Mensen die al ter doodveroordeeld zijn. Ik snap je verontwaardiging wel en deel die zelfs. Maar ik ben niet verontwaardigd omdat de organen opnieuw worden gebruikt, dat vind ik niet zo'n slecht idee. De manier waarop het gebeurt en het grote aantal ter doodveroordeelden waarvan niet geheel zeker is of ze schuldig zijn is wel schandalig natuurlijk. Maar met die organen redden ze wel andere chinezen, dus zo gemakkelijk gaan ze niet met alle mensen om. Alleen diegene die ter dood veroordeeld zijn.
Geheel met je eens. Maar wij mensen verschillen van dieren in de zin dat we juist over dit soort zaken een moreel oordeel kunnen vellen. Bij een dier dat aan de top zou staan zonder zouden dat soort vragen niet gesteld worden, omdat ze dat vermogen nu eenmaal niet hebben. Het empathisch vermogen om je in te leven in het leed van andere diersoorten is een uniek menselijke trek, dus logisch dat bij een andere top deze vragen niet gesteld zouden worden (al wordt er onderzoek gedoen in sommige aapgroepen of dat empatisch trekje bij hun ook in mindere mate voorkomt).
De chinese geboorte beperking was een noodzakelijk kwaad. Als de regering die beperking niet had ingevoerd, was de bevolking nu zo hoog geweest dat china economisch en ecologisch kapot was gegaan. Daar zijn alle experts het over eens. Tegenwoordig is het in arme en dunbevolkte gebieden weer toegestaan om twee kinderen te hebben, de mistanden die jij beschrijft komen dus bijna niet meer voor. In de steden geld nog steeds de one-child-policy, maar als je rijk bent kun je de boete die daarvoor geldt (en die heel hoog is) eventueel op de koop toe nemen.
Klopt. Mensen zouden wel minder vlees kunnen eten natuurlijk. Twee keer in de week, bijvoorbeeld. Dan zou de prijsverhoging zonder die "vleesfabrieken" nog te overzien zijn. Maar in een vrije markt is zoiets onmogelijk te reguleren; ik denk dat er altijd een markt voor goedkoop vlees zal zijn en daarmee dus ook die 'vleesfabrieken'. Of men zou die op wereldweide schaal moeten verbieden, maar wie daarin gelooft, gelooft in sprookjes.
Laatst bewerkt: 23 feb 2008