Mmmm… Misschien is het handig om de Islam als godsdienst eens onder de loep te nemen… Ik merk dat er over het algemeen weinig kennis aanwezig is over "de" Islam… Eigenlijk bestaat er geen één soort Islam, dus kun je ook niet spreken over "de" Islam… De kwaakpraat van Wilders heeft het beeld wat de Westerling heeft over het Islamitische geloof niet veel goeds gebracht, juist eerder meer vooroordelen… Maar goed… Ik ben zelf opgevoed in de Westerse cultuur, maar ik probeer toch het Islamitische geloof enigszins te begrijpen… Eigenlijk zouden moslims zelf hier hun geloof kunnen uitleggen, maar mogelijk kan ik het (mede) proberen… Ik zal in mijn posts proberen een algemeen beeld te schetsen van hoe ik de Islam zie, alhoewel het heel wat tekst zal vergen wil je de Islam bij benadering kunnen benoemen in haar diversiteit…
Ik wil ook benadrukken dat ik geen propagandist ben van welke religie dan ook, omdat ik feitelijk niet in een god geloof of me wil onderwerpen aan welke godsdienst in het bijzonder… Ik heb wel een christelijke achtergrond, maar heb nogal kritiek op de wijze waarop het christelijke geloof een instrument is geweest van onderdrukking en bloedige oorlogen… Uiteraard ken ik genoeg christenen die heden ten dage proberen hun geloof op vreedzame wijze vorm te geven… Dat geldt tevens voor de moslims die ik tot nu toe heb leren kennen via mijn werk en dergelijke… Ik beschouw hun als mijn directe collega’s, die respect hebben voor de ander… Ik weet heus wel dat er ook agressieve mensen leven onder moslims, maar die hebben we ook onder de vlag van de andere godsdiensten… Helaas zijn er ook fanatiekelingen die het geloof op zichzelf geen goed doen, zeker niet in de huidige tijd… Toch houd ik mijn ogen open voor zowel het terrorisme in de wereld (dat kan worden versterkt door een bepaalde geloofsovertuiging, uit welke cultuur dan ook), maar ook voor mensen zoals jij en ik, die doodgewoon hun leven lijden en proberen het dagelijkse leven vorm te geven…
Als laatste geef ik hier aan dat ik zelf het meeste voeling heb met de esoterische vorm van welke religie dan ook… De gnostische leer in het christendom spreekt mij meer aan dan die van de kerk… De Dode Zee rollen en de Nag-Hamadi geschriften herbergen soms meer mystiek dan wat de Paus ons wil doen geloven… Ook de Islam kent een meer mystieke geloofsovertuiging, ook al denken veel Westerlingen dat er maar één soort Islam zou bestaan… Dat is dus niet het geval… Met name het Soefisme en de Derwisjen geven mijns inziens een bijzondere betekenis aan de Islam… In een latere post hier kom ik daar nog wel op terug... Hieronder volgt alvast een kort overzicht van de groeperingen die wereldwijd deel uitmaken van de Islam of daar verwant aan zijn:
1. Soennieten (naar schatting 84 tot 90 procent van alle moslims). Sunni betekent letterlijk "traditie" en de Soennieten baseren zich op de eerste twee generaties volgelingen van Mohammed;
2. Sji’ieten (naar schatting 10 tot 16 procent van alle moslims). Deze moslims geloven dat de schoonzoon van Mohammed genaamd Ali door de profeet Mohammed zelf was aangewezen om als zijn directe opvolger op te treden. Zij zijn van mening dat de moslimgemeenschap slechts geleid kan worden door een directe nazaat van Mohammed;
3. Soefi’s (onbekend aantal van alle moslims). Dit zijn mystici, zoals we die ook terugvinden in het Christendom, maar vooral ook in het Boeddhisme en dergelijke. De Soefi’s proberen via meditatie en spirituele groei een persoonlijke band met god te ontwikkelen. Veel soefi’s zijn tegelijkertijd Soenniet of Sji’iet, maar vooral veel Soennieten beschouwen het soefisme als een onzuivere vorm van de Islam;
4. Baha’is en Ahmadiyya’s (onbekend aantal van alle moslims). Deze groepen moslims zijn in de 19e eeuw ontstaan vanuit de Soennieten en Sji’ieten. De Baha’is zien hun geloof als de nieuwste wereldgodsdienst die voortspruit uit de Sji’ietische vorm van Islam, net zoals het christendom is voorgekomen uit het jodendom. De Ahmadiyya’s zien zichzelf nog immer als moslims, maar de meest traditioneel ingestelde moslims beschouwen zowel de Baha’is en Ahmadiyya’s als mensen die het “ware” islamitische geloof hebben verlaten;
5. Druzen, Alawi’s en Alevieten (onbekend aantal van alle moslims). Dit zijn zogeheten splinterpartijen die zich hebben afgescheiden van het traditionele moslimgeloof. Ze kennen vaak niet-islamitische gebruiken en worden veelal niet eens tot de Islam gerekend.
Zo zie je maar weer dat "de" Islam als zodanig niet bestaat… Wel blijkt uit bovenstaand overzicht dat de Soennieten en Sji’ieten het merendeel uitmaken van alle moslims…
In een volgende post op een later tijdstip ga ik weer verder… :b:
Laatst bewerkt: 11 apr 2008