met iemand anders gehad.
We begrepen elkaar heel goed, voelde elkaar aan, hielpen de ander door moeilijke tijden en stonden altijd voor elkaar klaar.
Had en stonden, Want zoals mijn onderschrift al laat zien is daar onlangs een tragisch einde aan gekomen.
Nu heb ik uiteraard veel steun gehad van mijn andere vrienden (waarvan ik de meeste heb leren kennen via Xbox live) Maar toch voel ik nu dat er iets mist in mijn leven, Ondanks het feit dat hij sinds een paar maanden een vriendin had en ik hem dus minder vaak sprak en zag.
Maar goed om even terug te komen op jouw vraag,
Voor mensen zoals ik die moeite hebben met sociaalcontact te maken als de persoon voor je staat haalt Xbox live wel degelijk een grote barrière weg omdat je jezelf nu eenmaal veiliger voelt in de cocon van je eigen kamertje in je eigen huis. Het wordt dan ook een stuk makkelijker contact te leggen met andere wanneer deze je fysiek niets kunnen doen (in feiten heb je dus angst voor wat onbekenden je mogelijk kunnen aandoen wanneer je iets verkeerds zegt en op live is die angst er niet of een stuk minder want zolang jij niet laat weten waar jij in je coconnetje zit, ze jou niets kunnen doen. (op het sturen van feedback na dan, maar dat schaad je niet)
Of ik een tweede identiteit heb als ik online game?
Nee dat niet, behalve dan dat ik wat losser ben en makkelijker met andere praat en af en toe overkom als meer dan ik eigenlijk ben (mensen die mij van live kennen en mij voor het eerst in het echt ontmoeten willen soms niet geloven dat ik het toch echt ben.)
Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik mogelijk wat faalangstig ben.
En me in het echt nu eenmaal veel meer inhouw en dus een stuk stiller ben.
Ik ben en voel me dan ook geen ander persoon als ik op live ben, Maar gewoon meer mezelf.
(in uiting tegen en omgang met onbekenden)
Even nog over mijn situatie, (misschien heb je daar ook wat aan.)
Ik ben de sterkste niet en ook heb ik veel beperkingen.
Dat was voor velen in mijn verleden rede genoeg om mij te pesten (verklaard ook meteen waarom ik nooit veel vrienden heb gehad)
Er is een moment geweest waarop ik het pesten heb gestopt op een manier waar ik niet trots op ben en hier dan ook niet open en bloot op een forum ga neerzetten.
Het heeft echter wel geholpen, maar het maakte mij ook niet populairder.
Wel heb ik daaraan een aantal vrienden overgehouden maar helaas heb ik de laatste jaren bijna geen contact meer met ze. (maar dat zie ik niet als een probleem omdat ik nu genoeg andere vrienden heb.)
De afgelopen jaren met Xbox live hebben mij echter wel veel geholpen in mijn sociale ontwikkeling.
En veel mensen zeggen dan ook dat ik de afgelopen jaren veel veranderd ben.
Voor diegenen die zich afvragen wat er met mijn beste vriend gebeurd is.
Die kunnen hier kijken. (kom AUB niet met vragen hierover en ook niet met PM’s ik ga er toch niet op in)
Laatst bewerkt: 10 feb 2008