Okay, okay, als er in dit topic al 2 dagen geen reply meer komt, dan is er weer olie op het vuur nodig
Dezer dagen hoor je steeds vaker gamers praten over de indrukwekkende line up van de PS3 in 2008 en dat de Xbox 360 zijn (haar?) borst kan natmaken. Over de Wii heb ik het maar niet, dat apparaat verdient het echt richting zolder te verhuizen, behalve als je van oudsher gecharmeerd ben van weer een mariokart, weer een brawl, weer een donky, weer een zelda, echt deeltje 10 van elk is het zeker. Wat een uitmelkers, zelfs mijn kinderen spelen niet meer op hun Wii en enkel nog op hun DS. Lekker innovatief bezig, als altijd: wel de naam, niet de goederen. (Ik kan me nog steeds ergeren hoe ze door hun monopolie positie ons jaren hebben gedwongen naar een 8-bit zwart wit schermpje te turen van 4 bij 4 cm. Ik zeg HURRAY voor Sony met zijn PSP die Nintendo dwong eindelijk iets aan hun archaische hardware te doen. In de jaren 2000 nog 8-bit technologie verkopen, hoe krijgen ze het voor elkaar. Echt een melkkoe, heel knap, niet leuk, wel knap)
Anyways, terug naar de line up van Sony. Ik heb eens goed het interview met Scott Steinberg (de nieuwe woordvoerder van Sony) doorgenomen en uiteraard zal dat niet letterlijk zijn wat hij heeft gezegd, maar is het een interpretatie van zijn woorden. Mijn conclusies daaromtrent zijn als volgt:
Scott heeft het specifiek over de line up voor 2008 en noemt: GT5 Proloog, Little Big Planet, Socom, Resistance 2 en MGS4. Daarnaast zegt hij wat over Home. Volgens mij noemt hij echt de "big guns" voor 2008. Let wel, hij noemt geen Killzone 2 wat volgens mij betekent dat die niet meer uitkomt in 2008. Final Fantasy XIII noemt hij niet en de rumours zijn 2010. Geen nieuwe Tekken, geen echte GT5, enkel die 5 games.
Laten we daar dan eens naar gaan kijken. GT5 Proloog, de titel waar ik als Xbox-man het meeste bang voor ben. Een ordinaire, dure demo vind ik dat. 6 tracks (ok, maal 2 vanwege de mirror) en 40 auto's. Ik durf te wedden dat ze er gerust 50 euro voor gaan vragen. Eigenlijk zouden ze die gratis op PSN moeten zetten, maar nee hoor. Mijn angst is dat net als de vorige keer alle GT fans en masse deze demo gaan kopen. Een sterke titel, hoewel rationeel gezien dat vreemd is.
Little Big PLanet. Een frisse nieuwe franchise, maar wel eentje voor hardcore (PlayStation) gamers. Gaan hier nou nieuwe gamers door aangetrokken worden? Lijkt me niet. Heb je een PS3, dan wil je dit wel hebben, maar anders dan GT5 ProLoog zie ik hier geen PS3's door gekocht worden.
Socom. Een prima franchise, zal ook vast een uitstekende PS3 titel worden, maar zit wel in het hart van de Xbox360. Enerzijds dus gevaarlijk, anderszijds heb ik niet de indruk dat tactical shooters nou iets is waar ik bang van hoef te worden op de PS3. De 360 heeft plenty in dat genre.
Resistance 2. Mmmmm de opvolger van een matige shooter op de PS3, die goed scoorde omdat het een launchtitel was. Een developer voor wie dit genre nog steeds nieuw is. En dit zetten ze loodrecht tegenover Gears of War 2 van Epic? Ik weet wel waar ik mijn geld op ga inzetten.
En dan MGS4 waar Scott iets heel vreemds zegt: hij noemt MGS4 een summer exclusive title. Hij zegt niet our exclusive titel in the summer, maar een summer exclusive. IK wil niet weer nieuwe geruchten de wereld in brengen, maar dit zinnetje deed mijn wenkbrouwen wel omhoog gaan. In ieder geval is MGS4 net zo hardcore als DMC4, de komst waarvan geen enkele invloed had op de doorverkopen van de PS3. Mensen die MGS4 spelen (en DMC4) hebben al lang een PS3 en/of 360.
En als laatste Home. Geen game, dus voor mij ook niet echt een reden om aan te nemen dat mensen om zullen gaan vanwege deze feature. Niemand koopt ook een 360 voor Live. Het is leuk dat het er is, mnaar je koopt een console voor de games. Hoe je online gaat is minder interessant dan of je online kunt.
Dus een sterke GT5 Proloog, met daar tegenover een ris aan fantastische racers op de 360, geen nieuwe in 2008, maar ongetwijfeld wel velen die 30 euri gaan worden. Een sterke Socom, maar qua genre niet erg bedreigend. Een zwakke Res2, die qua genre en qua kwaliteit niet als bedreigend gezien kan worden. Een sterke LBP waarvan ik het effect slecht kan beoordelen, maar voorlopig lijkt het me een niche titel. En dan nog MGS4, die wellicht uitkomt op 360 en bovendien hardcore is.
And that's it??? Wat nou sterke line up in 2008 voor de PS3? En ik weet het, er komen veel meer dan deze 5, maar ik neem aan dat als er echt sterke tussen hadden gezeten en bovendien exclusief, dan had Scott ze vast al genoemd. Sony vindt zijn blockbusters: GT5 Proloog, LBP, Socom, Res2 en MGS4.
Als ik dan onze aangekondigde line up er naast zet, dan vind ik die duidelijk beter en diverser: Lost Oddesey (tegenover geen enkele PS3 RPG), Ninja Gaiden 2 (tegenover geen enkele exclusieve action adventure op de PS, Fable2 (alweer tegenover geen enkele RPG op de PS, Too Human (action adventure), Halo Wars (RTS, ook niet op PS en GoW2 (tegenover Res2) en dan nog ergens Splinter Cell Conviction tegenover MGS4.
We hebben dus geen antwoord in 2008 op GT5 en LBP, maar verder hands down een zegen voor de 360 in 2008: meer, beter , diverser, goedkoper, onliner.
Is dat olie genoeg voor een verhitte discussie? :b:
Laatst bewerkt: 28 feb 2008