Naja vegetarier zijn vind ik dan altijd (no offence voor een ieder die het is, das een eigen keuze) een beetje ja... Kweet niet... Zeikerig ofzo en veganist zijn vind ik dan nog een stapje verontrustender.
Althans, 't ligt een beetje aan de insteek, als je vlees viest vindt, naja dat kan, ben er ook niet zo'n liefhebber van, behalve vrij specifieke soorten vlees.
Maar ik vind dat vlees eten inherent is aan het mens zijn, dat doen we al tienduizenden jaren. En tuurlijk, dat zo'n diertje voor mij gesneuveld is, dat vind ik best zielig, maar that's the way of life.
Als ik een leeuw in de rimboe tegenkom, dan denkt hij ook niet
"ah, hij heeft zulke leuke kleding aan! die kan ik echt niet opeten!"
Bovendien krijgen koeien in de slagerij, of weet ik veel waar in de bedrijfskolom, een nekschot of een mes door de keel heen, dat het snel gebeurd is. Daar komt geen onnodig lijden aan te pas.
Vroeger in het wild op een koe jagen was denk ik een stuk minder aangenaam voor de koe...
Buiten dat bijt een leeuw je nek door zodat je ook snel het loodje legt.
Dat het nou akelig is dat die koeien en varkens hutje-mutje in een stal staan, dat is waar. Maar ja, aan de andere kant vind ik dat scharrelvlees ook weer zo hypocriet.
"Kom we laten die beesten in de wei rondlopen, dan hebben ze eigenlijk nog maar 4 vierkante meter ruimte, maar dan zijn ze in ieder geval heel blij!
En dan zijn heel blij! En dan maken we ze daarna alsnog af!
Geef ze dan een kutleven in zo'n volgepropte boerderij dan zijn ze tenminste blij dat ze 't loodje mogen leggen.
Overigens is dat probleem er ook alleen maar omdat we zoveel slacht-vee nodig hebben om alle mensen te voeden. Zoveel dat er geen ruimte is om ze in de wei rond te laten lopen.
Dus als die actievoerders nou eens mensen gaan fussileren in plaats van op boerderij te gaan schelden, dan hebben we later misschien genoeg ruimte om die beesten weer in de wei te planten. En een vee-overschot...
Klik om te vergroten...