[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Nou, in je link staat een aantal genoemd ('honderden'), wat toch een vrij select groepje is t.o.v. de 3 miljoen inwoners die alleen Kabul al herbergt :D

En ik vroeg aan Goiz de genoemde feiten, niet persé voorbeelden. Hij zei dat de feiten er niet om liegen ofzoiets. Welke feiten? Enlighten us!

2. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, zo'n klein 10.000 in één enkele stad ,en dit was lang géén kaboel maar een provinciestad Herat kan je nog moeilijk onder de noemer selectief plaatsen...Verreken dit procentueel over héél het land en je krijgt al een mooi getal..
    Maar waar gaat het mij eigenlijk om...En dat is het feit dat van die tienduizend daar er géén honderd bij zijn die weten waar ze écht voor protesteren,en de rest doet het omdat het hun zo gezegd is...
    Daarin verschillen wij uit de westerse landen,wij kunnen de informatie die we hier op nationaal vlak krijgen wereldwijd gaan checken,en dit terwijl ze ginds in de oosterse landen gewoon afgaan op hetgeen hun imams de gelovigen wijsmaken...En nét dat is nu een héle wereld van verschil..

Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
  3. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    In je links gaat het over Kaboel en Masar I Sharaf... Daar doelde ik op.

En ik ben het met je eens, staat en moskee scheiden is een stuk effectiever voor de rust in een land ;) Maar ik blijf er bij dat ook de meerderheid van die onderdrukte/gehersenspoelde mensen rationeel na blijft denken en niet hoopt dat heel Nederland en Denemarken afbranden omdat een paar mensen hun geloof te kakken zetten.

4. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ja in die eerste links wel ,maar het geplaatste citaat in mijn laatste post ging over een andere stad, namelijk herat.....
    Zoveel maakt dit eigenlijk niet uit aangezien in een land waar godsdienst en staat onafscheidelijk zijn verbonden er het toch nooit op een democratische manier aan kan toegaan...

En we zijn het vrijwel eens wat deze materie betreft, en nu heb ik nog een linkje voor je....
    Op zulke manieren ontstaat volgens sommige wetenschappers dus een geloof...:+

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...2008/03/04/Mozes-was-high-op-berg-Sinai.dhtml

Zullen we hier dus maar snel een nieuwe kerk oprichten die spacecake aan zijn gelovigen presenteert...een kwestie om tijdens de dienst in "the mood" te blijven zoals Mozes destijds... :cool:

5. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Waarom praat wilders steeds over 'ons' en met met ons. Laats wees hij weer een lezing af. Hij wilt niet met moslims in gesprek om uitleg over het geloof te krijgen. De warre essentie van islam snapt hij nog steeds niet

6. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Wilders is gewoon een clown. Wil alleen maar aandacht en hoort niet in de Tweede Kamer thuis.

Achterlijke oproerkraaier die ze voor mijn part mogen opsluiten.

7. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mwa, ik als niet meer gelovige verbaas mij er dan tenvolle over dat alhoewel de meerderheid der moslims beweerd dat hun geloof uiterst vredelievend is er toch in de koran ettelijke keren gewag wordt gemaakt aan dood aan de ongelovigen,en aangezien zij rotsvast in hun koran geloven is hun visie op dat punt hetzelfde als eeuwen geleden...
    En als je zoals onlangs tv beelden te zien krijgt waarop een hysterische bevolking luidop protesteert met vlaggen verbranden en leuzes zoals dood aan nederland en denemarken vanwege enkele cartoons en een film die niemand tot op dat moment ooit heeft gezien,dan betwijfel ik ten zeerste of die moslims zélf wel iets van de essentie van hun eigen geloof snappen...
    Of worden ze als gelovigen in hun gemeenschap ginds aangezet tot zulke uitingen van haat tegenover andersdenkenden uit angst om door hun geloofsgenoten ginds als niet gelovig genoeg aanschouwd te worden ..
    Zoiets krijg je namelijk in gemeenschappen waar geloof én wet één zijn en bijgevolg op een héle samenleving hun stempel drukken tot in het absurde toe...
    Namelijk de angst om uit de toon te vallen tegenover de andere geloofsbroeders....

8. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Daar ben ik het niet mee eens, elke partij die zetels heeft heb het recht om in de Tweede Kamer te zitten. Ik ben zelf zwaar tegen CU en SGP maar de mensen kozen ook voor die partij, en heeft dus gewoon het recht om in de Tweede Kamer te zitten. Dat is de vrijheid in nederland waar ik trots op ben. Dus ik zal dan ook nooit zeggen "Rot op, jullie horen hier niet" dat doen alleen extremiste en arrogante mensen die "juist" tegen de vrijheid van menig zijn.

Geert Wilders die laat duidelijk zien en horen waar hij voor staat en het is aan de burgers de keuze of ze het er mee eens zijn of niet. Als de mensen niet met Geert Wilders eens zijn, dan zal hij zetels verliezen in de volgende verkiezing. Het is dus allemaal de keuze aan de burgers en niet aan Wilders zelf, hij brengt alleen zijn ideeën uit en daar staat hij voor, zoals jij en ik achter ons partijen staan.

Het is niet zo gek dat hij gesprekken weigert (net als bij Ersin Kiris in De Tegenfilm) hij word elke keer met de dood bedreigt. De hoef maar één moordenaar rond te lopen die hem op belt voor een persoonlijk gesprek en het kan ze dood wezen.

En tja, als je het aan mij vraagt wat is het ware islamitische cultuur? dan zou ik zeggen "kijk maar naar de islamitische landen" want daar zie je het ware gezicht van de islam. Of je het vredelievend vind of niet, dat laat ik aan jouw over :b:

Ik heb ook nog een interessante video van Pat Condell.

http://nl.youtube.com/watch?v=y9dXGJ2rYdA

Laatst bewerkt: 11 mrt 2008
  9. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm… Misschien is het handig om de Islam als godsdienst eens onder de loep te nemen… Ik merk dat er over het algemeen weinig kennis aanwezig is over "de" Islam… Eigenlijk bestaat er geen één soort Islam, dus kun je ook niet spreken over "de" Islam… De kwaakpraat van Wilders heeft het beeld wat de Westerling heeft over het Islamitische geloof niet veel goeds gebracht, juist eerder meer vooroordelen… Maar goed… Ik ben zelf opgevoed in de Westerse cultuur, maar ik probeer toch het Islamitische geloof enigszins te begrijpen… Eigenlijk zouden moslims zelf hier hun geloof kunnen uitleggen, maar mogelijk kan ik het (mede) proberen… Ik zal in mijn posts proberen een algemeen beeld te schetsen van hoe ik de Islam zie, alhoewel het heel wat tekst zal vergen wil je de Islam bij benadering kunnen benoemen in haar diversiteit…

Ik wil ook benadrukken dat ik geen propagandist ben van welke religie dan ook, omdat ik feitelijk niet in een god geloof of me wil onderwerpen aan welke godsdienst in het bijzonder… Ik heb wel een christelijke achtergrond, maar heb nogal kritiek op de wijze waarop het christelijke geloof een instrument is geweest van onderdrukking en bloedige oorlogen… Uiteraard ken ik genoeg christenen die heden ten dage proberen hun geloof op vreedzame wijze vorm te geven… Dat geldt tevens voor de moslims die ik tot nu toe heb leren kennen via mijn werk en dergelijke… Ik beschouw hun als mijn directe collega’s, die respect hebben voor de ander… Ik weet heus wel dat er ook agressieve mensen leven onder moslims, maar die hebben we ook onder de vlag van de andere godsdiensten… Helaas zijn er ook fanatiekelingen die het geloof op zichzelf geen goed doen, zeker niet in de huidige tijd… Toch houd ik mijn ogen open voor zowel het terrorisme in de wereld (dat kan worden versterkt door een bepaalde geloofsovertuiging, uit welke cultuur dan ook), maar ook voor mensen zoals jij en ik, die doodgewoon hun leven lijden en proberen het dagelijkse leven vorm te geven…

Als laatste geef ik hier aan dat ik zelf het meeste voeling heb met de esoterische vorm van welke religie dan ook… De gnostische leer in het christendom spreekt mij meer aan dan die van de kerk… De Dode Zee rollen en de Nag-Hamadi geschriften herbergen soms meer mystiek dan wat de Paus ons wil doen geloven… Ook de Islam kent een meer mystieke geloofsovertuiging, ook al denken veel Westerlingen dat er maar één soort Islam zou bestaan… Dat is dus niet het geval… Met name het Soefisme en de Derwisjen geven mijns inziens een bijzondere betekenis aan de Islam… In een latere post hier kom ik daar nog wel op terug... Hieronder volgt alvast een kort overzicht van de groeperingen die wereldwijd deel uitmaken van de Islam of daar verwant aan zijn:

1. Soennieten (naar schatting 84 tot 90 procent van alle moslims). Sunni betekent letterlijk "traditie" en de Soennieten baseren zich op de eerste twee generaties volgelingen van Mohammed;
    2. Sji’ieten (naar schatting 10 tot 16 procent van alle moslims). Deze moslims geloven dat de schoonzoon van Mohammed genaamd Ali door de profeet Mohammed zelf was aangewezen om als zijn directe opvolger op te treden. Zij zijn van mening dat de moslimgemeenschap slechts geleid kan worden door een directe nazaat van Mohammed;
    3. Soefi’s (onbekend aantal van alle moslims). Dit zijn mystici, zoals we die ook terugvinden in het Christendom, maar vooral ook in het Boeddhisme en dergelijke. De Soefi’s proberen via meditatie en spirituele groei een persoonlijke band met god te ontwikkelen. Veel soefi’s zijn tegelijkertijd Soenniet of Sji’iet, maar vooral veel Soennieten beschouwen het soefisme als een onzuivere vorm van de Islam;
    4. Baha’is en Ahmadiyya’s (onbekend aantal van alle moslims). Deze groepen moslims zijn in de 19e eeuw ontstaan vanuit de Soennieten en Sji’ieten. De Baha’is zien hun geloof als de nieuwste wereldgodsdienst die voortspruit uit de Sji’ietische vorm van Islam, net zoals het christendom is voorgekomen uit het jodendom. De Ahmadiyya’s zien zichzelf nog immer als moslims, maar de meest traditioneel ingestelde moslims beschouwen zowel de Baha’is en Ahmadiyya’s als mensen die het “ware” islamitische geloof hebben verlaten;
    5. Druzen, Alawi’s en Alevieten (onbekend aantal van alle moslims). Dit zijn zogeheten splinterpartijen die zich hebben afgescheiden van het traditionele moslimgeloof. Ze kennen vaak niet-islamitische gebruiken en worden veelal niet eens tot de Islam gerekend.

Zo zie je maar weer dat "de" Islam als zodanig niet bestaat… Wel blijkt uit bovenstaand overzicht dat de Soennieten en Sji’ieten het merendeel uitmaken van alle moslims… :D

In een volgende post op een later tijdstip ga ik weer verder… :b:

Laatst bewerkt: 11 apr 2008
  10. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ik ben toch van mening dat je behoorlijk achterlijk moet zijn wil je in die stemmingmakerij van die peroxidebever trappen...

Maar je zal helaas wel gelijk hebben. Genoeg mensen zullen (nog meer) denken dat het enkel moord en doodslag is in Islamitische landen =( Die domme schapen zijn dan ook de doelgroep die Wilders probeert aan te spreken.

11. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ga binnenkort eens een Koran aanschaffen om die door te lezen. Lijkt me boeiend!

12. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Lijkt me een waste van je tijd eerlijk gezegd, even als de bijbel.

Je kunt beter Lord of the Rings, The Sword of Shannara of een ander goed fantasieboek lezen, is een beter verhaal en beter geschreven. Religieuze boeken hebben 0 verhaallijn, zitten vol met oudbollige standpunten en zijn niets minder dan verhaaltjes in elkaar gebundelt door een aantal schrijvers honderden jaren geleden.

13. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Volgens mij kent Shriko de Bijbel wel redelijk :9

14. Bassie_

Bassie_ Guest

De bijbel en de koran zijn als deze post: nutteloos :'-(

15. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn een aantal vertalingen in het Nederlands... Ik heb die van J.H. Kramers, erg handig met een CD-rom er bij waar de hele korantekst nog een keer op staat, makkelijk om bepaalde passages te zoeken... ISBN is: ISBN10: 9029525509 | ISBN13: 9789029525503.

Dat vind jij... Maar je kunt nooit voor iedereen spreken, toch? Ik zeg niet dat die boeken die jij noemt niet boeiend zijn, maar waarom kan iemand er niet voor kiezen om de Koran te lezen uit interesse? Wat de één zonde van de tijd vindt, kan een ander wel zinnige tijdsbesteding vinden... Dat ik me er als ongelovige in verdiep, is omdat ik wil weten wat mensen bezielt en waarom ze ergens in geloven... Dat ik het er vaak niet mee eens ben en kritiek heb, betekent nog niet dat ik het niet interessant vind... :b:

Laatst bewerkt: 11 apr 2008
  16. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat wat er in dat soort boeken staat gewoon net zoveel waarde als wat er in elk ander boek staat. Het kunnen bijv. toch ook gewoon leuke verhaaltjes zijn?

Anders wat, ik dacht laatst wat die mensen nou in een god zien? Stel je voor. Er is een almachtige god. Die gaat vervolgens mensen maken om door diezelfde mensen aanbeden te worden... Heeft die god dan een minderwaardigheidscomplex ofzo?

17. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik zeg toch ook niet dat dit een bindend advies is. Iedereen mag lezen wat ie wil van mij. Shriko geeft aan dat hij het boeiend vind, ik reageer daarop :)

Uiteraard is er wat te zeggen voor het lezen van deze boeken zodat je weet wat er speelt. Ik betwist alleen dat ze boeiend zijn.

Iedereen mag van mij geloven wat ie wil, al eer je de toiletpot omdat hij op magische wijze uitwerpselen laat verdwijnen. Zolang je mij of het volk in het algemeen er maar niet mee lastig valt of het opdringt. Daarom heb ik zo'n pesthekel aan die zondag betutteling en dit christelijk correcte kabinet. We zijn allemaal volwassen mensen en ondernemers, die kunnen ZELF wel bepalen wanneer hun winkel opengaat of niet, als mensen niet op zondag willen winkelen gaan die winkels vanzelf weer DICHT, marktwerking, vraag en aanbod heet zoiets.

Laatst bewerkt: 12 apr 2008
  18. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Eerste post over de Islam: http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=2778243&postcount=709

Ehm… Overal kun je trouwens informatie verzamelen over de Islam, maar ik ga toch proberen om het één en ander hier aan de orde te brengen… Zoals gezegd ben ik geen moslim en de interpretaties die ik hier geef representeren een bepaalde zienswijze die geenszins voor iedereen hoeft te gelden… Ik wil toch proberen een wat algemeen beeld te schetsen van de Islam zoals hij geschiedkundig en als godsdienst is… Dit doe ik vooral om de Westerlingen hier enigszins te informeren en mijn visie te ventileren… Dat zal enige tijd in beslag nemen, ik zal een aanvang nemen met de historische figuur van Mohammed… Uiteraard kan ik niet alles helemaal uitkauwen, ik verwijs iedereen die er in geïnteresseerd is naar relevante literatuur over dit onderwerp…

1. Mohammed als profeet
    Opvallend aan de godsdiensten uit het Midden-Oosten is dat zij als het ware gebouwd zijn op een reeks van profeten… Wij kennen deze mensen ook vanuit de Bijbel, één van de bekendste profeten uit het oude testament is Mozes. De Islam maakt ook via de Koran gewag van profeten, en we zien ook daar zelfs Jezus verschijnen als profeet en hij is zelfs één van de belangrijkste… Mohammed is echter de laatste profeet volgens de Islam en zoals ik het zie heeft hij een zeer compacte godsdienst gebracht die eigenlijk de soms rommelige structuur van de Bijbel mist…

Mohammed is volgens het Islamitische geloof de laatste profeet die zijn openbaringen direct van God (via de engel Gabriël) zou hebben ontvangen, hij wordt daarom wel het Zegel der Profeten genoemd. Mohammed (geboren in het jaar 569 of 570 of 571) is opgegroeid in een wereld van polytheïsme (meergodendom) en geestenverering. Hij werd herder, koopman en later handelsreiziger toen hij trouwde op zijn 25e levensjaar. Destijds kwam hij tijdens zijn reizen langzaam maar zeker in aanraking met joden en christenen en uiteraard met hun godsdienst.

Rond zijn 40e levensjaar trok hij zich terug in een grot van de berg Hira waar in zijn afzondering de engel Gabriël (Jibriel) voor het eerst aan hem verscheen en hem het woord van God (Allah) bracht. Dit soort openbaringen zouden gedurende de volgende 22 jaar van zijn leven doorgaan en uiteindelijk de Koran gaan vormen. Twee jaar na de eerste openbaring door Gabriël ging Mohammed prediken over God (Allah) en verwierp hij het meergodendom in Mekka (waar maar liefst 360 verschillende goden werden aanbeden in de Ka'aba). Uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot, omdat het heiligdom de Ka'aba het religieuze centrum was waar rijkdom en Arabische macht samenkwamen. De boodschap van Mohammed was die van monotheïsme (er is maar één God), politieke eenheid en sociale bewogenheid. Uiteindelijk is er zelfs hevige strijd gevoerd tussen de polytheïstische arabieren en de moslims onder leiding van Mohammed. Hiermee is Mohammed niet alleen een profeet die openbaringen kreeg, maar ook een politiek leider en veldheer… Een dergelijke combinatie zien we niet zo heel vaak, omdat de macht veelal ligt in handen van beschermers van profeten.

2. God in de Islam
    God (Allah) in de Islam is vergelijkbaar met God in het jodendom. Met name Mozes kreeg volgens de Bijbel in afzondering ook openbaringen van God en op de verbijsterde vraag van Mozes wie of wat zich aan hem openbaarde kreeg hij het antwoord: "Ik ben die ik ben". Met andere woorden: over mij als God kan niet gespeculeerd worden. De God van de joden is net zo "onzichtbaar" als de God van de Islam. Het is de enige God en er kan en mag geen beeld van gemaakt worden. Het kan ook niet. Zelfs Mohammed kreeg zijn openbaringen via de engel Gabriël en Mozes heeft in afzondering niet méér gezien dan een brandend braambos als teken dat God in zijn nabijheid was. Het geloof in God als enige god is het allerbelangrijkste in de Islam en wordt ondersteund door de Koran. Het woord Islam betekent letterlijk: onderwerping aan God en moslim staat voor: gehoorzaam aan God.

3. Relatie met het christendom en het jodendom
    De Islam is dus ontstaan op het Arabische schiereiland (Saudi-Arabië), waar naast Arabieren ook veel christenen en joden woonden. Mohammed is zoals gezegd al vrij jong in aanraking gekomen met het christendom en het jodendom. De religie die hij heeft gesticht is zeer verwant aan dat wat de christenen en joden (mensen van het boek) geloven. Ook de Islam is namelijk een zogenaamde eschatologische godsdienst, die gelooft dat er een god is waar de mens verantwoording aan moet afleggen in het einde der tijden. Het einde der tijden is in de Bijbel met name verwoord door Johannes (Openbaring), maar er wordt door veel profeten naar verwezen. Ook Jezus heeft het er over en Mohammed predikte ongeveer hetzelfde. Als het einde der tijden aanbreekt, zal ieder mens worden gewogen naar zijn zonden en daden en zal God (Allah) over hen beslissen.

De oorsprong van de Islam verwijst naar de aartsvader Abraham (Ibrahim), die zowel door de joden, christenen en moslims als zodanig wordt erkend. Abraham wordt gezien als één van de eerste moslims, maar ook Adam wordt genoemd in de Koran. Eigenlijk is een aanzienlijk deel van de profeten die in de Koran worden genoemd ook terug te vinden in de Bijbel, alhoewel de verhalen er omheen sterk kunnen verschillen. Sommige islamologen beweren zelfs dat Mohammed de bijbelse leer bewerkte of er elementen uit heeft overgenomen. Uiteraard zijn de moslims het daar niet mee eens.

Joden en christenen zijn het nooit klakkeloos eens geweest met de aanspraak van Mohammed op de titel "Het Zegel der Profeten", ofwel de laatste en belangrijkste profeet. De christenen zijn het niet eens met het feit dat Jezus door de Koran wordt aangemerkt als één van de profeten. Nee, Jezus is voor het christendom de zoon van God. Deze Jezus wordt door de joden op hun beurt niet erkend als zoon van God. Het drie-eenheidprincipe van het christendom (Vader, Zoon en Heilige geest) wordt door de Islam verworpen, er is volgens moslims maar één God en dat is Allah. Wel is het zo, dat met Allah en de God van de joden en christenen exact dezelfde wordt bedoeld, iets waarin sommige Westerse christenen zich nog al eens vergissen.

Opvallend is dat er dus erg veel overeenkomsten zijn tussen het christendom, het jodendom en de Islam. Er zijn ook veel verschillen, en die zijn in het verleden nogal eens op bloedige wijze uitgevochten. Ik kom later nog wel eens terug op bijvoorbeeld de Kruistochten. Vooralsnog zou het slim zijn van de christenen, joden en moslims om elkaars overeenkomsten te zien en niet elkaar te bestrijden omwille van de aanspraak op wie nu de werkelijke profeet, Zoon van God of wat dan ook zou zijn… Want in essentie gelooft men allen in dezelfde God…

Tot de volgende keer… :b:

Laatst bewerkt: 13 apr 2008
  19. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Helaas is er geen enkel historisch bewijs dat Jesus, dan wel Mohammed ooit heeft bestaan en de dingen deden die ze worden toegerekend.

In Amerika wil de kerk graag dat schoolkinderen naast of in plaats van de evolutietheorie het creationisme leren...

20. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de Koran niet gelezen, maar The lord of the Rings (the sword of shannara, ken ik niet) kan qua literaire stijl en inhoud niet in de schaduw staan van de bijbel en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Lord of the Rings, kom op zeg! Heb je de bijbel uberhaubt gelezen? Ik ben een atheist, maar de bijbel is zeker wel een literair meesterwerk.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina