Dit idee is al duizenden malen aan het licht gekomen door nieuwe gebruikers. We hebben een lange tijd, een lange tijd geleden, een lijst gehad. De conclusie die in dit topic al eerder aan bod is gekomen is dat het niet werkt. Het kost enorm veel tijd voor moderatoren en het is simpelweg niet betrouwbaar. Het kan hoogstens een indicatie geven. Handelen op internet is zoiezo NOOIT 100% betrouwbaar. Oplichters gaan meestal te werk op Marktplaats wat dan nog een voordeel voor XBW is.
Je kan prima handelen op XBW, je zult alleen zelf de risico's moeten beperken. Wanneer je het systeem begrijpt, want er is een systeem dan kan je de kans dat je opgelicht aanzienlijk verkleinen.
Ik zal een poging wagen om mijn visie "op het systeem" dat niet echt als een waarneembaar systeem te boek staat uit te leggen. Het werkt namelijk zo, wanneer je nieuw bent op XBW ben je automatisch een newbie slash onbetrouwbaar persoon. Jij zal in het begin dus meestal jou spel eerst op moeten sturen voordat de andere (ervarenere) het spel opstuurt. Is de deal afgesloten dan kan jij vervolgens deze in je sig zetten o.i.d, de tegen handelaar doet dit vaak ook waardoor die deal verifieerbaar is. Bij de volgende deal kan je proberen te onderhandelen en te verwijzen naar je vorige deal maar vaak bereik je daar nog weinig mee. Vaak word jou (weer) gevraagd om het spel eerst op te sturen. Wanneer je een stuk of 3 deals hebt gemaakt met, belangrijk, verschillende personen die als betrouwbaar bekend staan door meerdere deals en een redelijk aantal posts zul je voor andere members "betrouwbaarder" worden. Jij word dan ook door andere members ingeschat als een betrouwbaar persoon en zal jij naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde toepassen op nieuwe members zonder of met weinig deals. Zij mogen eerst hun spel opsturen.
Dat is in ieder geval mijn tactiek geweest met handelen en ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat ik opgelicht ben. Tuurlijk is het zo dat hier misschien een beetje geluk bijzit maar ik denk dat je zelf heel goed betrouwbare en onbetrouwbare personen kan onderscheiden aan de hand van posts (en het niveau daarvan), registratie datum en aantal goede deals.
In de X-bazar zit wel een systeem. Je moet je er alleen van bewust zijn. Het is geen waterdicht systeem, dat zal het nooit worden. Maar je kan je risico's enorm verkleinen!
Ohw, en post zijn weldegelijk een maatstaaf. Althans, in mijn ervaring. Aan het niveau van posts kan je vaak een spammers (oplichters willen altijd quick cashen) of een serieuze geïnteresseerde gebruiker onderscheiden. Iemand die even snel wil oplichten gaat doorgaans geen goede posthistory opbouwen om vervolgens iemand op te lichten. Veel te werk voor relatief weinig geld.
Laatst bewerkt: 13 feb 2008